Full blære, klarer ikke å tisse

Sitronjenta

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
Ok, nå blir jeg nesten redd. Jeg er ca 15 uker på vei. Har kjent de siste ukene at jeg noen ganger må presse for å få til å tisse. Særlig på natta kjenner jeg dette.

Nå har jeg vært oppe på do i tjue minutter. Jeg våkna av at jeg måtte veldig tisse, som jeg pleier hver natt. Jeg kjenner at jeg er veldig tissetrengt og at presset øker hvis jeg klemmer litt på magen. Men det kommer ikke ut noen ting, uansett om jeg presser. Vanligvis når jeg våkner tissetrengt pleier jeg å tisse mye, og jeg kjenner at jeg virkelig må tisse nå også.

Det er ikke lenge siden jeg var hos legen på første kontroll, så en urinveisinfeksjon burde vel blitt oppdaget ved testing av urinprøve. Jeg lurer selvsagt veldig på hva dette kan være og blir litt bekymret. Jeg bestiller legetime i morgen hvis problemet ikke har gitt seg, men lurte på om noen her har opplevd det samme?
 
Vet du om du har bakoverbøyd livmor?
Har lest at da kan man få problemer med å få til å tisse. Få deg en legetime uansett om problemet er borte til morgenen, det kan komme tilbake, og greit å vite hva årsaken egentlig er.
Lykke til :)
 
Vet du om du har bakoverbøyd livmor?
Har lest at da kan man få problemer med å få til å tisse. Få deg en legetime uansett om problemet er borte til morgenen, det kan komme tilbake, og greit å vite hva årsaken egentlig er.
Lykke til :)

Hm, nei, jeg har ikke hørt noe om at jeg har bakoverbøyd livmor. Tror ikke det, for jeg har vært på tidlig ultralyd, og da ville de jo sett dét. Regner med at det er vanlig å informere om. Det ville vært en betryggende forklaring!

Det gikk bra da jeg sto opp i dag, blæra var tydeligvis helt full da, og det var bare å slappe av i musklene så kom det :)

Du har nok rett i at jeg bør få en legetime likevel. Jeg har måttet jobbe litt for å få ut noe de siste ukene, så selv om det var første gang det virkelig ble et problem er det nok sannsynlig at det skjer igjen. Det er bare så styr å gå glipp av arbeidstimer og sånt, så det frister så lite :p Men det er nok lurt likevel ... :/
 
Høres lurt ut med en legetime ja. Jeg ville egentlig ringt føden og forklart problematikken jeg da. Ser for meg at de har mye bedre peiling dersom det er knyttet til svangerskapet.
 
Vet ikke om du har fått tisset nå, men hvis ikke ville jeg ringt og fått en akuttime hos fastlegen i dag, evt gått til legevakt :)
Hilsen sykepleier med litt urologierfaring :)
 
Høres lurt ut med en legetime. Men prøv å ikke press. Det kan gjøre vondt verre. Prøv heller å slapp helt av. Sett deg evt å lese noe og tenke på noe annet på do om det er vanskelig å slappe av. Skjønner at det ikke frister på natta ;) Men som sagt, ikke press selv om det frister. Håper det ordner seg! :)
 
Dette skjedde meg rundt uke 16, skjedde en 3-4 ganger over 2 uker.
Rundt denne tiden poppet magen min veldig, så regner med det var noe som vokste, flyttet og strakk på seg.
Jeg fikk alltid tisse til slutt, beveget meg rundt, la meg på magen, la meg på siden og byttet litt stilling så «løsnet det».
Håper det ordner seg for deg, ta en legetur om ikke.
 
Kan godt være du må hoppe i dusjen og ha varme mot underlivet for å tisse.. mange som må det av og til
 
Jeg har det sånn ved uvi, og den kan blusse opp plutselig. Ville vurdert å tatt en ny prøve :)
 
Høres lurt ut med en legetime ja. Jeg ville egentlig ringt føden og forklart problematikken jeg da. Ser for meg at de har mye bedre peiling dersom det er knyttet til svangerskapet.

Hm, det var egentlig lurt. Jeg tviler liksom på at legen finner ut så mye der og da om jeg drar dit. Men kan man virkeligbare ringe fødeavdelingen angående sånt - og såpass tidlig i svangerskapet? Er på en måte redd for at det er «feil» :p Men det høres ut som det steder man får best svar.

Vet ikke om du har fått tisset nå, men hvis ikke ville jeg ringt og fått en akuttime hos fastlegen i dag, evt gått til legevakt :)
Hilsen sykepleier med litt urologierfaring :)
Jeg fikk tissa i går - takk og lov! Men det føles som noe presser på urinrøret, slik at det noen ganger er veldig smalt, selv om jeg får til å tisse igjen. Tenkte på det i natt, at om det fortsatte måtte jeg fått akuttime.

