Noelialita's dagbok :-)

Noelialita

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Desemberskatter 2016
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Julilykke 2023
Jeg skriver en dagbok her for å ha noe å se tilbake på slik at jeg kan "huske" detaljer og diverse fra svangerskapet. Glemte masse fra sist, og angra da på at jeg aldri skrev noe. Starter med en kort presentasjon av meg og mine.

Jeg er en fulltidsstudent på 21 år boende på Sørlandet sammen med min samboer(bf) og vår felles sønn som fyller 3 år på julaften. Samboeren min er snart 24 år og jobber 100% i et firma. Vi har vært kjærester siden 2014, og samboere siden 2016 og forlovet oss i 2018. Svangerskapet med første var ikke planlagt, men ble fort veldig ønsket. En uke etter positiv test ca. fikk jeg en blødning. Dette var veldig stressende, og vi fikk da ordnet en TUL uka senere. Hadde ingen flere blødninger etter dette heldigvis. På TUL ble det funnet 2 fostersekker, men bare en med et foster med et bankende hjerte i. Gynekologen mente da at blødningen var utrensning av det fosteret som ikke ble til. Han ba oss være forsiktige noen uker for å se at det gikk bra med det andre fosteret. Utenom dette fløt jeg gjennom svangerskapet med minimale plager og hadde en lett fødsel. Etter gutten vår begynte å vokse, kom ønsket om en lillesøsken. Dette var bare et samtaleemne og noe vi drømte om i noen år før vi i sommer bestemte oss for å kjøre på. Spiralen ble tatt ut tidlig i juli (med mye styr da den var forsvunnet i livmoren, veldig sårt og vondt!) Fikk mensen nokså raskt etter, og vi startet prøvingen. PP1 og PP2 skjedde det ikke noe.

PP3:

Eggløsning var rundt 6-7/9-19, og symptomer begynte allerede og merkes 14/9-19. Symptomene som kom da var cravings på mozzarella med tomat, noe jeg vanligvis ikke pleier å like spesielt godt. I tillegg til dette begynte hormonene veldig, og jeg var nokså sikker på at jeg da var gravid.

Mandag 16/9-19:

Tok første test. Veldig negativ, ikke en antydning til strek. Fortsatt veldig tidlig tenkte jeg i og med at ikm ikke var før 20/21 september. La ut bilde av testen på forumet, og andre der fortalte meg at det ikke var en tidligtest, men en 25 miu/ml test.

Onsdag 18/9--19:

Tok en test av babyplan ikke tidlig siden jeg likevel hadde de liggende, og det kom en svaksvak strek der. Jeg fikk håp, og sendte samboer for å kjøpe tidligtester. Det eneste de hadde var RFSU tidligtester, men han tok likevel med 3 stk. (Vi hadde fra før dårlig erfaring med RFSU sine tester fra svangerskapet i 2016) Jeg tok en onsdag kveld etter å ikke ha spist/ drukket noe eller tisset på 3 timer. Den var negativ, men håpet var enda ikke ute siden jeg vet morgenurin er det beste, og jeg kunne kjenne på kroppen at det var noe.

Torsdag 19/9-19:

Tok en RFSU test på morgenurin samlet i en kopp. Denne var veldig veldig svak, slik at jeg knekte opp testen for å se strimmelen. Denne var litt mer sterkere, men gav ikke mye håp. Tenkte da på testene jeg tok i 2016 med første barnet mitt, at testene gjorde slik også, så jeg kjørte på med en digital jeg likevel hadde i skapet. Denne brukte utrolig lang tid så jeg flirte av meg som trodde det kunne være noe håp. Jeg begynte å kle på sønnen min siden vi skulle til barnehagen, og når jeg da kikket på testen og det sto "gravid 1-2" ble jeg veldig sjokket og glad. Jeg visste at det var noe på gang, men de negative testene stresset meg veldig.

Søndag 22/9-19:

De skumle følelsene og skrekken for å "miste" tok overhånd og jeg kjørte på med den siste RFSU og digitale jeg hadde liggende. Resultatet ble "gravid 2-3" på den digitale og en tydelig strek på RFSU (ikke fullt positiv, men sterk nok til å synes med farge i). Dette roet meg mye ned igjen.

