Hund som glefser etter barn

N81

Andre møte med forumet
Trenger råd fra dere☺
En i familien min har en hund som glefset etter en av ungene mine. Hunden kom bort til ungen min og satte seg rolig rett foran han. For meg så det ut til at han var rolig og ville bli klappet. Ungen klappet hunden rolig på begge sider av halsen/nakken. Plutselig glefser hunden først etter den ene handa og deretter etter den andre handa. Hva skal jeg tro om dette? Hundeeier sier det er en uskyldig advarsel.. viktig å nevne at ungene aldri oppsøker hunden, det er hunden som oppsøker ungene hele tiden. Ungene er redd hunden da han alltid er så voldsom. En stor hund. Han har også glefser etter meg og mellomste ungen da vi klappet han på ryggen da han presset seg mot oss en gang vi satt i sofaen. Tenkte vi skulle klappe han forsiktig så ungen skulle se at hunden var snill og vi skulle være snille å klappe han - så snur han seg og glefser mot oss etter at vi har klappet han en stund. For meg virker det som om hundeeier ikke har noe tanker for mine barns sikkerhet. Nå har jeg mer eller mindre bestemt meg for å ikke feire jule med min familie.... også siden hunden ikke kan stå i bur imens vi åpner julegaver.. Kunne sikkert skrevet mye mer og bedre forklart... men... overreagerer jeg? Det er tydelig at hundeeier ikke forstår at jeg er redd for at hunden kommer til å bite en dag.

Nulltolleranse for glefsing på vår hund. Hopping også. Han er snill som dagen er lang men sånt får han ikke lov til. Hender han hopper når han hilser på.
Hadde han begynt å glefse etter barn hadde gubben fått beskjed(hans hund i utgangspunktet) og hunden kunne ikke vært hos oss.

Så jeg syns ikke du overreagerer.
Hadde hunden vår vært sånn hadde vi ikke tatt han med bort. Syns det er feil av eier å ignorere dette, spes da hunden tydelig oppsøker kontakt for så å «si ifra» att det er nok kos. Da burde hunden lært att han skal gå unna, ikke glefse.

• Liker
Reactions: N81
Ville tipset eier om å sjekke om hunden kan ha vondt noe sted, evt har dårlig syn/hørsel. Da har de lavere glefseterskel. Sånn i tilfelle for å gjøre det lettere for alle parter.

Fordi nei, ikke greit. Hilsen hundeeier. Min hund får ikke lov, verken før eller etter at vi fikk barn i hus. Dog er han også vant med at jeg som hans eier følger og respekterer hans signaler og får ham ut av situasjoner lenge før han i det hele tatt trenger å tenke glefsing, mens hunder som blir ignorert og presset over tid hyppigere og hyppigere tyr til sterkere advarsler også i situasjoner hvor de ikke engang blir presset, og siden eieren bare avfeier det i situasjonene du beskriver med barn begynner jeg å tenke at det fort kan være en slik bakgrunn på det hvis det ikke er smerte/sykdomsrelatert. Og da kreves det kyndig hundeeier for å kunne avverge ekle situasjoner for mennesker og hund

• Liker
Jeg syns ikke du overreagerer. Her burde hundens eier ta seg sammen å finne ut hvorfor hunden glefser. Og hjelpe hunden sin. Barn og en sånn hund hører ikke sammen, vi hadde også holdt oss unna..

• Liker
Som nevnt over burde eier sjekke om det er noe som plager hunden, for glefsing er aldri greit, uansett. Som hundeeier selv hadde jeg aldri hatt barna mine i nærheten av en hund som glefser (spiller ingen rolle om det er stor eller liten hund), dette er et faretegn og kan ikke unnskyldes med at det er en advarsel.

En hund som har fått nok av kos og mas skal gå vekk fra situasjonen, ikke utagere. Her synes jeg nesten det er mer skremmende at eierne unnskylder oppførselen, enn at hunden glefser.

• Liker
En hund som har fått nok av kos og mas skal gå vekk fra situasjonen, ikke utagere. Her synes jeg nesten det er mer skremmende at eierne unnskylder oppførselen, enn at hunden glefser.

Enig! Det vitner om en eier som ikke kan nok om hundespråk eller ikke respekterer det, og det er trist.

