Er du flink til å spare penger?

Syns selv jeg er flink til å spare, men det skyldes at vi har to gode inntekter og dermed har penger å sette av, ellers hadde vi nok kommet til kort!

Vi har automatisert sparingen ved at vi a) har autotrekk hver måned til sparing i indeksfond for oss selv (pensjon) og til ungene (fremtidig boligkjøp), og b) betaler inn ekstra på boliglånet hver måned (også satt opp som autotrekk).

Vi har også bufferkontoer med et visst beløp på, men det er kun til bruk i absolutt nødsfall (aldri vært rørt til nå) - dersom vi hadde brukt av bufferen, ville det ha vært førstepri å fylle den opp igjen før annen sparing.
 
Jepp, sparer et fast beløp til en felles sparekonto, sparekonto/fond/aksjer til lille, fond/aksjer til pensjon, sparekonto til megselv og har en konto hvor jeg sparer til vi skal til Florida om noen år (vil bo i Disneyworld og på cruise, så det kommer til å koste en del).

Betaler og en god del inn på boliglånet, og tenker å øke enda mer når både samboeren og jeg får høyere lønn ila høsten.
 
Ikke spesielt flink. Vi har litt for høyt forbruk... Men har satt opp mikrosparing så litt blir det. Mannen også. Og vi sparer litt til mini i tillegg.
 
Jeg var mye flinkere før.. sparte mye. Men nå sparer jeg kun 1000 kr i mnd i et fond.
Ellers 500 til hvert barn, pluss mannen sparer 1000 på sitt fond.. ellers går alt bort i det store sluket.
 
Ja, vil si at både jeg og mannen er flinke til å spare :) Sparer et fast beløp til mini hver mnd og til egen sparing hver mnd. De siste mnd har vi satt av penger til jeg skal være i ulønnet permisjon og det har blitt en fin sum så langt :)
 
Vi har bare en inntekt men prøver likevel å spare litt. Sparer 200 i mnd til barna som de får i komf gave. Sparer også 500 i mnd i fond som de skal få i gave når de flytter for seg selv som en buffer til å kjøpe seg møbler eller bil eller noe. Sparer 300 I pensjonssparing og 1000 kr til uforutsette utgifter. Av og til er det veldig tungt. Men tidligere sparte jeg ingenting. Men etter jeg gikk opp i lønn sparer jeg hele lønnsøkning slik at vi ikke øker forbruket.. Når samboer får seg fast jobb kommer vi til å begynne å spare halve hans inntekt til egenkapital for å kjøpe enebolig om 2-3 år :)
 
Ja det er jeg/vi. Sparer barnetrygden på barnas konto, har en oppspart bufferkonto hvis f.eks hvitevarer skulle gå i stykker eller bilen må må verksted, setter av en fast sum per mnd i pensjonssparing og en sum på sparekonto.
 
Til dere som har buffer: hvor mye tenker dere er nok å ha i bakhånd? :)
 
Til dere som har buffer: hvor mye tenker dere er nok å ha i bakhånd? :)

Vi har ikke buffer men om vi skulle hatt det så måtte vi hatt en ganske stor. Her skjer det ting ganske ofte som koster penger, ryker det ene med det andre. Bare i sommer har vi måtte ut med 50.000 på grunn av uflaks...
 
Med litt større familie nå, tenker jeg at jeg minst må ha buffer på minst 50k. Det holder jo kanskje bare i noen få mnd om det plutselig skulle brukes til livsopphold og alt annet ved krisesituasjon.

Så sparer jeg bestemt noen hundrelapper i "konto for barna" hver måned som egentlig er mine egne kontoer i barnas navn.
Meningen er at de skal få de pengene når de blir eldre (over 18 og kanskje skal studere høyere/evt ved huskjøp). Samtidig er dette en form for buffer der jeg kan ta penger fra om det plutselig er utgifter som skal dekkes i forbindelse med viktige kjøp (f.eks kjøpe dress til en viktig anledning, plutselig behov for ny mobil osv).

Forsøker å spare hver mnd og setter vekk penger fra brukskonto etter at måneden er ferdig (dersom det er noe igjen :D ) i en annen konto så jeg ikke kan se det og tenker ikke på det som penger jeg "har" men bruker gjerne fra det ved behov.
 
Vi har ikke buffer men om vi skulle hatt det så måtte vi hatt en ganske stor. Her skjer det ting ganske ofte som koster penger, ryker det ene med det andre. Bare i sommer har vi måtte ut med 50.000 på grunn av uflaks...
Usj, ja. Vi hadde 3års service på bilen som var siste gang i februar, skal se at ting og tang går galt med den etterhvert nå :p
 
Har klart å spare fast nå siden desember til jeg går ut i ulønnet permisjon. Ellers har jeg ikke vært noe flink til å spare.
 
Vi har buffer på 3x månedslønn. Anbefalingene fra økonomer/banker er vel 2x månedslønn mener jeg.
Det har jeg lurt litt på, hva er en normal månedslønn? Jeg jobber jo bare som vikar, så ustabil utbetaling og samboer har ganske god månedslønn :)
 
Vi sparer egentlig ikke. Men bruker aldri opp hele lønningene hver mnd. Så vi har greit med penger på konto om noe skulle skje.
 
Det har jeg lurt litt på, hva er en normal månedslønn? Jeg jobber jo bare som vikar, så ustabil utbetaling og samboer har ganske god månedslønn :)
3* månedslønn hadde vært mye penger å spare her, vi har hatt buffer på 50 000 , fen ble aldri brukt opp
 
Det har jeg lurt litt på, hva er en normal månedslønn? Jeg jobber jo bare som vikar, så ustabil utbetaling og samboer har ganske god månedslønn :)

Det hadde betydd for oss at min mann skulle hatt 100.000 og jeg skulle hatt 80.000 for oss er det helt uaktuelt å ha så mye på en konto når vi har både huslån og billån. Men en dag så kanskje.

Bil er dyrt, vi har heldigvis garanti og vi kvitter oss med bilene når garantien er ute :p
 
Det hadde betydd for oss at min mann skulle hatt 100.000 og jeg skulle hatt 80.000 for oss er det helt uaktuelt å ha så mye på en konto når vi har både huslån og billån. Men en dag så kanskje.

Bil er dyrt, vi har heldigvis garanti og vi kvitter oss med bilene når garantien er ute :p
Så du har ca 26-27tusen i månedslønn, det er rundt det normale? :)

Vi har vel 2år igjen på garantien på bilen, men årlig serviceavtale fikk vi med i prisen da vi kjøpte den av forhandler :) men den avtalen er dessverre ferdig nå :shy:
 
Så du har ca 26-27tusen i månedslønn, det er rundt det normale? :)

Vi har vel 2år igjen på garantien på bilen, men årlig serviceavtale fikk vi med i prisen da vi kjøpte den av forhandler :) men den avtalen er dessverre ferdig nå :shy:

Regnet 2xmånedskønn som anbefalingene, vil tro normalen ligger på rundt 30.000 i måneden kanskje?
 
Back
Topp