Onsdag 25/9-19:

I dag hadde jeg en time hos legen, siden jeg var redd for at svangerskapet var innbilsk eller at jeg skulle ha mistet. Fastlegen bestemte seg for at vi skulle "registrere" svangerskapet og begynne å ta blodprøver og sånn. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har en så utrolig snill og forståelsesfull fastlege, for hun gjør virkelig alt for å støtte og hjelpe. Hun sendte en henvisning til TUL, som jeg skal ha om 20 dager (15/10-19). Jeg vil da være rundt 7+3 uker på vei. Jeg merker skrekken nå er her for å "miste", eller om det skal være som sist at jeg mister en tvilling, eller om det plutselig er tvillinger. Jeg har sagt det til ett par venninner, men lurer veldig på om jeg skal fortelle om graviditeten til resten av vennegjengen siden de likevel senere får vite om det, men jeg er så redd for at om jeg sier noe så er sannsynligheten større for å miste enn om jeg ikke forteller det. (helt teit egentlig, men er redd likevel). Nå skal jeg bare fokusere på milepælene som kommer:

UKE 5 – 28/9-19

3+ på digital test

TUL – 15/10-19

UKE 8 – 19/10-19

Uke 12 – 16/11-19
 
Så utrolig fint at du har en så snill og forståelig lege. Jeg håper jeg også får det. Min fastlege er borte og det er en vikar jeg skla til på time nå om 11 dager.
 
Så utrolig fint at du har en så snill og forståelig lege. Jeg håper jeg også får det. Min fastlege er borte og det er en vikar jeg skla til på time nå om 11 dager.
Ja er veldig takknemlig med henne! Idag har derimot panikken for å miste kommet helt tilbake, så håper disse 19 dagene til TUL går fort nå! Kommer til å kjøpe en digital test nå snart å håpe på 3+ :)
 
Ja er veldig takknemlig med henne! Idag har derimot panikken for å miste kommet helt tilbake, så håper disse 19 dagene til TUL går fort nå! Kommer til å kjøpe en digital test nå snart å håpe på 3+ :)
Uff. Ikke noe godt med sånne tanker. Skjønner så absolutt at du vil se 3+ på den digitale.
Jeg har ikke mista før, men kjenner frykten for å gjøre det ligger å sniker.
Men jeg har andre bekymringer for svangerskapet som tar det meste av tankene :rolleyes:
 
Uff. Ikke noe godt med sånne tanker. Skjønner så absolutt at du vil se 3+ på den digitale.
Jeg har ikke mista før, men kjenner frykten for å gjøre det ligger å sniker.
Men jeg har andre bekymringer for svangerskapet som tar det meste av tankene :rolleyes:
Ja skjønner den. Jeg skjønte egentlig ikke heller at den frykten var så stor før jeg sto med en positiv test. Sist da jeg mistet, så mistet jeg en tvilling. Da var jeg bare 18 år og gikk 2 året på vgs., så da var jeg egentlig likeglad det ikke ble tvillinger da siden jeg var ung og usikker. Nå derimot er den blødningen, usikkerheten og fortvilelsen alt jeg tenker på. Tørr ikke kikke på babyklær nesten engang
 
Ja skjønner den. Jeg skjønte egentlig ikke heller at den frykten var så stor før jeg sto med en positiv test. Sist da jeg mistet, så mistet jeg en tvilling. Da var jeg bare 18 år og gikk 2 året på vgs., så da var jeg egentlig likeglad det ikke ble tvillinger da siden jeg var ung og usikker. Nå derimot er den blødningen, usikkerheten og fortvilelsen alt jeg tenker på. Tørr ikke kikke på babyklær nesten engang
ikke sant. denne usikkerheten er ikke noe gøy i det hele tatt. er godt når man begynner å føle bevegelser og kan følge litt mer med på hva som foregår inne i magehuset
 
ikke sant. denne usikkerheten er ikke noe gøy i det hele tatt. er godt når man begynner å føle bevegelser og kan følge litt mer med på hva som foregår inne i magehuset
Ja gleder meg veldig til det! :)
 
Idag er jeg 5+1, og har derfor nådd mitt første milepæl! :D Jeg lurer på om jeg skal snike rundt i andre dagbøker etter slike ukesoppdateringer som jeg kan bruke selv her for å oppdatere uke for uke (slik at jeg kan se tilbake på dette) og om noen leser og syns det er spennende :).
Symptomer på graviditet har jeg hatt siden 3+0, men tenkte jeg kunne liste opp de jeg har nå.

