Flere camping spørsmål. Anbefal sovepose og liggeunderlag?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Edit 2021: vi har telt og har vært på noen turer. Men trenger fortsatt tips. Se side 2

Ja, ingenting er bestemt.

Men jeg har lyst ungene skal få sove i telt i hagen. Muligens i svigermor sin hage også. Og helt super-potensielt som ikke er reelt i det hele tatt, hele familien en natt på en campingplass.

Vi mangler telt.
Jeg fikk tips om et på obs som ser bra ut. https://coop.no/sortiment/obs-sorti...rutstyr/telt/easy-camp-telt-palmdale-600-ss18

Vi er fem, så om ikke bare ungene skal sove der må vi ha det for 6 folk. Ikke den litt mindre og rimeligere 400 varianten som har mer enn nok plass til ungene i hagen... (men yngste ville også sove i hagen. Med mamma, vel og merke...)

De to eldste har soveposer av denne typen
https://www.xxl.no/frozen-sleeping-bag-sovepose-barn-bla/p/1146262_1_style

Merket "above 0" og fin til overnatting innendørs, men ei sommernatt i telt, med pysj, holder det?

Jeg har nå engang i tiden hatt en skikkelig sovepose og kan nok få 1, 2 eller 3 eksemplarer av den fra min mor. Altså, få min og få låne mine foreldres, dersom det er ønskelig.

Minstemor har ikke sovepose. Jentene har funnet ut at hun kan få den med frost på så kan storesøster få pappa sin sovepose (mannen har nemlig en som best kan beskrives som rosa)

En ting er sikkert, skal jeg sove i et telt må jeg ha en god plass å ligge, og da tenker jeg ikke sånn godt gammeldags liggeunderlag, men noe med luft. Disse som blåser seg opp selv? Eller sånne klassiske liftmadrasser? (sprekker de lett ut? Gode er de heller ikke.) Hva funker best? Hvor tykk bør den være?

Jeg vil ha litt lett "luksus", men ikke sånn at jeg må ha tilhenger for å ha det med på tur ;)

Og gjerne sleng med alt annet jeg burde huske på. Dersom det mot formodning blir aktuelt å ta det med lenger enn ut i hagen. Eller svigermor sin hage.

Last edited:
Så gøy med camping! Stort nok telt er lurt. Om det blir trangt slik at noen eller noe ligger helt inntil teltduken blir det som regel klissvått.

Vanlige soveposer du bruker inne fungerer helt fint om sommeren. Jeg er en frysepinn og har aldri frøset i en sånn på sommerstid. Skal dere sove ute i minusgrader er det behov for varmere soveposer.

De selvoppblåsbare liggeunderlagene er gode å sove på med gress eller skogbunn som underlag. Skal du sove inne i en gymsal eller på annet gulv blir det for hardt.

Inne i klasserom har vi et par luftmadrasser.

Jeg bare synes ikke de er gode så har lyst å prøve noe annet når vi likevel må ha flere...

Men hvor tykke bør disse oppblåsbare være? til bruk ute? Ser jysk, som logistikkmessig ligger meet praktisk til og har geier priser på slikt, har dem i 3, 5 og 7,5 cm tykkelse,

tykkere er bedre antar jeg? Obs sine av samme merke som teltet er 2,5 eller 3,8, hvor 3,8 koster det samme som jysk sin på 5 cm

Soveposer kan vi trolig klare oss med det vi har tilgjengelig dersom mamma faktisk vet hvor min (og deres) er, eller rett sagt, pappa. For de er nok på loftet. Det gamle teltet deres vet jeg er borte, men jeg tror ikke min bror har mer enn sin sovepose, evt en ekstra? Jeg vet ikke. Kan undersøkes.

Dette er nå enda ikke på avgjort-stadie, mer sånn "vi får se, hvordan været blir også"-vurdering
Men jeg vet at dersom det er aktuelt med overnatting i telt den første uken av ferien når jeg er hjemme med dem og mannen jobber, eller den førte uken av DERES ferie, altså neste uke, så er dert ialle fall aktuelt med god plass, for da ser jeg for meg 2-3 ekstra gjester. Vi får se.

Selvoppblåsbart liggeunderlag fungerer overalt , men det handler nok littom pris i forhold til kvalitet

Jeg ville nok valgt skikkelige soveposer , ikke frost ol
Selv sov jegikke 3 sesongs sovepose for ett par uker sidenog det var kaldt

Jeg tenker de kan prøve frost en natt i hagen, så ser vi om de fryser, gjør de det så får de varmere. Disse andre er finfine til "sove på klasserom" etc.

Er det pris som er mer avgjørende for opplevd kvalitet tror du, eller tykkelesen? tykker er jo dyrere, jevnt over, men er 5 cm fra jysk til 300 eller 3,8 cm fra easy camp til 299, som altså er dyrere pr cm, men lik pris i praksis, umulig for meg å vite hav som er best, jeg får se om det finnes noe tester på dette.

Jeg tenker de kan prøve frost en natt i hagen, så ser vi om de fryser, gjør de det så får de varmere. Disse andre er finfine til "sove på klasserom" etc.

Er det pris som er mer avgjørende for opplevd kvalitet tror du, eller tykkelesen? tykker er jo dyrere, jevnt over, men er 5 cm fra jysk til 300 eller 3,8 cm fra easy camp til 299, som altså er dyrere pr cm, men lik pris i praksis, umulig for meg å vite hav som er best, jeg får se om det finnes noe tester på dette.
Det er noe med tykkelsen , skal Se om jegfinner igjen det søsteren min sa da jeg skulle kjøpe til niesen min. Hun vet mye om det der

Aaah glamping...
Gå på sånn militærutsalg og kjøp feltseng.

