Dere med hund!

Spennendegreier

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Vi har en nydelig relativt stor hund på 1,5 år og en baby på 5 uker. Hvordan løser dere med hund det praktiske rundt å ha hund og baby hjemme på dagtid? Vi bor i leilighet med begrenset plass (sparer til større bolig), og jeg sliter med hvor jeg skal ha baby når han ikke ammer eller sover. Har babygym og lekematte, men begge disse er superinteressante for hunden. Vurderer å kjøpe lekegrind to stua så hunden ikke får kommet til. Hvordan kan man få hunden til å forstå forskjell på hundeleker og babyleker? Hittil har alle leker vært hundens, så hun tror naturlig nok at nye leker også er hennes. Sliter også med at jeg føler jeg irettesetter hunden mye, og får dårlig samvittighet overfor henne når det meste av min oppmerksomhet går til babyen.

PS: Baby og hund er selvfølgelig aldri alene sammen.
 
Jeg brukte lekegrind i en periode til mine, men de kunne også ligge på gulvet. Med leker gikk det fint, men hoppa over pipeleker til babyen. Hadde den gummigiraffen med pipelyd, men da gikk bikkja bananas så den ble lagt bort.
 
Min er liten og var ikke interessert i annet enn bamsene hennes, men vi hadde lekegrind. Verdt plassen om du har stor hund.

Ang leker tok vi bare vekk de bamsene han prøvde stjele. Problemet oppstod heller når hun begynte gi han leker :p
 
Hundene kan lære seg forskjell på sine og andre sine leker, men det tar vel omtrent like lang tid å lære som det tar å lære unger at ikke alle leker er deres. Avhenger en god del av hvor eiesyke de er og intelligensnivået på hunden. Noen er bare mer opptatt av leker enn andre. Har du allerede lært hunden å gi tilbake leker og annet på kommando? Det er kjekt, og da går det lettere. Min hund leverer tilbake egne leker på kommando, så barns leker får den bare beskjed om å gå forbi/ikke ta. Kommandoen sitter allerede, så da lar han de være. Ikke 100% av tiden, haha, men sånn 70% og det hjelper jo på. Ellers tenker jeg lekegrind er kjempelurt. Ikke bare for å beskytte leker, men hunder har det med å bli ivrige plutselig og hoppe rundt, og kan da treffe en baby på gulvet. Vi har to hunder, en liten og en stor. Den store hopper stadig vekk på den lille, og den lille hopper stadig vekk på meg i sofaen. De tror selv at de ikke veier noen ting...
 
Vi har en nydelig relativt stor hund på 1,5 år og en baby på 5 uker. Hvordan løser dere med hund det praktiske rundt å ha hund og baby hjemme på dagtid? Vi bor i leilighet med begrenset plass (sparer til større bolig), og jeg sliter med hvor jeg skal ha baby når han ikke ammer eller sover. Har babygym og lekematte, men begge disse er superinteressante for hunden. Vurderer å kjøpe lekegrind to stua så hunden ikke får kommet til. Hvordan kan man få hunden til å forstå forskjell på hundeleker og babyleker? Hittil har alle leker vært hundens, så hun tror naturlig nok at nye leker også er hennes. Sliter også med at jeg føler jeg irettesetter hunden mye, og får dårlig samvittighet overfor henne når det meste av min oppmerksomhet går til babyen.

PS: Baby og hund er selvfølgelig aldri alene sammen.
Lekegrind
 
Lekegrind var redninga her. :) Slapp jeg å mase så mye på yngstehunden som bare var 7 mnd da vi fikk baby, og vi hadde i tillegg en som hørte veldig dårlig (ikke helt døv, men ikke langt unna).

Ang leker tok vi bare vekk de bamsene han prøvde stjele. Problemet oppstod heller når hun begynte gi han leker :p

Det ble ei utfordring her også. :hilarious: Lille syns det var, og er, såååå gøy å gi hundene leker. :p Og hverken hund eller barn har noe særlig forståelse for "barneleker" og "hundeleker". Alt mitt er ditt eller noe sånt. :knegg:
 
Lekegrind var redninga her. :) Slapp jeg å mase så mye på yngstehunden som bare var 7 mnd da vi fikk baby, og vi hadde i tillegg en som hørte veldig dårlig (ikke helt døv, men ikke langt unna).