Ømme pupper/nipler: dette hadde jeg ikke sist som jeg kan huske, og jeg føler meg som en liten tenåring som begynner å sprette pupper for første gang! :hilarious: De er ømme, såre, det er vondt å ta på og av bhen, sårt om noen er borti osv.
Trøtthet: Jeg blir trøtt og sliten hele tiden, og om jeg sover godt en natt er jeg bare uthvilt ett par timer max før trøttheten sniker innpå :dead:
Murringer: Jeg hadde mensmurringer forrige svangerskap også, men så tydlige som denne gangen var de ikke. Til tider føles det som om babyen sparker, og det er jo helt umulig så tidlig i svangerskapet :D
Kvalme: Jeg blir småkvalm når jeg spiser, ikke spiser, når jeg kjører buss/bil, når jeg lukter noe vondt eller om jeg bøyer meg mye en periode. Håper ikke dette symptomet vedvarer, men regner med det siden jeg var mye kvalm sist svangerskap også. Hadde vært bedre å spydd en gang å blitt ferdig enn denne kvalmen konstant:confused:
Hormonell: jeg blir sur, trist, glad og sint av ingenting. Alt er enten helt feil eller veldig bra! :hilarious: Jeg gråter av skal vi danse, av at samboer glemmer å kjøpe noe på butikken og av hver minste ting:p

Fyller på med flere symptomer om jeg kommer på fler, men var disse jeg kom på nå.

Jeg tok idag to nye tester bare for å se om de var sterkere (skulle egentlig ta digital for å se om det kom 3+, men samboer klarte å kjøpe feil test :wtf:) Selve teststreken kom før kontrollstreken, og ble veldig tydlig (virker sterkere enn kontrollstreken, men det kom ikke så tydelig frem på bildet da) så er jo ingen tvil på graviditet her da.
39171F67-6F30-4713-9F52-D830B02C47DD.jpeg

Nå idag skal jeg på hyttetur med sønnen, min mamma og mine søstre. Håper kjøreturen opp går bra uten mye kvalme, og at turen blir koselig! Vet ikke hvor aktiv på forumet jeg kommer til å være der oppe siden det ikke er mye privatliv å få :p
 
5+6 idag, og jeg har allerede begynt med helt sinnsyke drømmer. Er egentlig dette et symptom på graviditet? Vet jeg hadde mange rare drømmer sist svangerskap og at vi snakka om det i terminforumet, så tror kanskje det er et symptom :confused: Likevel, i natt har jeg sovet helt ekstremt vondt/dårlig fordi jeg i går leste om blæremola (?) på forumet og ble plutselig bekymra. Drømte jo derfor om det, og drømmen var så realistisk at jeg må ta en ny test nå føler jeg :hungover:
 
5+6 idag, og jeg har allerede begynt med helt sinnsyke drømmer. Er egentlig dette et symptom på graviditet? Vet jeg hadde mange rare drømmer sist svangerskap og at vi snakka om det i terminforumet, så tror kanskje det er et symptom :confused: Likevel, i natt har jeg sovet helt ekstremt vondt/dårlig fordi jeg i går leste om blæremola (?) på forumet og ble plutselig bekymra. Drømte jo derfor om det, og drømmen var så realistisk at jeg må ta en ny test nå føler jeg :hungover:

Vet ikke om det er et symptom, men jeg har også mange rare drømmer for tiden:wacky: uff, ikke noe godt når man begynner å bekymre seg på natten. Ofte vokser bekymringene seg større også:( håper alt står bra til med deg, blæremola er jo ikke særlig vanlig. Men vil du kunne skille blæremola fra normalt svangerskap med en test? Begge vil vel gi positiv test?
 
Vet ikke om det er et symptom, men jeg har også mange rare drømmer for tiden:wacky: uff, ikke noe godt når man begynner å bekymre seg på natten. Ofte vokser bekymringene seg større også:( håper alt står bra til med deg, blæremola er jo ikke særlig vanlig. Men vil du kunne skille blæremola fra normalt svangerskap med en test? Begge vil vel være positive?
Jeg tror jo ikke at jeg har blæremola, for hørte første gang om det igår på forumet :hilarious: Men når jeg leste om hva det var så ble jeg jo bekymra, men har ingenting som tyder på at jeg skulle hatt det. Drømmen var jo bare helt teit også, men føltes så ekte ut. Har roet ned følelsene nå, og stresser ikke lengre om akkurat det nå lengre. :)
 
Jeg tror jo ikke at jeg har blæremola, for hørte første gang om det igår på forumet :hilarious: Men når jeg leste om hva det var så ble jeg jo bekymra, men har ingenting som tyder på at jeg skulle hatt det. Drømmen var jo bare helt teit også, men føltes så ekte ut. Har roet ned følelsene nå, og stresser ikke lengre om akkurat det nå lengre. :)

Så bra at du ikke stresser mer over det:Heartred Skummelt hvor ekte noen drømmer kan føles..
 
