Når barna er syke hjemme???

Jeg har ikke skolebarn selv, men jeg syns det er merkelig med de som er hjemme fra skolen, og likevel er på feks fotball på ettermiddagen. Er man syk, sp er man hjemme den dagen tenker jeg. Jeg har ingenplaner om å lære mine barn at man kan være syk på dagen å finne på gøyale ting på kvelden. Jeg fikk heller ikke lov til å være hjemme fra skolen, for så å gjøre hva jeg ville etter skoletid selv om formen var bedre, daua ikke av å kjede meg noen timer.

Men våkner en unge med et migreneanfall. Som er over i løpet av en times tid pluss å sove noen timer etterpå, og følgelig er i fin form og helt frisk, hvorfor skal barnet lære at det skal straffes for å være syk og heller ikke få være med på noe gøy når det er frisk ?

Mistenker du at de er skulkesyk siden holdningen er at de ikke skal lære at de kan gjøre noe gøy etterpå?
 
Men våkner en unge med et migreneanfall. Som er over i løpet av en times tid pluss å sove noen timer etterpå, og følgelig er i fin form og helt frisk, hvorfor skal barnet lære at det skal straffes for å være syk og heller ikke få være med på noe gøy når det er frisk ?

Mistenker du at de er skulkesyk siden holdningen er at de ikke skal lære at de kan gjøre noe gøy etterpå?

Jeg er litt enige med dere begge. Så det kommer vel an på sykdommen.. migrene smitter jo ikke heller, så det blir noe helt annet for min del :)
 
Men våkner en unge med et migreneanfall. Som er over i løpet av en times tid pluss å sove noen timer etterpå, og følgelig er i fin form og helt frisk, hvorfor skal barnet lære at det skal straffes for å være syk og heller ikke få være med på noe gøy når det er frisk ?

Mistenker du at de er skulkesyk siden holdningen er at de ikke skal lære at de kan gjøre noe gøy etterpå?
Enig med deg og lurer på det samme.
Tenker de med kroniske sykdommer som blant annet migrene / øreproblemer osv ikke bør straffes mer liksom.
 
Enig med deg og lurer på det samme.
Tenker de med kroniske sykdommer som blant annet migrene / øreproblemer osv ikke bør straffes mer liksom.

Enig i det! Med mindre man er kjempeforkjølet med virus infeksjon som årsak til ørebetennelsen da... Men da regner jeg med at folk har vett på å være borte fra f.eks trening og fritidsaktiviter uansett mtp smitte ;)
 
Enig i det! Med mindre man er kjempeforkjølet med virus infeksjon som årsak til ørebetennelsen da... Men da regner jeg med at folk har vett på å være borte fra f.eks trening og fritidsaktiviter uansett mtp smitte ;)
Ja det regner jeg med om de er hjemme fra skolen pga det.
 
Av hensyn til smitte holder vi selvsagt syke unger borte fra andre. Er de SYKE holdes de også borte fra trening av hensyn til seg selv også. Men det finnes mye sykdom som ikke er smittsom og som kan gå over i løpet av dagen, og derved holder jeg ikke FRISKE unger hjemme på ettermiddagen selv om de var hjemme fra skolen, jeg har vel også en gang sendt en unge på skolen til andre halvdel av dagen jeg. Blitt bra igjen.

Avhengig av sykdom så er skjerm greit eller ikke greit også (migrene, nei. Ellers, fritt frem) og det av mat som frister.
 
Jeg har ikke skolebarn selv, men jeg syns det er merkelig med de som er hjemme fra skolen, og likevel er på feks fotball på ettermiddagen. Er man syk, sp er man hjemme den dagen tenker jeg. Jeg har ingenplaner om å lære mine barn at man kan være syk på dagen å finne på gøyale ting på kvelden. Jeg fikk heller ikke lov til å være hjemme fra skolen, for så å gjøre hva jeg ville etter skoletid selv om formen var bedre, daua ikke av å kjede meg noen timer.

Bør dette gjelde voksene også?
Jeg som er kronisksyk 364 dager i året, er hjemme fra jobb mange dager pga jeg ikke kan utføre mitt arbeid, kan jeg hente barn i barnehagen? Eller kan jeg dra på butikken og kan jeg gå en tur med venninne?
Jeg skjønner tankegangen din, men det er ikke slik virkeligheten virker. Jeg må utføre daglige plikter hjemme og legen sier at jeg bør prøve å komme meg ut selv på de tøffeste dagene.
Tenker det gjelder for barn også :)
 
Men våkner en unge med et migreneanfall. Som er over i løpet av en times tid pluss å sove noen timer etterpå, og følgelig er i fin form og helt frisk, hvorfor skal barnet lære at det skal straffes for å være syk og heller ikke få være med på noe gøy når det er frisk ?