Det ble ei utfordring her også. :hilarious: Lille syns det var, og er, såååå gøy å gi hundene leker. :p Og hverken hund eller barn har noe særlig forståelse for "barneleker" og "hundeleker". Alt mitt er ditt eller noe sånt. :knegg:

Vi har gitt opp. Hun tar hans og han hennes. Men hunden er heldigvis ikke den mest lekne (til hennes store sorg) :p
 
Brukte lekegrind mye i starten. Vi hadde allerede kommando "la være" til begge hundene, så vi gjentok det mye etterhvert som leker havnet på golvet. Nå er han 1 år gammel og lekene ligger strødd over alt, men de får ligge i fred. :) Verre med kattene som har kvesset klør på puslespillmatta. :rolleyes:
 
Vi har gitt opp. Hun tar hans og han hennes. Men hunden er heldigvis ikke den mest lekne (til hennes store sorg) :p

Kan bli litt i overkant mye med mine, spesielt yngstehunden. Hun kan også finne på å presse hodet inn i en av lekeskuffene for å dra ut duplo etc (har sånn liten benk med tøyskuffer/tøykurver til å ha lekene i). Heldigvis blitt bedre, og hun lar være når jeg sier det. Men, det har gått med en leke eller to i ubevokta øyeblikk. :hilarious:
 
Jeg lurer litt på det samme. Hunden vår er veldig ingresser i det som er babyens. Vill legge seg både i babynest og babygymmen blant annet. Hunden vet hva "nei" betyr, men lekene kan likevel bli veldig fristende. Hun elsker leker og blir fort iverig. Tror vi må sette opp lekegrinda vi har arvet etter hvert.
 
Her vet hunden forskjell på sin bamse og baby sine leker, men Kansje skaffe en liten lekegrind?
 
Takk for svar =) Tror vi skal gå for lekegrind :thumleftHunden vår kan slipp kommando, men framover tror jeg det er lurt å trene mer på «la være» også. Vi har fått kommentarer om at vi har det veldig ryddig for å nettopp ha fått baby, men det er bare fordi vi må holde ting unna hunden. Hehe. Problemet med fristende leker osv. er verst når vi forlater rommet, da klarer hun ikke motstå selv om hun til en viss grad vet at hun ikke skal.
 
Vi har en nydelig relativt stor hund på 1,5 år og en baby på 5 uker. Hvordan løser dere med hund det praktiske rundt å ha hund og baby hjemme på dagtid? Vi bor i leilighet med begrenset plass (sparer til større bolig), og jeg sliter med hvor jeg skal ha baby når han ikke ammer eller sover. Har babygym og lekematte, men begge disse er superinteressante for hunden. Vurderer å kjøpe lekegrind to stua så hunden ikke får kommet til. Hvordan kan man få hunden til å forstå forskjell på hundeleker og babyleker? Hittil har alle leker vært hundens, så hun tror naturlig nok at nye leker også er hennes. Sliter også med at jeg føler jeg irettesetter hunden mye, og får dårlig samvittighet overfor henne når det meste av min oppmerksomhet går til babyen.

PS: Baby og hund er selvfølgelig aldri alene sammen.

Her i huset er det barnegrind på alle dører slik at vi alltid kan skille babyer og hunder samtidig som de får være nærme hverandre. I tillegg har vi tilpasset en peisgrind, tror den er fra babydan, til å skille stuen og spisestuen. Besøkende synes det er litt i overkant, men vi er veldig vant til det og jeg hadde ikke klart meg uten!
 
Her i huset er det barnegrind på alle dører slik at vi alltid kan skille babyer og hunder samtidig som de får være nærme hverandre. I tillegg har vi tilpasset en peisgrind, tror den er fra babydan, til å skille stuen og spisestuen. Besøkende synes det er litt i overkant, men vi er veldig vant til det og jeg hadde ikke klart meg uten!

Vi har barnegrind på soveromsdøra, og jeg vurderer sterkt å få en til mellom stue og gang/kjøkken :) Jeg liker ikke å stenge døra for hunden og som du skriver med grind så får barn og hund vært nærme hverandre likevel.
 
Vi brukte lekegrind, en litt stor en slik at babyleker og babyteppe ble dekket av grinden. Vi har små hunder så de kom seg ikke over grinden.

Hva gjelder den dårlige samvittigheten er det bare å akseptere situasjonen. Den ene hunden vår fikk en veldig negativ reaksjon på baby. Han elsket ungen, men mangelen på stimuli ble veldig tung. Hvis dere har noen rundt dere som kan gå med hunden eller passe i noen timer/dager her og der så er det veldig flott. Nå er min datter snart to, og vi er tilbake til våre gamle rutiner mtp hundene så sakte men sikkert fikk vi også tilbake fornøyde hunder. Vi vil ha flere barn, men neste gang skal jeg være flinkere til å be om avlastning med hundene.
 
Back
Topp