6+3, og bare en uke til TUL! Gleder og gruer meg veldig! Håper virkelig å få sett et bankende hjerte, og at alt virker bra! ❤️

Kvalmen har ikke gitt seg, og idag måtte jeg også kaste opp.. (var uheldigvis på universitetet da det skjedde, men kom meg til doen :hilarious::arghh:) Har vært uggen siden, men ikke like kvalm som før jeg kastet opp heldigvis!
 
Okei da er jeg helt ferdig å teste (med mindre grunn til bekymring dukker opp) :D Tok en digital nå ikveld, som ble 3+, så da er neste milepæl tul neste uke :D
2C785DDD-3A2C-402C-BAAB-AFAFA1B266F0.jpeg

MILEPÆLENE:

UKE 5 – 28/9-19

3+ på digital test - 8/10-19 (sikkert før, men ikke tatt digital siden uke 4)

TUL – 15/10-19

UKE 8 – 19/10-19

Uke 12 – 16/11-19
 
Det er nå gått to døgn siden TUL, så jeg har nå fordøyet litt gleden da. Jeg fikk se et bankene fint hjerte, og alt var sånn det skulle være sa gynekologen. Likevel følte jeg gjerne han var ferdig på 2 minutter uten å måle helt korrekt. Han målte en gang og sa «så stort er det», men jeg så han målte en gang til og fikk et annet resultat uten å si noe om det. Jeg stresser ikke med det, siden oul mest sannsynlig gir en helt egen dato. Per nå følger jeg min egen dato som er 2. juni, så får vi se fremover :)

Formen er også helt elendig, så gynekologen mente jeg burde snakke med fastlegen om å prøve kvalmestillende så det får jeg ta opp på neste legetime. Noen dager er bedre enn andre, men de dagene er det få av. Jeg er kvalm, kaster opp, svimmel og dårlig matlyst. Kaster ikke opp mye heldigvis, så jeg får i meg næring.

legger ved tul bildet jeg fikk :)
42E2D036-C71E-456B-BB21-D19C2D0DC8ED.jpeg
 
Idag er jeg 10+1, og trodde egentlig at vi var på vei mot bedre tider uten kvalme... Har kastet opp flere ganger i dag morges, og er trøtt og svimmel i tillegg. Vi er på besøk hos mine foreldre, og siden jeg var i så god form på fredag bestilte jeg ribbe og pinnekjøtt til middag idag før vi reiser hjem igjen :arghh: Gleder meg til å spise maten da, men lukta når maten tilberedes er så kvalmende. Får i tillegg middagsbesøk av min mormor som idag sial få vite at hun venter sitt andre oldebarn:) Var også en nedtur når jeg oppdaga at jeg har gått ned snart 3kg på 5 uker, men det er jo et resultat av mye kvalme og lite matinntak. Dette ble et tydelig klageinnlegg, men det må til av og til au :p Håper på bedre tider fremover med mer energi og mindre kvalme! :hilarious:
 
Idag har jeg vært hos legen, og hun ville selvfølgelig med glede kikke på lille med ultralydapperatet hun har på kontoret ❤️ Det som for tre uker siden var en klump med hjerteslag har nå fått både armer, bein, hode og ryggrad som vi så tydelig :love7 Fikk også begynne på kvalmestillende i håp om at formen skal bli bedre, og hun tok blodprøver for å se om det er noe jern eller vitaminmangler. Hun syns blodtrykket var lavt, noe det også var forrige svangerskap så fikk beskjed om å ikke reise meg for fort eller stresse for da kan jeg få blodtrykksfall. Håper jeg slipper det denne gangen, for slet veldig med blodtrykksfall forrige svangerskap og det var ikke mye greit. Skal ta influensavaksina om ca 2 uker, så må bestille time til det. Fikk også sendt henvisning til OUL og fødeplass idag :D
Mormor sin operasjon gikk veldig bra, så jeg var en tur på besøk hos henne idag for å se hvordan hun hadde det. Var veldig emosjonelt så jeg slet med å holde tårene inne. Dumme gravidhormoner altså! :hilarious:
 
Så lenge varte de kvalmestillende tablettene :arghh: Etter å ha vært kvalm i 4 dager igjen selv om jeg tar tabletter, har jeg nå bestilt legetime til uka for å snakke om andre alternativ. Skal au ta influensavaksinen da, siden jeg bikker 13+0 imorgen. Hååååper hun vil titte på lille med ultralydapperatet da også :hilarious: Nå er semesteret ferdig for i år, og bare eksamenslesing igjen før den store «dommedagen» :hungover: Ikke finner jeg noen god studieteknikk eller kommer meg i gang på grunn av kvalmen, energinivået osv så føler dette går feil vei. Aner ikke hvordan jeg skal fullføre neste semester au om kvalmen vedvarer...
 
