Soving og samsoving

LilleTeeniesMor

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Hvordan sover deres små om natten?

Vi startet med å ha han i en sprinkelseng på siden (som bedside crib), men å legge han på rygg er håpløst. Det gjelder også viss jeg ammer liggende til han sovner og deretter flytter han på rygg.
De siste nettene har vi endt med å amme liggende og så sover han på siden gjennom natten. Han har egen dyne surret rundt han slik at han for sikkerhetens skyld ikke snur seg til magen.
Får litt dårlig samvittighet for at han ikke klare å ligge på ryggen (eller vi er kanskje ikke tolmodige nok), men å sovne attmed mamma virker til å være best for han. Sover som en stein da og gir oss mye søvn på natten og rask amming :rolleyes:

Jeg synes nettene er ganske krevende. Der blir ekstemt lite søvn. Lille sover i sengen vår, jeg får ikke lille til å sove i egen seng. Da blir der bare enda mindre søvn også hvis jeg må dysse lille i egen seng. Håper det blir lettere å få lille til å sove i egen seng senere.

Min vil heller ikke sove på rygg. Ligger på siden i fosterstilling. Jeg er redd for krybbedød, men får ikke lille til å ligge på rygg. Det er jo mer naturlig for en nyfødt å ligge i fosterstilling på siden.. selv om de ideelt sett bør ligge på rygg..

Nettene er veldig krevende her og for tiden. Han vil bare sove oppå meg og jeg sover da veldig dårlig. Håper å få han til å sove mellom oss igjen etterhvert som han tidvis har gjort før og deretter over i sprinkelseng som står inntil senga vår. Synes søvnen kom seg betraktelig ved 3 måneders alder for storebror, så er optimistisk og tenker det blir bedre da denne gang også

Hun sover i egen seng. Tidlig på kvelden har jeg ammet henne liggende og vi har sovet sammen et par timer,men samsovet delvis med broren hennes,så senere på natta ligger han i vår seng og hun i sin seng. Går ut i stua for å amme for å ikke forstyrre storebror nå som alt er så nytt for han.

Jeg synes nettene er ganske krevende. Der blir ekstemt lite søvn. Lille sover i sengen vår, jeg får ikke lille til å sove i egen seng. Da blir der bare enda mindre søvn også hvis jeg må dysse lille i egen seng. Håper det blir lettere å få lille til å sove i egen seng senere.

Min vil heller ikke sove på rygg. Ligger på siden i fosterstilling. Jeg er redd for krybbedød, men får ikke lille til å ligge på rygg. Det er jo mer naturlig for en nyfødt å ligge i fosterstilling på siden.. selv om de ideelt sett bør ligge på rygg..

Akkurat som jeg sku sagt det selv. Vi jobbet endel de første dagene med å få han til å sove i egen seng, men det gjorde natten mye værre. Tenker også mye på krybbedød, men vi forsøker så godt vi kan å skape et trygt samsovingsmiljø slik at han ikke risikerer å sove på magen eller få noe over seg. Ingen av oss hverken røyker eller drikker, så slipper å tenke på det heldigvis.
Fosterstilling er også en favoritt her. Med puppen min enten som pute eller i nærheten :laughing002 jeg ligger helt i ro hele natten så er ikke beskymret for meg heldigvis. Så har fått 3 netter på rad nå med sikkert 6-7 timer søvn! Hjelper på når han er så glad i amming og slikt om dagen, og litt kaving når kvelden kommer. Godt med litt ekstra energi da.

Nettene er veldig krevende her og for tiden. Han vil bare sove oppå meg og jeg sover da veldig dårlig. Håper å få han til å sove mellom oss igjen etterhvert som han tidvis har gjort før og deretter over i sprinkelseng som står inntil senga vår. Synes søvnen kom seg betraktelig ved 3 måneders alder for storebror, så er optimistisk og tenker det blir bedre da denne gang også

Soving på bryst er også er must her i hus om dagen. Ikke sjans å få noe søvn noe andre steder. Heldigvis er også pappas bryst godt nok å sove på! Satser også på å flytte vår lille over i sin egen seng etterhvert når han er noen måneder og kanskje føler seg litt tryggere på omverden uten livmoren:)

Hun sover i egen seng. Tidlig på kvelden har jeg ammet henne liggende og vi har sovet sammen et par timer,men samsovet delvis med broren hennes,så senere på natta ligger han i vår seng og hun i sin seng. Går ut i stua for å amme for å ikke forstyrre storebror nå som alt er så nytt for han.

Deiligt hun sover i egen seng :) Ja kan tenke meg det er en liten kabal som må gå opp når en har 2 små!