Når vi var små tok vi bare med oss skumgummi madrassene vi hadde i senga. Deilige å ligge på. Var ofte soveposene våres var for varme da vi har vinterpose så sov ofte bare med vanlig dyne også.

Når vi var små tok vi bare med oss skumgummi madrassene vi hadde i senga. Deilige å ligge på. Var ofte soveposene våres var for varme da vi har vinterpose så sov ofte bare med vanlig dyne også.
Ettersom flere av oss har springfjærmadrass er de ikke så snertne å få med i bilen.... God å ligge på hadde den nok vært da

I telt i hagen brukte vi også bare skumgummimadrasser. De vi hadde som ekstra til overnattingsgjester ol.. husker det gikk to stk inni akkurat. Så digg! :D Da kunne vi herje rundt inni der uten at det bare ble «rot».
Ellers er nok de som blåser seg opp selv greie, hvis man ikke får vondt i ryggen sånn som meg :p

Ehh. Ja. Det var hagen jeg skrev her ja. Hodet mitt har tatt ett videre på tur....

Skal dere ha noe som er bra, så må du regne med at det koster litt. Her er samboer veldig glad i telt og friluft og har investert en god del penger på telt, liggeunderlag, sovepose til han og eldstemann, stormkjøkken og annet utstyr. Enda så skjer overnattinga i telt i nærheten( i natt i hagen), men de skal ut på tur i sommerferien. Da er det greit at det er utstyr med kvalitet. Selv har jeg absolutt ingen interesse for å ligge i telt, så jeg nekter å kjøpe meg sovepose:P Men kanskje du kan sjekke ut hva som er best i test for eksempel.

Det var ikke så lett å bli klok på best i test når de f. Eks tester et på 2,5 cm som så som så, men legger til at for en femtilapp ekstra får du den på 3,8 cm ekstra. Men den testet de ikke så da vet jeg jo ikke det, f. Eks.

Stormkjøkken har vi faktisk, absurd nok, og en bitte liten reise-gassgrill type "kan bære med seg" - størrelse. Matlaging skal derved gå greit tror jeg.

Dog blir det neppe camping lenger unna enn en hage i år tror jeg. Evt glamping en natt i Kristiansand men da i disse fasrbygde "teltene" på roligheden

Det er noe med tykkelsen , skal Se om jegfinner igjen det søsteren min sa da jeg skulle kjøpe til niesen min. Hun vet mye om det der

Fant u ut av det?

Jeg har fortsatt ikke kjøpt liggeunderlag, men telt hr vi fått i boks. Jeg har lyst å få det opp i hagen snart. Bare gresset blir klippet.

Drar oppigjen denne jeg

Fått mange gode råd om soveposer i annen tråd

Men liggeunderlag

Jeg kjøpte et selvoppblåsende hos biltema i går, godt nok for ungene ikke helt ideelt for mannen, jeg har ikke prøvd å sove der selv, men ikke helt skremt. Det er jo ikke av dem som blir tykkest med luft og heller ikke dem som blir minst når de rulles sammen. Kostet til gjengjeld ikke mer enn 300 kr heller

Men, reelt på jakt etter gode underlag for 3 barn og 2 voksne, som har 2 soverom på 165 cm i teltet. Det er bare en lett skillevegg som ikke er fast så underlag kan evt gå under der også om bredden er for stor eller vi kan ha et stort soverom.

Isolere litt mot kulde, men ikke til bruk om vinteren, og være behagelig å ligge på. Flere netter i strekk. Er det verd det med disse til godt over tusenlappen hver?

Last edited:
Nei det har jrg glemt .

fort gjort det

Jeg har goglet og sett youtube og innsett art det er i alle fall mer enn tykkelse som teller, det er kvalitetsforskjeller og i stor grad dyrere bedre ser det ut til. Ikke så overraskende det da, sånnsett.

Men jeg er usikker på f.eks
"dobbeltseng" eller 5 enkle? Bør alle ha samme tykkelse? Ungene ruller jo omkring og ligger slett ikke i ro på sine egne tildelte cm i bredden. Er vel greit med noe billigere og ikke like gode til ungene (som jo ikke veier så mye og derfor ikke trenger like bra underlag), og noe bedre til oss, så kan de evt få bedre når de blir større/tyngre? Eller kommer det til å legge seg på vår og kjenne "URETTFERDIG" så vi like godt kan kjøpe til dem også? De ligger finfint på billige, tynne skumgummimadrasser i sengene sine, var meninga de skulle få "skikkelige" når de ble litt eldre (og slutt på uhell og sånn på natta) men det har vi glemt ut og de ligger fint på dem og klager ikke..

Kjøpte et sel opp låsene på biltema som er 5 cm en dag, og det fungerer greit synes i alle fall ungene.

Kjøpte et på jysk som skal bli 7,5 cm i dag. Kan si det sånn, på det tykkeste, der jeg også i henhold til veiledning har blåst inn litt luft, er den med godvile 5 cm. Ca 10 cm i lengden. Resten er max 3.

Det sto at den må ligge en time første gang, men det er 3 timer siden jeg rullet den ut nå. Denne går meget mulig i retur i morgen om den ikke vokser bemerkelsesverdig mens jeg sover. I sengen min altså ikke på den madrassen i telt slik planen min var.

Min opprinnelige plan om å begynne billig og oppgradere dersom erfaring og bruk tilsier at det trengs og faktisk bor brukt så mye at det kan forsvares, men jeg er snart klar til å gå og kjøpe en dyr sak jeg for dess mer jeg leser dess mer ser jeg sammenheng mellom pris og kvalitet og også at vi som ikke bruker mye og ikke ligger på fjellet trenger bedre kvalitet

Men jeg begynner å skjønne hvorfor mamma sier barnefamiliene kommer på Camping med telt og tilhenger...

Back
Topp