I dag har jeg vært hos legen for å ta influensavaksina, og snakke om kvalmen igjen siden afipran ikke lengre virker. Fikk da igjen se lille skatten med ultralyd siden jeg har verdens beste fastlege. Lille vokser så fint, hjerte slo fint og fosteret så helt perfekt ut, men vi stusser litt på termin igjen. Om gynekologen har målt rett så er jeg 13+0 idag, men da fikk jeg svangerskapssymptomer ca. 2+3 som er veldig tidlig. Om vi tar min beregning er jeg 13+3 og oppdaga svangerskapssymptomer ca. 3+0 som er litt mer sannsynlig, men enda tidlig. Stresser ikke så masse med det enda, men kjenner jeg fjerne skulle hatt en ordentlig dato å regne etter, siden fastlegen stussa selv. Hun syns fosteret gjerne så ut som 14-15 uker, men Dette finner vi ut på oul. Hun prøvde au å se etter kjønn, men turte ikke si noe. (Jentefølelsen er litt forsterka nå fordi føler det er lettere å se tydelig om det er gutt) :D❤️
 
Lenge siden forrige oppdatering, men tenkte nå jeg skulle begynne med litt svangerskapsoppdateringer :)

Termin: 07. Juni, men er litt uenig selv

Hvor langt på vei: 21 + 0

Prosent fullført: 51,9%

Hvor lenge igjen til termin: 136 dager

Trimester: 2

Neste svangerskapskontroll: Litt usikker faktisk, men vet jeg skal ta sukkersyke testen og blodprøve av blodtypen til lille 13. Februar, så da sier vi enn så lenge at det er neste kontroll :p

Kjønn: 99% sikker på at det er jente :)

Navn: usikker enda

Aktivitet i magen: Kjenner liv daglig, og begynner smått å kjenne et mønster i noen av bevegelsene :)

Vann i kropp/ hevelse: Ikke som jeg merker, men kanskje litt vann siden jeg får merker etter sokkene om de er litt stramme :rolleyes:

Søvn: Sover så dårlig, og har egentlig gjort det siden positiv test! :wtf: Fikk Bbhugme puten i dag, så håper søvnen blir noe bedre fremover :D

Humør: merker at lunta er litt kortere enn vanlig, men det kan jo være pga dårlig søvnkvalitet også. Ellers er jeg mer svak for sønnen, og han får gjerne lov til litt mer enn han vanligvis gjør :p

Utstyr: Kjøpt gravid- og ammepute (bbhugme) til meg selv som kom idag, ellers har jeg masse utstyr fra storebror jeg må gå igjennom. Kjøpt noen klesplagg for å markere ny baby au :)

Utstyr som mangler: Må se gjennom det jeg har, men mangler babynest, bæresjal, krybbe/vugge, vippestol og muligens lekegrind til stue. (Om vi kjøper lekegrind som kan heves, trenger vi ikke krybbe/vugge i stuen)

Vektøkning: -3,5 kg enda, men gått opp nesten en kilo fra jeg gikk 4,5/5 kg ned tidligere

Melk i brystene: merka for noen dager siden at jeg kunne presse ut en liten dråpe fra hver, og brystene verker veldig i disse dager så tror produksjonen starter mer snart

Plager: Sover dårlig, enda kvalm på kveldene + halsbrann, bekkenløsning/ låsning (vet ikke hva, men prøver å finne en fysio i området nå) og kynnere!

Kynnere: Ja! Noen kan være litt intense, så må bli flinkere til å roe ned tempoet.

Høygravid: Nei

Fødebaggen: Ikke tenkt tanken på den enda :hilarious:

Tanker om fødselen: Håper jeg får en like fin fødsel som med førstemann, og at meg og samboer er i samme by + at vi har barnevakt til storebror slik at samboer får være med. Håper vi kan ha det privat uten for mange personer ut og inn i rommet, og at jordmor lytter til hva som blir sagt, informerer underveis og diverse.

Mage: bilde :)


82A6820D-E35E-4ABA-9C98-E6EE88750F87.jpeg
 
Back
Topp