Blodsukker

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
vad er normal blodsukker verdi nær man ikke faster?
Har en som sier att verdi 9 i blodsukker er høyt. Men eg meiner det er normalt. Tar eg feil??
 
9 er høyt ja.
 
Noe høyt når man ikke er fastende, ja :)
 
Ikke fastende?
Ja

Jeg har tatt blodsukkeret med sånn glukosebelastning noen ganger og prøven etter 2 timer skal ikke være over 8. Eller 7,9 eller noe sånn. Lavere når en kommer fastende.

Så ja. 9 er høyt
 
9 fastende er høyt som frisk ja, og kan være høyt uten å faste avhengig av hvor tett på måltidet det er. Har man diabetes må man iblant godta litt høyere verdier slik at da er det kanskje greit for det individet, men det er ikke optimalt.

For å si det sånn var jeg med i studie om svangerskapsdiabetes slik at jeg målte blodsukker kontinuerlig i 6 uker, jeg var (og er) frisk, og selv ved inntak av godteri var jeg sjeldent over 9, da snakker vi etter store mengder sjokolade på tom mage var jeg kanskje akkurat på 9.
 
med mindre du har nettopp spist søtt er det høyt. MEN det trenger ikke å bety noe likevel. Det beste er å få målt hbA1c dersom man mistenker høyt blodsukker, siden dette vil gi gjennomsnittsverdier siste 3 mnd :)
 
Ja, 9 i blodsukker ikke fastende er høyt.

Hos mennesker uten diabetes ligger fastende blodsukker på 4-6 mmol/l,
ikke-fastende på 4-7 mmol/l,
mens det for noen kan opp mot 8 mmol/l etter måltidene.

Ergo er 9 høyt dersom man ikke har diabetes.
 
Ja, 9 i blodsukker ikke fastende er høyt.

Hos mennesker uten diabetes ligger fastende blodsukker på 4-6 mmol/l,
ikke-fastende på 4-7 mmol/l,
mens det for noen kan opp mot 8 mmol/l etter måltidene.

Ergo er 9 høyt dersom man ikke har diabetes.
Personen har diabetes . Er den fortsatt høy
 
Det kan ingen her inne svare på. Blodsukker og dia er individuelt. Det kan godt være at det er vedkommendes habituelle tilstand.
 
Personen har diabetes . Er den fortsatt høy
Ja. Selv med diabetes så burde man ligge på normalen. Men da sjekker man jo mer langtids osv. Kan gi store konsekvenser å gå med høyt lenge når man har diabetes. Desverre holdt på å miste en veldig god venn av oss flere ganger pga diabetes og svingende blodsukker, for høyt og for lavt. Sist var det for lavt og for noen år siden var det for høyt.
 
Back
Topp