• Liker
Det er uansett veldig rart at hundeeier ikke kan være hensynsfull og ta ansvar for at hunden holder seg unna barn (og voksne for den del), som er redd hunden.. på julaften?
Nå er jeg vant til fuglehunder og man er kanskje litt strengere med de, men vi skal feire med to stk. settere som er veldig lekne og åpner pakker og oppsøker kos. Men så fort de blir «litt mye» så er hundeeier der og tar de f.eks. fast/ut/annet rom hvis de ikke roer seg og går på plass når de får beskjed.

• Liker
Her er hundene hjemme på julaften. Min bror liker ikke hunder og det tar vi hensyn til, de får f.eks ikke legge seg i nærheten av han, og vi holder de bak sperring når han kommer på besøk. Han minste er litt redd for småbarn da han synes de er brå og uforutsigbare. Dette er vi kjempeobs på, og vi hjelper barna i møte med hundene. God trening for både hund og barn. De får ikke klappe på minste, men vi sier at det er kjempefint om han får snuse. Når han har fått snust roser vi både barn og hund. Kjempefint at han fikk hilse! Vi tar det ikke for gitt at hundene kan være med overalt. Det er tross alt vi som har valgt å få hund, ikke alle de rundt oss.

Jeg ville tatt opp med hundeeier dette med glefsingen. Si at du har kjempelyst til å tilbringe tid med dem, men at du er redd for at hunden kan komme til å bite en av dere.

• Liker
Svigermors hund glefset etter eldste jente vår når hin var lita, da ga vi beskjed om st hunden måtte bort om ikke kom ikke vi på besøk! Så enkelt.. hunden "passet på" svigermor, slik st eldste jenta vår ikke skulle komme til henne. Var sjalu rett og slett. Svigermor avlivet hunden 1 mnd etterpå.

Hadde krevd at hunden ikke er tilstede om vi skal være på besøk. Hvis ikke hadde jeg ikke kommet på besøk med ungene mer, i hvert fall ikke lenge om gangen. Og eierene burde absolutt ha sjekket opp i hvorfor hunden glefser.

• Liker
Som nevnt over burde eier sjekke om det er noe som plager hunden, for glefsing er aldri greit, uansett. Som hundeeier selv hadde jeg aldri hatt barna mine i nærheten av en hund som glefser (spiller ingen rolle om det er stor eller liten hund), dette er et faretegn og kan ikke unnskyldes med at det er en advarsel.

Enig, syns det er ganske utrolig at de syns det er "greit" at hunden glefser etter folk. Sånt kan jo ende i anmeldelse.

Tusen takk for tilbakemeldinger!!!☺ Godt å høre at jeg ikke overreagerer, også spesielt fra dere som selv har hund!. Svaret jeg får er at hunden liker å kosebite/smake på folk han liker.. At ungene får slutte å klappe hunden... siden jeg hele tiden tror han glefser.. (det gjør de heller nesten aldri ) det er jeg som må holde ungene borte fra hunden fordi det klarer ikke hundeeier. Hunden må jo for all del gå fritt i stua.. og han går oppi lekene der ungene sitter rolig og leker. Helst tar han litt leker i munnen for oppmerksomhets skyld... Begynner egentlig å lure på om han er litt sjalu på oppmerksomhet. Da han er mer giret og gjør mer rampete ting når vi er tilstede. I tillegg er han (slik jeg ser det) sykelig opptatt av å snuse og helst slikke komme helt hitt til minsten på 7 mnd. JEg må sitte men henne i fanget hele tiden og passe på at hunden ikke kommer for nærme.. Tror ikke han i utgangspunktet vil gjør minsten noe galt, men hun er så stor at hun kan ta tak i hunden - og da vet jeg sannelig ikke ha jeg skal tro han kommer til å gjøre. Hunden går ikke lei etter 10 min og går og legger seg. Han holder på å stirrer og prøver å komme hitt til minsten hele tiden - timesvis!! Syns ikke noen i min familie forstår meg. For hunden er jo såå snill! Hunden er en omplasseringshund og var helt krakilsk når familiemedlemmet kom hjem med hunden. Hunden har blitt mye bedre enn han var, men han er langtfra god/normal...... Uff!!! Jeg er skuffet og lei.. og litt sur Godt å få ut frustrasjon! Skjønner at hundeeier er sinnsykt glad i hunden. Men jeg føler personer er blind av hundekjærlighet da hun ikke innser at ungene kan risikere å bli bitt.