Deiligt hun sover i egen seng :) Ja kan tenke meg det er en liten kabal som må gå opp når en har 2 små!
Broren var likedan. :-) I grunnen stort sett å legge fra seg. Innimellom må de ha mer kontakt,og broren må nå sove sammen med oss deler av natta,men han sov kun i egen seng første 10 mnd. :-)

Samsover, ammer liggende, hun sovner med puppen som pute. Merker hun er i en fase nå hvor hun trenger mye nærhet.

Soving på bryst er også er must her i hus om dagen. Ikke sjans å få noe søvn noe andre steder. Heldigvis er også pappas bryst godt nok å sove på! Satser også på å flytte vår lille over i sin egen seng etterhvert når han er noen måneder og kanskje føler seg litt tryggere på omverden uten livmoren:)
Ja, han sover heldigvis oppå pappaens bryst også, men nå har pappaen vært bortreist i 5 dager og da merker jeg ekstra godt hvor vanskelig det er å få nok søvn selv. Kommer heldigvis hjem i kveld og da håper jeg å få et par timers søvn uten baby på brystet!

Vi samsover også. Og vi ammer liggende, han har og en tendens til å sovne på siden, aldri opplevd han prøver rulle til magen eller at det er fare for det. Så stresser ikke for mye med at han ligger på siden, han trives slik. Og med puppen i nærheten da (hodepute/liker å holde på puppen):cat:

Eneste jeg er redd for er tilfelle jeg skulle tatt dynen min over han :bored:

Vi har prøvd å legge han i bedside crib, tar litt lengre tid før han sovner da. Også havner han i sengen vår i løpet av natta uansett :smiley-ashamed005

Akkurat som jeg sku sagt det selv. Vi jobbet endel de første dagene med å få han til å sove i egen seng, men det gjorde natten mye værre. Tenker også mye på krybbedød, men vi forsøker så godt vi kan å skape et trygt samsovingsmiljø slik at han ikke risikerer å sove på magen eller få noe over seg. Ingen av oss hverken røyker eller drikker, så slipper å tenke på det heldigvis.
Fosterstilling er også en favoritt her. Med puppen min enten som pute eller i nærheten :laughing002 jeg ligger helt i ro hele natten så er ikke beskymret for meg heldigvis. Så har fått 3 netter på rad nå med sikkert 6-7 timer søvn! Hjelper på når han er så glad i amming og slikt om dagen, og litt kaving når kvelden kommer. Godt med litt ekstra energi da.

Ja, slik er det. Jeg ligger i ro med lille tett ved brystet. Der er det trygt og godt :)

Jeg begynte også med å ha han i bedside krybben i begynnelsen, og endte opp med å ta han inn og ut av den hele tiden gjennom natta, amme, få han til å rape, skifte bleie, trøste.. (nå hadde han kolikksmerter også i starten) ble nesten ingen søvn på meg. :sour:
Fant etterhvert ut at samsoving går ann, etter at jeg noen ganger sovnet under amming, og jeg skjø te at jeg ikke rørte i søvne når han lå vedsiden av meg.

Nå begynne vi natta med å legge han i krybben, også tar jeg han over i vår seng etter han våkner første gang. Et par ganger har det fungert å legge han tilbake i krybben en runde til.
Siste del av natta/morgenen blir han urolig (alt mellom 4:30-6:00) da bruker jeg å sette meg litt opp i senga, ta han opp på brystet mitt og støtte opp med bbhugme puta. Der bruker vi å sitte/ligge å sove i 2 timer til :p

Vi samsover også. Og vi ammer liggende, han har og en tendens til å sovne på siden, aldri opplevd han prøver rulle til magen eller at det er fare for det. Så stresser ikke for mye med at han ligger på siden, han trives slik. Og med puppen i nærheten da (hodepute/liker å holde på puppen):cat:

Eneste jeg er redd for er tilfelle jeg skulle tatt dynen min over han :bored:

Vi har prøvd å legge han i bedside crib, tar litt lengre tid før han sovner da. Også havner han i sengen vår i løpet av natta uansett :smiley-ashamed005

Ja jeg har en egen dyne til han som jeg pakker han godt inn i. Spesielt på fremsiden slik at det er mindre sjanse for at han snur seg på magen:)

Her samsover vi. Gjorde de med to eldste også. Mini sovner kun ved puppen, så ammer liggende og han sovner på siden.

Det er der de føler seg trygge og vi får begge to masse søvn.

Kos dere med den lille i sengen hvis deg gir dere nok søvn og at det føles riktig.

Her deler jeg og frøkna dobbeltsenga. Hun sover i babyneste sitt. Pappa sover på gulvet på rommet til guttungen :p

Back
Topp