~Sparetråden~ dine beste tips

Herewegoagain

Forumet er livet
Julikulene 2020
Nå er det NÅ! vi har vært ganske flinke men nå må vi bli enda flinkere! :)
Dine beste sparetips?
Bør sies vi ikke kan kutte mye ned på matposten da vi har barn med matallergi og cøliaki.

Mannen har kreditkort men det brukes på arb.reise og blir ikke brukt privat ellers.
Jeg har ikke kreditkort, vi kjøper når vi har råd.

Vil kjøpe bolig! :)
 
Sparetips
Lage matplan for uken og handle én gang
Bake eget brød
kutte ned på abonnementer
Droppe unødvendige turer på shoppingsenter
 
Last edited:
Vi har spart endel på å planlegge middager langt fram i tid, passer på å ha litt rød tråd i uka sånn at vi kan bruke opp grønnsaker helt slik at de ikke blir dårligere.

Og det jeg tror vi har spart mest på er å bake brød selv.
 
For min del - ikke gå på kjøpesenteret fordi jeg kjeder meg... har blitt noen slike turer i løpet av permisjonstiden..

Ellers er det jo lurt å legge opp matplanen etter hva som er på tilbud den aktuelle uka :)
 
Det som koster mest hos oss er mat og klær. Så vi handler mye klær brukt, kjøper gjerne svartsekker til 200kr. Også kjøper jeg inn så jeg har klær i neste str liggende. Gutten bruker 110 nå, så da har jeg kjøpt så vi har 116 klart til han vokser inn i det. Så slipper vi å kjøpe inn nytt når det plutselig trengs over natta. Mat kjøper jeg mest mulig av når det er tilbud eller 40% pga dato. Har fryseren full av ytrefileter, kjøttdeig og karbonadedeig nå.
 
I perioder er vi flinke og lager ukesplan for middager hver uke med handleliste og tar storhande på mandag og evt fredag. Sjekker først appen Mattilbud for å se om det er noen gode tilbud som vi kan basere middagene på, evt går jeg gjennom fryseren og baserer ukesplanen rundt det vi har der. Kutter også gjerne litt ned på kjøtt og fyller på med sopp, linser, bønner, couscous ol. Bare det å ikke gå i butikken hver dag gjør at vi bruker mye mindre penger. (Men det beste måten å spare penger hos oss er å ikke la mannen gå sulten på butikken, da kommer han hjem med brus, chips, is og godteri for mange hundre kroner:laughing002)
 
Vi har spart endel på å planlegge middager langt fram i tid, passer på å ha litt rød tråd i uka sånn at vi kan bruke opp grønnsaker helt slik at de ikke blir dårligere.

Og det jeg tror vi har spart mest på er å bake brød selv.
Jeg jobber variabel turnus borte fra hjemmet så det er noe av det vanskeligste å få til synes jeg. Har i tillegg barn med matallergi så det blir en del på matposten.
 
Ta en hovedhandel i uken.
Dersom man trenger småting utenom i løpet av uken, gå til butikken siden dersom man tar bilen er det lettere å ta med seg unødvendig mye som vil være tungt å bære hjem.
 
Mine feller økonomisk er salg på garn (løst delvis ved å melde meg av og blokkere mail fra nettstedene, men gikk senest idag på en "smell") og småhandling i butikken. Fæl på å handle klær på nett om jeg kjeder meg, men blitt bedre til å tenke hvorvidt jeg trenger det eller ei. Ofte kjøpes det ikke.

Mine tips:

- Ikke handle sulten og bruk handleliste/middagsplan: de fleste kan spare mye på matposten selv om de ikke tror det
- Lag matpakke og begrense spising ute (kaffe i farten er stor synder hos mange)
- Kjøp klær og utstyr brukt
- Spør deg selv ofte om du virkelig trenger det du er på vei til å kjøpe
- Om du har bleiebarn så test ut billigere bleier, eventuelt så har Meny 2 for 79 på blant annet Up&Go
- Avslutt alle abonnementer (Netflix, avis osv) og se hva du faktisk savner i hverdagen
- Sjekk priser på strøm, lån, telefon mm
- Bytt fra dyre til billigere produkter (for eksempel vaskemidler, oppvasktabletter, shampoo)
 
Planlegge innkjøp av mat, vi bruker en del ekstra grønnsaker f.eks i pizza, lasagne , spaghetti og kjøttdeig o.l fordi det blir billigere og sunnere enn om vi skulle brukt 2 kjøttdeiger.