Tusen takk for tilbakemeldinger!!!☺ Godt å høre at jeg ikke overreagerer, også spesielt fra dere som selv har hund!. Svaret jeg får er at hunden liker å kosebite/smake på folk han liker.. At ungene får slutte å klappe hunden... siden jeg hele tiden tror han glefser.. (det gjør de heller nesten aldri ) det er jeg som må holde ungene borte fra hunden fordi det klarer ikke hundeeier. Hunden må jo for all del gå fritt i stua.. og han går oppi lekene der ungene sitter rolig og leker. Helst tar han litt leker i munnen for oppmerksomhets skyld... Begynner egentlig å lure på om han er litt sjalu på oppmerksomhet. Da han er mer giret og gjør mer rampete ting når vi er tilstede. I tillegg er han (slik jeg ser det) sykelig opptatt av å snuse og helst slikke komme helt hitt til minsten på 7 mnd. JEg må sitte men henne i fanget hele tiden og passe på at hunden ikke kommer for nærme.. Tror ikke han i utgangspunktet vil gjør minsten noe galt, men hun er så stor at hun kan ta tak i hunden - og da vet jeg sannelig ikke ha jeg skal tro han kommer til å gjøre. Hunden går ikke lei etter 10 min og går og legger seg. Han holder på å stirrer og prøver å komme hitt til minsten hele tiden - timesvis!! Syns ikke noen i min familie forstår meg. For hunden er jo såå snill! Hunden er en omplasseringshund og var helt krakilsk når familiemedlemmet kom hjem med hunden. Hunden har blitt mye bedre enn han var, men han er langtfra god/normal...... Uff!!! Jeg er skuffet og lei.. og litt sur Godt å få ut frustrasjon! Skjønner at hundeeier er sinnsykt glad i hunden. Men jeg føler personer er blind av hundekjærlighet da hun ikke innser at ungene kan risikere å bli bitt.
Altså, min hund glefset etter ett barn EN gang. Men han slo henne på rumpa og med en gang hu så at det var ett barn så stoppet hu og ørene falt og halen falt. Hu skjønte at barnet var vel uskyldig? Eller ikke istand til å skjønne at det gjorde noe galt? Så ja ustabil hund. Den der altså, ikke min.

• Liker
Da gjør du det "enkelt" (setter enkelt i gåsetegn da det ikke er enkelt, men det er nødvendig) og gir et ultimatum, enten få eier til å holde hunden litt vekk når dere er på besøk eller så går dere ikke på besøk der :)

• Liker
Nei,du overreagerer ikke. Det høres ut som om hunden enten har vondt noen plass, eller har fryktaggresjon (har de feks oppdratt hunden hardhendt med en del fysisk straff kan du få slikt). Jeg tenker jo at verken dy eller ungene bør klappe hunden,men tenker også at det ikke er tilstrekkelig. Jeg mener barn og hund bør separere, og ikke være i samme rom eller nærhet.

Det er riktig at glefsing er en advarsel,men opplever hunden å bli presset nok vil den kunne si hardere fra og dermed klipe/bite noe hardere. Jeg hadde ikke tatt noen sjanse med barn og hund,og jeg hadde heller ikke orket å være nær en hund som glefset etter meg selv heller. Er det uaktuelt å separere hunden vekk fra ungene når dere er sammen,hadde jeg avlyst slike besøk. Hvis de er glade i hunden, så holder de hunden unna situasjoner der hunden føler den må glefse for å bli respektert.

• Liker
.

Last edited:
Nå svarer jeg som hundeeier, jeg er ikke typen som er "overhysterisk", og både jeg og ungene mine har blitt bitt eller glefset etter av andres hunder uten at jeg har holdt oss unna eller krevd noe av hundeeier. Jeg ville generelt tenkt at hunden har gitt signaler som vi har oversett når noe sånt skjer.

Men dette du beskriver ville jeg ikke tolerert, hadde ikke stolt på verken hund eller hundeeier!

