Gåstol, veldig fy fy?

*Håpefull*

Glad i forumet
Vi arvet nylig en gåstol etter noen i familien. En moderne gåstol som datteren min på 7 mnd elsker. Men jeg leser jo både her inne (litt eldre tråder) og googler litt mer generelt dette med gåstol og ser at flertallet fraråder å bruke gåstol. Jeg visste jo at det ikke ble anbefalt, men tenkte at det var litt hysteri rundt det helt til jeg las her inne og andre steder og ser at omtrent samtlige kommentarer handler om at det skal man absolutt ikke bruke.

Er det sånn fortsatt? Selv med de moderne gåstolene eller er dette noe som henger igjen, og det har blitt bedre designet gåstoler nå i ettertid? Hun sitter ikke i den i mer enn maks 10 min av gangen, 2-3 ganger ila en dag. Men kjenner jeg ble litt skeptisk til det også når jeg leser gjennom internettet ang. dette:shy:

Syns det er litt deilig å sette henne oppi der en liten stund for å få pustet ut litt. Hun er oppi armer eller blir underholdt hele tiden ellers. Liker ikke å ligge på gulvet noe særlig heller, jaffal ikke alene uten at jeg er der med henne..Vippestol er heller ikke ålreit lenger. Så jeg har satt henne oppi gåstolen for å få et lite avbrekk de 10 minuttene det gjelder, og så trives hun med det i motsetning til hva hun gjør på gulvet:woot: Vet at det ikke er et argument for gåstol, at hun trives, men det er den eneste plassen hun koser seg litt på egenhånd uten at jeg må underholde/bære/holde henne.

Takker for innspill:joyful:

Alt med måte mener nå jeg. Jeg har gå stol og den blir brukt noen minutter i løpet av dagen. Gøy for de små og kaffi på mor :hilarious:

Tror ikke sånt kan gjøre noen skade når det er snakk om så lite tid :) vippestol er jo heller ikke anbefalt mer enn noen få minutter om gangen, men noen minutter om dagen går det meste greit, tenker jeg :) jeg er ingen ekspert, da.

Det er fortsatt sånn , for min del spiller det ingen rolle om det er 2 min eller 20, gåstol har vi rett og slett valgt bort.

Vi har ikke hatt gåstol, men jeg tenker alt med måte :) som det nevnes, så er ikke en vippestol i lengre tid bra den heller, men ikke særlig frarådning i fht det.

Jeg har hørt på anbefalingene til fysio og lege. Og begge deler har sagt at man skal holde seg unna gåstoler.
En baby skal ikke stå på føttene sine før de er klare for det. Og klare er de når refleksene i føttene blir borte (omtrent samtidig som de begynner å reise seg opp selv). Babyer har reflekser i føttene som gjør at de bøyer føttene når de tråkker på gulvet, og det kan gjøre at de står og går feil og bruker føttene feil.
Det kan også hindre de motorisk fordi de ikke lærer å holde balansen på samme måte osv.

La heller baby være mye på gulvet så finner h*n ut av ting selv :)

Vi har valgt det bort, men alt med måte. Tenker at faren er mye på det at barn flest digger det og er mer fornøyd der enn på gulvet hvis man ikke orker å ha de i fanget etc, da er det fort at det blir «barnevakt» og brukt mer og mer og slik blir det uheldig for den grovmotoriske utviklinga. Jo mer man selv og baby har blitt «godt vant» med den enkle løsninga jo vanskeligere er det å slutte med. Og lettere for at se blir passivisert der. Men dette handler jo såklart om mengde, dog vet man jo ikke hvor mye som er «for mye» for det enkelte barn, kanskje er 5 minutter daglig nok til å forstyrre riktig motorisk utvikling for akkurat ditt barn selv om det gikk bra for naboens som satt der en halvtime annenhver dag liksom, den risikoen gidder jeg ikke :) Hvis de «går» mye før de er motorisk klare kaan de få feilbelastninger etc ifølge fysioterapeutene jeg har snakket med, så mine unger må pent jobbe seg gjennom den utviklinga de skal (babyer som ikke kan gå enda har jo fortsatt «gårefleksen», men det er ikke riktig måte å gå på) :p Er samme med at de settes opp mye på gulvet med puter rundt før de er stødige nok (sitte i høystol under måltider er jo et unntak), da går de liksom ikke gjennom den rette utviklinga for å lære det selv og kan bruke lengre tid på det på sikt, siden de hopper over viktige steg liksom, i tillegg til risikoen for feilbelastninger av ikke sterk nok kropp.

Last edited:
Jeg hadde ikke tatt sjansen på det mtp hva fysioterapeuter sier ang feilbelastning. Man vet jo ikke helt hvor grensen går på «for mye» bruk for det enkelte barn.