Mistenker du at de er skulkesyk siden holdningen er at de ikke skal lære at de kan gjøre noe gøy etterpå?

Tenker mer på de som våkner med vondt i halsen og er friske rundt skoleslutt ;) enn forkjølelse, kvalme osv. Det du nevner er jo et spesielt tilfelle, ikke generelt.
 
Bør dette gjelde voksene også?
Jeg som er kronisksyk 364 dager i året, er hjemme fra jobb mange dager pga jeg ikke kan utføre mitt arbeid, kan jeg hente barn i barnehagen? Eller kan jeg dra på butikken og kan jeg gå en tur med venninne?
Jeg skjønner tankegangen din, men det er ikke slik virkeligheten virker. Jeg må utføre daglige plikter hjemme og legen sier at jeg bør prøve å komme meg ut selv på de tøffeste dagene.
Tenker det gjelder for barn også :)
Jeg har vært sykemeldt med nakke/rygg som gjør jeg ikke kan utføre arbeidet mitt, men jeg henter og leverer unger, handler og trener på tilrettelagt måte.
Synes det er forskjell på sykdom.
 
Jeg har vært sykemeldt med nakke/rygg som gjør jeg ikke kan utføre arbeidet mitt, men jeg henter og leverer unger, handler og trener på tilrettelagt måte.
Synes det er forskjell på sykdom.

Ja, er nettopp det. Forskjell på sykdom, det er det hos barn også mener jeg :)
 
Tenker mer på de som våkner med vondt i halsen og er friske rundt skoleslutt ;) enn forkjølelse, kvalme osv. Det du nevner er jo et spesielt tilfelle, ikke generelt.

Hva som regnes som et generelt problem og et spesielt problem tror jeg ikke er objektivt satt. Det er vel så generelt at barn har kroniske sykdom som at barn faktisk er "forkjølet i 6 timer fra klokken 8 på morgenen" for DET er en spesiell sykdom som ikke inntreffer så ofte egentlig?
 
Av hensyn til smitte holder vi selvsagt syke unger borte fra andre. Er de SYKE holdes de også borte fra trening av hensyn til seg selv også. Men det finnes mye sykdom som ikke er smittsom og som kan gå over i løpet av dagen, og derved holder jeg ikke FRISKE unger hjemme på ettermiddagen selv om de var hjemme fra skolen, jeg har vel også en gang sendt en unge på skolen til andre halvdel av dagen jeg. Blitt bra igjen.

Avhengig av sykdom så er skjerm greit eller ikke greit også (migrene, nei. Ellers, fritt frem) og det av mat som frister.
Jeg har også sendt en gutt avgårde her etterhvert når/hvis hodepinen ble bedre (ikke migrene da, men kraftig hodepine iallefall) etter å ha fått i seg mat og drikke.

En gang var han på vei til skolen, men måtte snu pga svimmelhet.... Så da ble det ikke noe skole. Men det ble jo da bra til ettermiddagen.
 
Da jeg var syk som yngre så måtte fint være på rommet. Ingen tv eller mobil. Fikk det jeg ville av å spise. Måtte holde sengen enten om det var vondt i halsen, hodet eller omgangssyke. Søvn og ro hjelper mot det meste. :p
 
Får ikke ha besøk eller være med på aktiviteter/idrett de dagene de er syke. Får lov til å spille eller se på TV.
 
Spørs litt hva slags sykdom. Nå har 2 av 3 barn kroniske sykdommer og kan da ikke holde de inne hele tiden, sa hadde jeg sjeldent gått ut av døra. Eldste har bare vært hjemme fra skolen pga veldig høy feber eller omgangsyken og da går vi jo ikke ut. Han i bhg er ofta hjemme pga magen og da går vi ut, håper han blir bedre innen skolestart
 
Er barna syke får de gå ut men ikke på fritidsaktiviteter og besøk. Ingen begrensing på tv ol da det er foreldre som avgjør de første året om barnet er syk eller ikke
 
Tror jo hver enkelt må se sitt barn.

Men er også i den tro om at er man syk så holder man seg hjemme og tar ikke i mot besøk. Og da snakker jeg om basiller og basselusker og viruser.

Og så er det jo egentlig ikke så ofte at man er basseluska syk heller. Så da tar man slett ikke skade av å være hjemme å ikke få besøk.
 
Her får de ikke lov att ha besøk eller gå på besøk. Spilling har vi kutte ut når de er syk. Men de får lov att de på tv
 
Back
Topp