Tror det ligger mer enn smerte bak hos hunden på måten den er rundt din baby, virker som den fikserer veldig. Hadde vi vært i din situasjon ville jeg ha krevd at eieren tok tak i situasjonen ellers ville jeg gjort det selv, kan ikke tolerere at hunden/hundeeieren setter ungene mine i fare. Denne hunden burde holde avstand til barn og det er eierens ansvar. Vi har hatt en omplasseringshund selv som var redd og aggressiv mot fremmede, både voksne og barn, og da var jeg der for å hindre at noen kom til den. (Men den oppsøkte jo heller aldri folk da, der var problemet hvis den sto i bånd og folk gikk til.)

Virker ikke som eieren forstår konsekvensene her, og det han sier om å smake på er jo helt bak mål, ingen peiling på hundespråk og adferd... Forstår at dere vil holde avstand, så hvis du ikke er en hundeperson så kan det nok være lurt å holde avstand til denne hundeeieren har blitt sitt ansvar bevisst, jul eller ikke jul.

Last edited:
Godt å høre at flere tenker som meg. Jeg føler hunden er ustabil. Jeg skjønner at hunder kan glefse når det oppstår noe brått og skremmende for hunden eller barn gjør hunden noe vondt. Men denne hunden glefser etter min mening helt uten grunn. Rolig atmosfære (ingen brå bevegelser eller barnerop), hunden selv som har oppsøkt kontakt. Glefser plutselig uten å trekke seg vekk..Med denne type glefsing klarer jeg ikke se at kan unnskyldes.. Skjønner ikke hvorfor han vil glefse! Jeg får slengt at jeg ikke har peiling på hund. Det er sant! Men denne type glefsing er ikke logisk for meg. Skremmende! Jeg kommer til å feire jul annet sted hvor vi kan kose oss og slappe av!☺ Synd det er flere i familien som er mye hundevakt, så det blir veldig begrenset med familiebesøk fremover. De får komme til oss om de vil treffe oss

Godt å høre at flere tenker som meg. Jeg føler hunden er ustabil. Jeg skjønner at hunder kan glefse når det oppstår noe brått og skremmende for hunden eller barn gjør hunden noe vondt. Men denne hunden glefser etter min mening helt uten grunn. Rolig atmosfære (ingen brå bevegelser eller barnerop), hunden selv som har oppsøkt kontakt. Glefser plutselig uten å trekke seg vekk..Med denne type glefsing klarer jeg ikke se at kan unnskyldes.. Skjønner ikke hvorfor han vil glefse! Jeg får slengt at jeg ikke har peiling på hund. Det er sant! Men denne type glefsing er ikke logisk for meg. Skremmende! Jeg kommer til å feire jul annet sted hvor vi kan kose oss og slappe av!☺ Synd det er flere i familien som er mye hundevakt, så det blir veldig begrenset med familiebesøk fremover. De får komme til oss om de vil treffe oss
Nei det er nå greit å ikke ha peiling på hund, men man trenger ikke peiling for å viteatglefsing ikke er bra. Synes det virker som du har mer peiling enn eieren. Vet du forresten hvor gammel hunden er? Er det eierens første?

• Liker
Han må være mellom 2 og 3 år tror jeg. Mulig han har fylt 3.Han har vært kjemisk kastrert da han var en ordentlig villbass. Ingen virkning. Så kastrert "ordentlig" en stund etter det. Lurer på om han ble litt roligere, men kan ikke vært veldig mye endring. Ikke første hund for henne, men første omplasseringshund. Lurer på om den var 7 mnd når hun fikk den. Han var helt vill og gal i starten, så er mye bedre enn det han var. Han skal visstnok ha vært mye i bur hos forrige eier mens han var på jobb , tror den var med i arbeidsbilen. Hunden var ifølge forrige eier barnevennlig da han hadde en datter.. Hunden ble omplassert pga forandret arbeidssituasjon.... men spørs om ikke mye av det den forrige eier sa var løgn.. beskrivelsen stemte ikke overens med den hunden som ble overlevert. Sikkert ikke greit for en hund å bli omplassert, men oppførselen kan vel ikke alene skyldes seperasjonen fra første eier....

Back
Topp