Alt med måte sier nå jeg. Jeg vurderte det, men kom meg aldri så langt som til å kjøpe det da hun reise seg opp og gikk langs møblene før den kom i hus :)

Har aldri hatt gåstol og valgte det bevisst bort. Mange andre måter å underholde en liten en på. Men alt med måte tenker jeg. Tar sikkert ikke skade av å sitte der i korte perioder

Vi brukte det til mini og kommer nok til å bruke den til lillebror også, men alt med måte såklart :)

Vi arvet nylig en gåstol etter noen i familien. En moderne gåstol som datteren min på 7 mnd elsker. Men jeg leser jo både her inne (litt eldre tråder) og googler litt mer generelt dette med gåstol og ser at flertallet fraråder å bruke gåstol. Jeg visste jo at det ikke ble anbefalt, men tenkte at det var litt hysteri rundt det helt til jeg las her inne og andre steder og ser at omtrent samtlige kommentarer handler om at det skal man absolutt ikke bruke.

Er det sånn fortsatt? Selv med de moderne gåstolene eller er dette noe som henger igjen, og det har blitt bedre designet gåstoler nå i ettertid? Hun sitter ikke i den i mer enn maks 10 min av gangen, 2-3 ganger ila en dag. Men kjenner jeg ble litt skeptisk til det også når jeg leser gjennom internettet ang. dette:shy:

Syns det er litt deilig å sette henne oppi der en liten stund for å få pustet ut litt. Hun er oppi armer eller blir underholdt hele tiden ellers. Liker ikke å ligge på gulvet noe særlig heller, jaffal ikke alene uten at jeg er der med henne..Vippestol er heller ikke ålreit lenger. Så jeg har satt henne oppi gåstolen for å få et lite avbrekk de 10 minuttene det gjelder, og så trives hun med det i motsetning til hva hun gjør på gulvet:woot: Vet at det ikke er et argument for gåstol, at hun trives, men det er den eneste plassen hun koser seg litt på egenhånd uten at jeg må underholde/bære/holde henne.

Vår fysio sa at gåstol og hoppehuske er fyfy i lengre perioder, men at de generelt anbefalte å ikke bruke det. Rett og slett fordi 5 minutter av og til ble til 10 minutter, så skulle mor/far «bare xxxx, eller bare cxxx», så hadde barnet brått sitter der i 30 minutter sammenhengende :) men som ho også sa, er du flink til å bruke den maks 5-10 min o slengen, så går det bra :) men husk at den kan lære barnet ditt å gå på tærne sa ho....

Den bruken der skal nok gå helt fint :D
Så lenge det ikke blir en erstatning for å bevege seg på gulvet generelt. Men det kunne like gjerne vært at hun satt i spisestolen sin og lekte også. Husker den alderen der er INTENS når de vil så mye mer enn de får til selv, har lenger våkenperioder og krever mye underholdning.
Hadde vært noe annet om hun satt der flere timer om dagen, foran TVen osv :p
Hoppehuske er vel mer fy fy, spesielt for gutta fordi det kan skade testiklene.

Vi brukte gåstol til den kommende storebror, og kommer nok til å gjøre det til lillesøster også - om hun liker det. Ikke lenge om gangen, og ikke hver dag, men av og til og under oppsyn synes jeg er greit! Vi valgte riktignok å justere stolen så lavt at han fysisk måtte reise seg/stå med hele foten i gulvet for å komme seg framover (altså akkurat det samme som om han hadde stått og hoppet for egen maskin i fanget), og han ble derfor aldri gående på tå. Av den grunn ble han heller ikke satt oppi stolen før han var sterk nok til å gjøre dette. :-)

Som flere nevner tror jeg at om man lever under "alt med måte" så vil det være greit med gåstol - hvis man i tillegg tenker litt over hvordan man bruker den. Vår ble hvert fall ikke hindret motorisk av vår bruk, og reiste seg og gikk selv (og hadde lært seg en fin fallteknikk) i en alder av 9 måneder. :-)

Vår fysio sa at gåstol og hoppehuske er fyfy i lengre perioder, men at de generelt anbefalte å ikke bruke det. Rett og slett fordi 5 minutter av og til ble til 10 minutter, så skulle mor/far «bare xxxx, eller bare cxxx», så hadde barnet brått sitter der i 30 minutter sammenhengende :) men som ho også sa, er du flink til å bruke den maks 5-10 min o slengen, så går det bra :) men husk at den kan lære barnet ditt å gå på tærne sa ho....
Minsten her går av og til på tærne (ikke lenge, men med jevne mellomrom), og han har ikke vært i nærheten av en gåstol :p

Det er det min også gjør :p det er 3-4steg på tærne mens han viser seg litt frem, før han løper videre til hva enn planen er:p

Ja samme her, litt show off før det må løpe igjen :p

Back
Topp