Tenke seg om flere ganger før man kjøper noe nytt, og sjekke om det går an å få tak i billigere andre steder, enten brukt eller på salg.

vi har lite av snop og slike ting, sparer nok en del på det, ungene får søtsaker, men vi har ikke noe fast lørdagsgodt, og om de får snop, så får de ikke så masse.

Vi prøver også å kjøre minst mulig, nå er det kommet flere bompengestasjoner her som ikke var før, så er begrenset mere hvor vi kjører, prøver da heller å planlegge slik at vi kan gjøre alle ærend i ett område samtidig.

Har også fast trekk til sparing de dagene lønn kommer, har noen sparekontoer som er lukket for uttak, sparer litt i fond, fordi det tar flere dager å ta ut, så ikke så lett å overføre på impuls, også har jeg en spareapp , dreams, den er veldig grei, trekker små beløper innimellom, så merker ikke at jeg sparer, plutselig er det flere tusen innpå!:)
 
Noen av mine:
- handle brukt eller på salg. Ikke handle mer enn man må. Jeg kjøper kun på fullpris når det er helt krise av type sko/jakke ble ødelagt, og man trenger det med en gang. Bruker prisjakten for å finne tilbud.
- middagsplan og handleliste
- tar en titt oppi boksen med 40%, man kan være heldig der
- apper - jeg bruker Dreams som trekker småbeløp til sparing hver uke, og Spiir til å holde oversikt. Har også excelark med budsjett hver måned.
- se over lån, forsikringer, strøm, telefon og andre abonnementer
- prøve produkter av billigmerkene. Mange er minst like gode som de dyre.
- se på kilopris i stedet for stykkpris
 
Og noen ting til:

Steder som Holdbart og lignende steder har tidvis veldig gode tilbud på blant annet kjøtt.
Kjøp inn og frys ned i porsjonspakker.

Reduser kjøtt mengden til middag og øk grønnsaksmengden

Planlegg middagene slik at rester kan gjenbrukens, for eksempel (et dårlig et) dere skal ha taco den ene dagen, og kylling med salat den andre dagen. Istedenfor å kjøpe to salathoder kjøper man et stort og deler i to siden det er stykkpris på dem og blander i salaten til kyllingen andre grønnsaksrester etter tacoen.
 
For vår del lønner ikke ukeshandling seg, men kan jo hende det gjør det for dere.

Kjøp brukt, masse fine grupper på fb som selger brukte klær og utstyr .
Planlegg middagene, sånn at man kan bruke opp rester dagen etter feks.
 
Ta en runde på forsikringer ,kanskje har dere feks reiseforsikring gjennom fagforeninga og kan si opp den dere betaler for. Vi sparte litt på å flytte billån og.
 
-Fast trekk til buffer og sparekonto på 500,- og 1000 på matkontoen, ellers:

-Opprett sparekonto og bufferkonto
-Handle stort på en dag for en hel uke
-Kjøp når det er tilbud, og bruk rabatter og kuponger
-Si opp ubrukte abonnementer
-Kjøpt brukt, men vær obs på kvaliteten
-Betal faste utgifter først
-Dropp røyk og alkohol
-Del på taxi regningen
-Spill feks LOTTO med måte
-Sammenlign priser
-Vurder om noe er verdt å kjøpe om du har dårlig råd
-Betal før fristen
-Kjøp gaver på salg og før desember
-Sjekk kiloprisen
-Ta en kort ferietur i Norge
-Bak brød selv
-Bruk eFaktura
-Kjøp snart utgåtte varer
-Bruk 100%fornøyd garantien
-Kjøp bensin på riktige dager
-Bruk mindre vann
-Bytt inn bilen
-Selg ubrukte ting
-Lag ukemeny
-Ha kun pålegg du spiser
-Gå gjennom forsikringer, lån, strøm, bank osv
-Spis rester
-Bruk handlenett
-Ta buss
-Kjøp refill
 
Mange gode tips her!

Ikke aktuelt for TS (foreløpig ;)), men kanskje for andre: forhandle boliglånsrente med banken! Krever som regel ikke større innsats en et par e-poster.

Edit: kom på et par til. Bruk bibilioteket aktivt (når det åpner igjen) og gå for rimelige ferier, gjerne i Norge. Før «måtte» jeg til varmere strøk, nå er det fineste jeg kan tenke meg telt- og fjellturer her i landet :)
 
Back
Topp