Hvordan har den første tiden vært?

M

Moderator Camilla

Guest
Hvordan har den første tiden med en ny baby i hus vært? Har det vært som du har forventet, eller totalt annerledes? :)
 
Hvordan har den første tiden med en ny baby i hus vært? Har det vært som du har forventet, eller totalt annerledes? :)

Lille R er idag 2 uker, og disse ukene har gått utrolig fort!
Det har generelt gått veldig bra disse 2 første ukene. Han har vært en veldig tilfreds unge, som både sover og ammer godt. Jeg slet litt med amming de første 3-4 dagene, og brystvortene ble litt såre. Men etterhvert fikk vi begge kontroll på hvordan han fikk bra sugetak og lærte oss å kjenne hvilke ammestillinger som fungerer best for oss.
Mye har vært som forventet, men det som har vært mest annerledes enn forventet er hvor avhengig han faktisk er av mammaen sin hver dag, og hvor ofte han plutselig vil amme. Vi hadde litt større planer om at han skulle sove alene endel på dagen slik at jeg fikk litt mer tid til spilling, men det var optimistisk :laughing002 Men merker at vi begynner å bli mer kjent med hverandre og han starter å bli trygg på omgivelsene sine. Så idag og igår så har han fint kunne sovet alene i vuggen i stuen, som har gitt hu mor tid til å blant annet dusje og hjelpe han far med å skifte platetopp! Han sovnet idag i vuggen fra våken tilstand, så det var første gang! Som regel så har vi lagt han ned når han har vært i dyp søvn. Vi håper detter fortsetter og han får vertfall 1 eller 2 søvnperioder i vuggen om dagen fremover.

Ellers har også natten gått over all forventning. Liggende amming har vært vår redning og gir oss mye god søvn. De siste 3 dagene ser det ut til at han har slete med litt for mye mat så det har blitt litt gulping, men vi har en foreløpig plan for hvordan vi får løst det fremover, så krysser fingrene! Trodde også at vi ikke kom til å samsove, men herregud så mye lettere nettene er når han bare sovner ved oss :laughing002:Heartred

Alt i alt, vi koser oss :Heartred
 
Last edited:
Har nå en 7 uker gammel baby, og har fått kjenne på at livet har en del blandede drops å by på.
Jeg, som fullammet førstemann, måtte kaste inn håndkleet i starten av uke 4 pga ikke fungerende høyre bryst etter å ha fjernet en kul der, og et venstre bryst med et stort hull i brystvorten. Hadde ekstreme smerter ved amming.
Pumpet litt ved siden av helt til vi fikk sjokkbeskjeden om at min mann er alvorlig syk, og må opereres.
Sover dårlig om natta pga flaskematinga, som er så upraktisk, og en baby som sliter med å falle til ro etter spising. Får ikke noe hjelp av mannen på natta pga sykdommen.
Gikk til jordmor til og med FØR jeg ble gravid for å forebygge fødselsdepresjon denne gang, og var så glad etter en vellykket fødsel.
I dag var jeg så apatisk etter en dårlig natt at jeg bare satt og gråt, og nesten hatet babyen.
Forferdelige følelser å kjenne på!!!
Min kjære tok babyen noen timer så jeg fikk sove litt i formiddag, og nå kjennes det litt bedre, men jeg er preget av ukesvis med lite søvn, for mannen har ikke bidratt i det hele tatt etter fødsel.
Han har skjønt at han må hjelpe meg på dagtid i alle fall nå som han er sykemeldt før operasjonen.
Må bare be om at alt ordner seg til det beste.
Har kontakt med helsestasjon, psykolog og familie, og har gode venner rundt oss, for de som måtte lure på det.
Og babyen har det helt topp.
 