Høres lurt ut med en legetime. Men prøv å ikke press. Det kan gjøre vondt verre. Prøv heller å slapp helt av. Sett deg evt å lese noe og tenke på noe annet på do om det er vanskelig å slappe av. Skjønner at det ikke frister på natta ;) Men som sagt, ikke press selv om det frister. Håper det ordner seg! :)

Takk for tips! Jeg har prøvd det også, men muligens ikke lenge nok. Det føles som om det å presse og å lene seg forover, til siden og noen ganger bakover er eneste måten å få ut noe på :p Men jeg kan nok prøve å være mer tålmodig ;)

Dette skjedde meg rundt uke 16, skjedde en 3-4 ganger over 2 uker.
Rundt denne tiden poppet magen min veldig, så regner med det var noe som vokste, flyttet og strakk på seg.
Jeg fikk alltid tisse til slutt, beveget meg rundt, la meg på magen, la meg på siden og byttet litt stilling så «løsnet det».
Håper det ordner seg for deg, ta en legetur om ikke.

Så godt å høre at det har skjedd med flere! Jeg merker også at det er ting på gang i magen, så håper det bare er det :) Tror på en måte det. Fint å høre at du har den erfaringen. Hittil har jeg også fått tisse til slutt, bortsett fra natt til i går - da ble jeg litt redd, for jeg måtte så tisse at det gjorde vondt. Det har gått over nå, men jeg venter bare på at det skal skje igjen :p

Jeg har det sånn ved uvi, og den kan blusse opp plutselig. Ville vurdert å tatt en ny prøve :)

Takk for tips! Hadde tatt prøve for under en uke siden, så syntes det var så rart. Men det kan vel komme fort, som du sier.

Kan godt være du må hoppe i dusjen og ha varme mot underlivet for å tisse.. mange som må det av og til
Ikke dumt! Jeg har noen ganger med varmeflaske som jeg holder på magen, det hjelper også litt, men der spørs om ikke dusjen er mer effektiv :)
 
Jeg har opplevd det ofte i 1. Trimester før livmor kommer ordentlig opp. Progesteron skal også gjøre at musklene slapper av, som også kan påvirke urinrøret mener jeg. Her var det bare å smøre seg med tålmodighet da det kom den monstre stråle :hilarious: husker ikke fra sist, men kan hende det var sånn innimellom senere og. Men spesielt på kveld/natt i starten i alle fall.

Jeg merker at det går bedre når blæra ikke blir så full. Etter jeg har lagt meg må jeg gå en gang til etter 30-60 minutter, og ellers gå hyppig på do før jeg virkelig må
 
Jeg er litt u
Det er vel ikke før etter uke 24 (eller 20, er litt usikker) at man skal ringe føden i stedet for legevakten. Er ganske sikker på at du blir avvist om du ringer dit så tidlig, dessverre.

Hadde en mistanke om det :) Tenker kanskje heller jeg ringer den gratis telefonen som hører med i gravidforsikring fra IF. Der skal det være en sykepleier med kompetanse på svangerskap som svarer døgnet rundt. Hvis det blir noe mer problemer, da. Kjenner at det skjer veldig mye i magen om dagen, den vokser og strekker seg fra dag til dag. Så nå tenker jeg at det sikkert bare er dét.
 
Det er vel ikke før etter uke 24 (eller 20, er litt usikker) at man skal ringe føden i stedet for legevakten. Er ganske sikker på at du blir avvist om du ringer dit så tidlig, dessverre.
Spørs hvor man bor. Her skal man ringe føden etter uke 8 om det er noe..
 
Jeg har opplevd det ofte i 1. Trimester før livmor kommer ordentlig opp. Progesteron skal også gjøre at musklene slapper av, som også kan påvirke urinrøret mener jeg. Her var det bare å smøre seg med tålmodighet da det kom den monstre stråle :hilarious: husker ikke fra sist, men kan hende det var sånn innimellom senere og. Men spesielt på kveld/natt i starten i alle fall.

Jeg merker at det går bedre når blæra ikke blir så full. Etter jeg har lagt meg må jeg gå en gang til etter 30-60 minutter, og ellers gå hyppig på do før jeg virkelig må

Jeg har også lest det om progesteron. Godt å lese at du har erfaring med det selv :) Tror du har veldig rett i at det er lurt å tisse ofte, for hos meg har det stort sett vært vanskelig på natta, når jeg først våkner når jeg må veldig tisse, eller på jobb, hvor jeg er så dum å ikke ta meg tid til å tisse så ofte som jeg egentlig må. Jeg hadde ikke tenkt på det før, men nå skal jeg jammen meg skjerpe meg når det gjelder å gå oftere på do!
 
Back
Topp