Jobbing og formen etter uke 12

Mammali

Glad i forumet
Februarbarna 2020
Hvordan er jobbeformen deres nå etter uke 12?

Jeg ble veldig letta da kvalmen slapp taket og jeg begynte å kjenne energien komme tilbake, slik man jo er spådd.

Men etter at jeg begynte på jobb etter ferien, merker jeg at jeg liksom ikke er helt i skuddet likevel, at utholdenheten er kortere enn som ikke-gravid. Jeg har i utgangspunktet ikke en veldig slitsom jobb, den er mest mentalt krevende og foregår aller mest ved pulten og foran pc’en. Men om jeg kommer kl 09, er jeg liksom helt klar for å gå hjem kl 14 eller senest 15 (hvis jeg kunne velge sjøl). Blir kvalm etter kl 14 og sliten i hodet, sjøl om jeg prøver å ta noen pauser.

Kroppen er fin ellers, ikke huepine, ingen rygg-eller bekkenplager, men jeg blir altså kvalm og sliten, og skulle så gjerne ha hvilt, men det er vanskelig i løpet av en arbeidsdag. Jeg kjenner instinktivt at det optimale for meg ville være å ha en 09-14-dag, men jeg kvier meg for sjukemelding også, var så mye sjukemeldt før graviditeten pga andre ting, og det har nok skapt litt slitasje på jobben.

Er det noen av dere andre som kjenner på det samme rundt kvalme og jobbing etter at kvalmen «egentlig» hadde sluppet taket? Hva gjør dere? Tips og råd?

Jeg har ikke hatt noen plager med kvalme, bare lite energi og trøtt. Men jeg kjenner at jeg ikke er like utholdende på jobben som jeg var før ferien. Etter en halv dag på jobb, begynner kroppen å stivne til og hodepinen kommer sigende på.

Men jeg avventer og se hvordan kroppen blir etter hvert.. Synes ikke at jeg har grunn for å være borte fra jobb enda, så jeg får nok bare å holde ut;) Men jeg regner med at det blir ikke noe lettere utover høsten :eek:

Jeg var sykmeldt pga kvalme og oppkast uker i juli, før ferien. Har begynt på jobb igjen nå, uggenheten sitter fremdeles i (mest om morgenen). Dessuten må jeg spise hele tiden ellers blir jeg dårlig. Kjenner meg igjen i å ha lite energi, er mer sliten på jobb og surrer litt mer, håper det kommer seg :hilarious::hungover:

Har akkurat begynt å jobbe igjen. Har hatt en formiddagsvakt og er 50% sykemeldt foreløbig og har 2 dagvakter i uken.
Problemet er at jeg må jobbe som vanlig de dagene jeg er på jobb og selv om kvalmen har roet seg litt så sover jeg fremdeles Ingenting...
I bekkenet føltes helt knust ut etter bare en dag.
Jobber på en hektisk avdeling i helsevesenet så spørs hvor dette går.. Vil gjerne være litt på jobb, men jeg klarer ikke jobben som vanlig. Kunne nesten ikke gå da jeg kom hjem. Neste vakt er fredag og jeg gruer meg :wtf:

Har jobbet 100% som sykepleier frem til uke 16, da var jeg helt nedkjørt og har fått 100% sykemelding denne og neste uke, deretter 40%.. Spent på hvordan det går i en hektisk hverdag med mye stress og rare arbeidsstillinger.. tunge løft har jeg ikke gjort de siste ukene uansett..

Jeg har jobba 100% hele tiden, men, jeg var 50%sykemeldt deler av sist svangerskap pga trøtthet, og er forberedt på å bli det igjen.

Jeg har jobba 100% fra jeg kom hjem fra ferie. Da var jeg 13+2. Var litt små dårlig de to første ukene og trengte å spise jevnlig, sove på sofaen etter jobb osv. Etter det har formen vært helt fin igjen :happy: Hadde ei uke jeg var litt vond i korsryggen, men det gikk heldigvis over :happy:
Så nå er jeg 17+5 og føler meg nesten ikke gravid en gang. Full jobb på småbarnsavdeling i barnehage. Er blitt veldig bevisst på løfting, så jeg løfter minst mulig. Men det er bare forebyggende!

Jeg kjenner også på den berømte andre trimester-energien, men synes fremdeles det var tungt å komme tilbake i full jobb etter ferien. Jeg har lang reisevei til jobb, så for å få full dag må jeg fra hjemmefra kl06 og er hjemme igjen kl17. Jeg har en gutt på halvannet fra før og fram til sommeren ammet jeg ham og hadde rett på to timer ammefri (jobber i staten). Nå har jeg slutta å amme, men sliter med å få hverdagen til å funke med fulle arbeidsdager. Klarte veldig fint å jobbe fullt sist, så det sitter litt langt inne å gjøre noe annet nå, men må nok komme til en eller annen alternativ løsning med arbeidsgiver i løpet av høsten :shy: Må nok ha mere tilrettelegging nå enn sist dersom jeg skal klare å stå fullt helt ut.

