Oppfølging etter MA

LIV30

Andre møte med forumet
Lurer på om noen av dere fikk ekstra oppfølging ved neste graviditet etter MA med medisinsk abort? Hva er vanlig?

Jeg merker jeg gruer meg fryktelig til å gjennom en ny graviditet, skulle gjerne hatt ultralyd hver dag for å roe ned nervene.

MA oppdaget 11+6, babyen målt til 9+3. I løpet av de ukene var det ingen blødninger, og var full av gravidsymptomer til over en uke etter medisinsk abort. Utrolig skremmende at kroppen «lurer» en såpass mye.
 
Lurer på om noen av dere fikk ekstra oppfølging ved neste graviditet etter MA med medisinsk abort? Hva er vanlig?

Jeg merker jeg gruer meg fryktelig til å gjennom en ny graviditet, skulle gjerne hatt ultralyd hver dag for å roe ned nervene.

MA oppdaget 11+6, babyen målt til 9+3. I løpet av de ukene var det ingen blødninger, og var full av gravidsymptomer til over en uke etter medisinsk abort. Utrolig skremmende at kroppen «lurer» en såpass mye.

Du kan høre med legen om henvisning til gynekolog neste gang du blir gravid.
Mange henviser, noen vil ikke gjøre det, for det er vel ingen lov som sier at du har krav på den type oppfølging etterpå.
Jeg ble henvist til gynekolog i neste svangerskap etter MA, men også fordi jeg hadde blødninger samtidig som hcg steg. Men jeg ser at mange får oppfølging hos gyn i svangerskap etter MA/SA selv om det ikke er noe som tilsier at noe er i veien.

Trist tdu mistet, og skjønner godt frykten din❤️klem
 
På sykehuset sa de til meg at jeg skulle be om TUL ved neste graviditet, dette var en selvfølge etter gjennomgått MA. Det kan man jo be om hos både fastlege og jordmor, også velger man jo ellers litt hvor ofte man føler man vil på kontroll hos de også. :)
 
Så leit at du har mistet :( Fastlegen min henviste meg, men sykehuset mente det ikke var grunn nok til å få ultralyd. Det svangerskapet endte også i MA. Denne gangen er jeg blitt lovet tett oppfølging på sykehuset med ultralyder, men dette på grunn av habituell abort.
 
Jeg hadde en MA for en uke siden, som utvikla seg til SA. Var på UL i dag for å sjekke at alt hadde kommet ut. Alt var kommet ut, men gynekologen på sykehuset sa at han fortsatt så litt blod så jeg kunne forvente å blø en stund til. Han sa at jeg får tidlig UL neste gang, samt generelt tettere oppfølging. Dette var mitt første svangerskap (og første SA) så hadde ikke forventa det. Veldig takknemlig for det da, tror det er forskjell ut fra hvor en bor. Kan også ha noe med at han så hvor bekymra jeg var hele veien og at jeg tok det veldig tungt..
 
Gyn på sykehuset sa jeg skulle få komme til tidlig ul på sykehuset ved neste svangerskap. Hun skulle dokumentere at hun lovde det, d glemte hun! Men j ringer sykehuset /ber fastlege om henvisning!

Tar nok kontakt m privat gynekolog også som j var hos to ganger nå. For en sjekk..
 
Back
Topp