Har nå en 7 uker gammel baby, og har fått kjenne på at livet har en del blandede drops å by på.
Jeg, som fullammet førstemann, måtte kaste inn håndkleet i starten av uke 4 pga ikke fungerende høyre bryst etter å ha fjernet en kul der, og et venstre bryst med et stort hull i brystvorten. Hadde ekstreme smerter ved amming.
Pumpet litt ved siden av helt til vi fikk sjokkbeskjeden om at min mann er alvorlig syk, og må opereres.
Sover dårlig om natta pga flaskematinga, som er så upraktisk, og en baby som sliter med å falle til ro etter spising. Får ikke noe hjelp av mannen på natta pga sykdommen.
Gikk til jordmor til og med FØR jeg ble gravid for å forebygge fødselsdepresjon denne gang, og var så glad etter en vellykket fødsel.
I dag var jeg så apatisk etter en dårlig natt at jeg bare satt og gråt, og nesten hatet babyen.
Forferdelige følelser å kjenne på!!!
Min kjære tok babyen noen timer så jeg fikk sove litt i formiddag, og nå kjennes det litt bedre, men jeg er preget av ukesvis med lite søvn, for mannen har ikke bidratt i det hele tatt etter fødsel.
Han har skjønt at han må hjelpe meg på dagtid i alle fall nå som han er sykemeldt før operasjonen.
Må bare be om at alt ordner seg til det beste.
Har kontakt med helsestasjon, psykolog og familie, og har gode venner rundt oss, for de som måtte lure på det.
Og babyen har det helt topp.
Off, så vondt å kjenne og oppleve det du gjør nå!
Du har det jammen tøft! Føler med deg! Fins det husmorvikar fortsatt? Om det gjør så kan du kanskje søke om noen timer i uken for å få hvilt deg/ gjøre noe som samler energi for deg? :Heartpink
 
Off, så vondt å kjenne og oppleve det du gjør nå!
Du har det jammen tøft! Føler med deg! Fins det husmorvikar fortsatt? Om det gjør så kan du kanskje søke om noen timer i uken for å få hvilt deg/ gjøre noe som samler energi for deg? :Heartpink
Jeg tror ikke det finnes. Helsesykepleier sa ikke noe om det. Vi har vaskehjelp fra før, så jeg slipper heldigvis å tenke på det.
Mannen tar i et tak innimellom med å trille litt eller ha babyen et par timer. I morgen skal jeg få sove ut!!! Fikk beskjed om å ikke stå opp før jeg råtnet på rot i senga. Må ta natten først, men det skal jeg klare.
Heldigvis blir babyen større, og den verste tiden kommer etter mannens operasjon. Da får jeg litt hjelp av venner/bekjente med å hente og underholde 6-åringen, og til å trille lillebror litt hvis jeg trenger å sove. Jeg er rørt over alle de gode menneskene som stiller opp for oss i denne vanskelige tiden. Helsesøster har ringt flere ganger, og gynekologen min ringer også. Jeg er heldig, tross alt. Nå må jeg bare krysse alt jeg har for at han blir frisk.
 
Jeg tror ikke det finnes. Helsesykepleier sa ikke noe om det. Vi har vaskehjelp fra før, så jeg slipper heldigvis å tenke på det.
Mannen tar i et tak innimellom med å trille litt eller ha babyen et par timer. I morgen skal jeg få sove ut!!! Fikk beskjed om å ikke stå opp før jeg råtnet på rot i senga. Må ta natten først, men det skal jeg klare.
Heldigvis blir babyen større, og den verste tiden kommer etter mannens operasjon. Da får jeg litt hjelp av venner/bekjente med å hente og underholde 6-åringen, og til å trille lillebror litt hvis jeg trenger å sove. Jeg er rørt over alle de gode menneskene som stiller opp for oss i denne vanskelige tiden. Helsesøster har ringt flere ganger, og gynekologen min ringer også. Jeg er heldig, tross alt. Nå må jeg bare krysse alt jeg har for at han blir frisk.
Så flott du har nettverk rundt deg!
Et tips jeg leste på nett var å ha kokt varmt vann på termos ved sengen for å blande Mme, eller investere i sånn Mme maskin. Ellers har jeg en baby og som ikke sover mellom mat på natta, så vet noe hvordan du har det der. Kan gå koko av mindre! Håper at mannen din blir frisk etter operasjon!
 
Så flott du har nettverk rundt deg!
Et tips jeg leste på nett var å ha kokt varmt vann på termos ved sengen for å blande Mme, eller investere i sånn Mme maskin. Ellers har jeg en baby og som ikke sover mellom mat på natta, så vet noe hvordan du har det der. Kan gå koko av mindre! Håper at mannen din blir frisk etter operasjon!
Kjøpte en billig mikro til 500kr, og bruker ferdigblandet på natta. Verdt sin vekt i gull
 
Kjøpte en billig mikro til 500kr, og bruker ferdigblandet på natta. Verdt sin vekt i gull

Jeg har også flaskebaby, og jeg har investert i en baby brezza. Det er som en kaffemaskin, bare for MME. Trykk på en knapp, vent noen sekunder, sett lokket på flasken, rist og server :) Gull verdt når man har en sulten baby!

Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men kanskje du kan få noe hjelp fra Homestart? https://homestartnorge.no/til-foreldre/
Eller om det finnes en tenåring i nabolaget som vil trille litt rett utenfor døren? Evt. være inne hos dere og bare bære på babyen, hvis babyen godtar det? :confused005
 
Back
Topp