Jeg tror ikke jeg kommer meg tilbake i jobb. Iallfall føles det helt fjernt ut nå! Men elsker jobben min, og ønsker at formen stiger slik at jeg iallefall kan jobbe litt.

Jeg sto midt imellom jobber da jeg fant ut at jeg var gravid, ble sykemeldt pga kvalme og utmattelse i sommerferien.
Er 15+1 nå og fortsatt sykemeldt 100% av samme grunn + at jeg nå kjenner bekkensmerter.
Føler ikke nå at jeg kommer meg i jobb igjen dette sv.skapet.. jobber i barnehage til vanlig, og fødte i uke 30 sist så nå er det ro som gjelder, ta dagene i mitt eget tempo ♥️

Har vært 30% sykemeldt i 4 uker nå. Er 13+3 i dag. Hadde håpet at kvalme og energien skulle være bedre til nå. Sykemeldingen går ut i morgen, men føler meg ikke klar til å jobbe fullt igjen enda.

Jeg har vært sykemeldt 20% siden ferien. Og formen er ikke blitt noe bedre i løpet av de ukene. Jeg er nå 15 uker og fortsatt kvalm, svimmel og helt energiløs. Jeg liker jobben min og vil gjerne jobbe fullt, men tror jeg må be om 40% sykemelding et par uker framover. :arghh:

For min del har jeg ikke vært så veldig dårlig, men veldig trøtt og sliten. Energien begynner å komme tilbake, men enkelte dager kan være utfordrende. Begynner å kjenne det litt fysisk i bekken og rygg. Jobber i barnehage så bruker kroppen mye. Blir fort en del bøying, ståing osv. Prøver å unngå løft der jeg kan da jeg kjenner det tar på. :)

Jobber på kontor og har jobbet 100% til nå (16+6). Er generelt susete og blir mye raskere sliten, så arbeidskapasiteten min er nok nærmere halvparten av normalt.

Om jeg ikke kunne tilpasset dagene mine ville nok en gradert sykemelding vært nødvendig.

Jobber på kontor og har jobbet 100% til nå (16+6). Er generelt susete og blir mye raskere sliten, så arbeidskapasiteten min er nok nærmere halvparten av normalt.

Om jeg ikke kunne tilpasset dagene mine ville nok en gradert sykemelding vært nødvendig.
Det er noe lignende jeg tenker om min egen situasjon. Og det er ikke alltid slik at jeg kan tilpasse, skal jobbe med barn fra oktober av og ut november, samt helgearrangementer. Det er jeg ganske spent på. På den annen side er det lystbetont arbeid, mye av det, og jeg slipper nok det meste fysiske, som kan gjøres av andre.

Jeg sliter veldig pga tretthet, og blir fort sliten.
Har 70% stilling som nattevakt. Uansett hvor mye jeg sover før jobb er kroppen dautrøtt kl23-24, er utrolig tungt å holde seg våken hele natten.
I tillegg våkner jeg 3-4 ganger for å tisse både når jeg sover om natta og på dagen.

Alternativet er å bli flytter på aftenvakter fra 1415-21. Men da får jeg jo ikke sett barna mine, og det passer dårlig med jobben til mannen. I tillegg trives jeg ikke med å jobbe på dagtid på arbeidsplassen min

Er egentlig 100% sykemeldt ut aug. Men har begynt å jobbe på 50% nå for å teste, og det går fint. Men klarer ikke mer enn det i min jobb. Men var godt å være tilbake og jobbe litt iallfall :) regner med jeg fortsetter med det frem til det ikke går mer og så lenge jeg klarer :)

100% sykemeldt nå, og kommer nok til å være det ut resten av svangerskapet :hungover: Diagnose habituell abort, er konisert så livmorhals er noe forkortet, og storebror ble født litt prematur (uke 36) enda jeg gikk sykemeldt hele forrige svangerskap også.
Så nå får jeg bare ta livet med ro og ruge i vei forhåpentligvis frem til termin denne gangen :rolleyes:

Jeg sliter veldig pga tretthet, og blir fort sliten.
Har 70% stilling som nattevakt. Uansett hvor mye jeg sover før jobb er kroppen dautrøtt kl23-24, er utrolig tungt å holde seg våken hele natten.
I tillegg våkner jeg 3-4 ganger for å tisse både når jeg sover om natta og på dagen.

Alternativet er å bli flytter på aftenvakter fra 1415-21. Men da får jeg jo ikke sett barna mine, og det passer dårlig med jobben til mannen. I tillegg trives jeg ikke med å jobbe på dagtid på arbeidsplassen min
Dumt tilretteleggingen ikke helt er gjennomførbar familiemessig.
Høres ut som det er en grunn for at du går nattstilling

Back
Topp