Trening

Korv

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Hvordan gjør dre med trening så tidlig i svangerskapet? Er det noe som bør unngås? Jeg har trent litt med vekter før jeg ble gravid, men er det ok å gjøre videre?
 
Hvordan gjør dre med trening så tidlig i svangerskapet? Er det noe som bør unngås? Jeg har trent litt med vekter før jeg ble gravid, men er det ok å gjøre videre?
Jeg løper når jeg ikke er for kvalm... Jeg vet ikke så mye om trening med vekter, men vi skal vel unngå kontaktsport og idretter som kan føre til fall eller slag mot magen? Det er sikkert noen andre som har bedre oversikt over dette :happy:
 
Jeg trener som før, også styrketrening. Men jeg planlegger for kun "vedlikeholdstrening" gjennom svangerskapet, altså at jeg ikke skal kunne løfte noe tyngre enn før jeg ble gravid.
 
Så lenge du er vant med å trene, så skal det ikke være skadelig i svangerskapet :)
Sikkert lurt å bare drive med vedlikehold som Lino sier ;)
 
Jeg har trent crossfit fast det siste året og har tenkt til å fortsette med dette. Oppstart i August :) trenerne er flinke til å ta hensyn og har vært flere gravide der det siste året. Er vant med å trene fra før av:)
 
Jeg trenger både løping og styrke som før, men unngår makspuls fra 90% og oppover.

Løp intervall dagen før fødsel (39+5) sist, men jeg løper nesten hver dag og har gjort det i mange år.

Er du usikker kan du kanskje ta en time med veileder på et senter?
 
Jeg fortsetter som før så lenge ikke noe føles ubehagelig. Rir også frem til litt senere i svangerskapet
 
Heisann.

Jeg er utdannet Personlig Trener og Kostholdsveileder.

Man kan trene som normalt men bør kjenne på kroppen når nok er nok.
Det anbefales ikke for tunge baseløft når det kommer til styrketrening, hold dere unna maxing på pr.
Ang løping/kondisjon kan dere drive med dette moderat. Her også se ann hva kroppen orker.

God trening damer :):)

Ps: så anbefales det sterkt yoga og knipeøvelser for gravide :):)
 
Heisann.

Jeg er utdannet Personlig Trener og Kostholdsveileder.

Man kan trene som normalt men bør kjenne på kroppen når nok er nok.
Det anbefales ikke for tunge baseløft når det kommer til styrketrening, hold dere unna maxing på pr.
Ang løping/kondisjon kan dere drive med dette moderat. Her også se ann hva kroppen orker.

God trening damer :):)

Ps: så anbefales det sterkt yoga og knipeøvelser for gravide :):)
Du har ikke noen slike øvelser på lur som du kan dele med oss?
 
Jeg trener med slynge og spinning, men dropper å løfte kettlebells nå tror jeg. Også knipeøvelser:)
 
Tusen takk for veldig gode svar, alle sammen! Da fortsetter jeg med treningen, men lar være å gå for noe særlig progresjon i vekten. (Sier jeg optimistisk nå, om to uker er jeg nok nedsylta i kvalme :hilarious:)
 
Heisann.

Jeg er utdannet Personlig Trener og Kostholdsveileder.

Man kan trene som normalt men bør kjenne på kroppen når nok er nok.
Det anbefales ikke for tunge baseløft når det kommer til styrketrening, hold dere unna maxing på pr.
Ang løping/kondisjon kan dere drive med dette moderat. Her også se ann hva kroppen orker.

God trening damer :):)

Ps: så anbefales det sterkt yoga og knipeøvelser for gravide :):)
Helt topp, tusen takk! Jeg trener mye markløft og knebøy, er det noe jeg bør unngå, når du skriver baseløft?
 
Bare hyggelig, du kan fortsette med det så lenge det er komfortabelt, men ville gjerne gått litt ned på vektene på baseøvelsene. Ikke mye men bare litt, slik at det blir vedlikehold.

Jeg anbefaler at du styrer unna øvelser som planke og benhev når man er kommet litt lenger i graviditeten, da dette vil sette ekstra press på kjernemuskulatur, som for alle vil dele seg på ett eller annet tidspunkt i graviditeten.


Isoleringsøvelser er gull i denne prosessen, og jobb gjerne ekstra med bekkenmuskulaturen, hvor man gjerne ligger på rygg og hever bekken.

for eksempel : 15x4 med 1 minutts pause i mellom settene, men vær obs på at baken ikke skal røre gulvet før pausen.
 
For eksempel kan en da på trening se slik ut:

Knebøy 12x3
(hvis stang blir tungt etter hvert kan man med fordel bytte over til en kettlebell som man holder ved brystet)

Utfall bakover 12x3

Rygghev 12x3
(Rygghev kan bli en utfordring etterhvert som magen vokser, og da er det viktig at apparatet er stilt inn i riktig høyde. Puten på beina skal være så lav at den tillater deg å flektere/bøye hoften uten problemer.)

Sittende roing 12x3
(her vil den voksende magen tilslutt være i veien men likevel en god øvelse for å styrke rygg)

Facepull 12x3
(veldig god øvelse for øvre rygg, google facepull om øvelsen er ukjent)

Push ups 12x3
(God øvelse for de store rygg muskulaturene i ryggen. Her vil magen etter hvert komme i veien men da kan man flytte overkroppen oppover på en stepmasking og eller et stativ som er noe høyere)

Nedtrekk Bredt Grep 12x3
(denne aktiverer de store muskelgruppene i rygg og et utmerket for oss gravide nå,samtidig som den også treffer godt på det som kalles "vingene")


Dette er dog et standard fullkroppsprogram for gravide, ønsker dere med spesifikt så skriv gjerne til meg :D
 
Bare hyggelig, du kan fortsette med det så lenge det er komfortabelt, men ville gjerne gått litt ned på vektene på baseøvelsene. Ikke mye men bare litt, slik at det blir vedlikehold.

Jeg anbefaler at du styrer unna øvelser som planke og benhev når man er kommet litt lenger i graviditeten, da dette vil sette ekstra press på kjernemuskulatur, som for alle vil dele seg på ett eller annet tidspunkt i graviditeten.


Isoleringsøvelser er gull i denne prosessen, og jobb gjerne ekstra med bekkenmuskulaturen, hvor man gjerne ligger på rygg og hever bekken.

for eksempel : 15x4 med 1 minutts pause i mellom settene, men vær obs på at baken ikke skal røre gulvet før pausen.
Tusen takk, så utrolig snilt av deg å dele dette, og å lageet fullt program for oss! <3
 
Back
Topp