Er pappa med til jordmor?

Iheartowl

Flørter med forumet
Hei damer :happy:
På onsdag skal jeg ha min første time hos jordmor og er da 8+6. Siden både jeg og mannen har ferie, spurte jeg mannen om han ville være med før jeg fikk tenkt meg å spørre om det er vanlig? Hva gjør man på en sånn første samtale?

Hilsen førstegangsmor:confused005

Her må far skrive under på et farskapserklæring, og det må jm se at far skriver under på. Så det er jo grett å ha gjort unna :) Går gjennom helsen din, evt jobb, tidligere graviditeter, røyk osv..

En så tidlig samtale så gjør man ikke mye, første kontrollen i uke 12 er litt mer med å fylle ut skjema og spør om alt med helse. Vanligvis er en sånn tidlig samtale bare å informere deg, og ja far kan bli med på alle om du ønsker, men er nok mer spennende for han å være med på oul og være der for din del. Farskap trenger man ikke signere før etter fødsel om man ikke vil. De spør vanligvis ikke om det her før på barsel. Søk opp svangerskapskontroller så står det hva som skjer på de fleste og når❤️ Og vanlig eller ikke så ta med mannen om du ønsker, men de krever en time alene med deg i starten kun for å spørre om overgrep eller annet i fortiden så du kan svare alene til jm. Dette er kun fordi traumer kan ofte komme kraftig i svangerskapet eller i fødsel eller etter.

Ja, det vil jeg si er vanlig. Mange fedre lurer på mye de også, så fint å få følge med og stille de spørsmålene de ønsker. Mannen min vil bli med på de fleste timer hos jordmor, hos legen blir det muligens mer alene. Vi blir foreldre for første gang, det er greit å nevne.

Som Hjertemor sier over her og avslutningsvis, så ønsker gjerne jordmor en time eller anledning alene med mor for å spørre om litt sensitive ting som overgrep og annet. På min første time stilte jordmor enkelte slike spørsmål, men jeg har ikke opplevd noe og hadde ikke noe imot at mannen var der. Hun så sikkert kjemien mellom oss. Selv om jeg antar at hun også vil stille lignende spørsmål senere en til en :).

Men når alt kommer til alt må vel alle foreldre finne ut av hva som passer best for dem :).

En så tidlig samtale så gjør man ikke mye, første kontrollen i uke 12 er litt mer med å fylle ut skjema og spør om alt med helse. Vanligvis er en sånn tidlig samtale bare å informere deg, og ja far kan bli med på alle om du ønsker, men er nok mer spennende for han å være med på oul og være der for din del. Farskap trenger man ikke signere før etter fødsel om man ikke vil. De spør vanligvis ikke om det her før på barsel. Søk opp svangerskapskontroller så står det hva som skjer på de fleste og når❤️ Og vanlig eller ikke så ta med mannen om du ønsker, men de krever en time alene med deg i starten kun for å spørre om overgrep eller annet i fortiden så du kan svare alene til jm. Dette er kun fordi traumer kan ofte komme kraftig i svangerskapet eller i fødsel eller etter.
Det er utrolig lurt å erklære farskap før fødsel. Da kan man fylle ut skjema hos jordmor. Etter fødsel gjøres det ikke lenger på barsel, så da må man på skattekontor for å fikse (og der blir det fort mye krøll).

Er man gift trenger man ikke erklære :)

Last edited:
Er helt greit å ha med mannfolket, men jeg har ikke tenkt til det i starten. Er bare historikk og prat. Etter uke 12-13 begynner jordmødre ofte å sjekke etter hjertelyd med Doppler, og det kan være kult å høre for dere begge.

Er mest hvis han syns sånt er gøy at han kan bli med. Noen menn er jo superinterresert, andre syns det blir litt mye prat i perioder.

Jeg håper han blir med første gang jeg skal til jordmor. Første graviditet her også, så vi er like nye i dette begge to :p Han rekker heldigvis også å være med på OUL før han begynner i ny jobb med lenger reisevei og faste arbeidstider :happy:

Det er utrolig lurt å erklære farskap før fødsel. Da kan man fylle ut skjema hos jordmor. Etter fødsel gjøres det ikke lenger på barsel, så da må man på skattekontor for å fikse (og der blir det fort mye krøll).

Er man gift trenger man ikke erklære :)
Oki da sluttet de kanskje med de nylig, men i 2018 så gjorde de det på sykehuset og sendte de inn. Og jeg fikk sen beskjeden av jm også, men kanskje det er forskjell fra sted til sted for trenger inne dra på skattekontoret, kan ta det ut og sende det inn. Men kanskje det er noe nytt som jeg ikke har fått med meg:)

Far blir med på en kontroll noen gang det passer, og ellers oul. Var det eneste sist også + et fødselsforberedende foredrag. Han følte at han ikke hørte hjemme der og helt greit for meg. Jeg har også tatt 90% av alle helsesøster timene med vår første, han var med ved vaksine i starten bare.

Oki da sluttet de kanskje med de nylig, men i 2018 så gjorde de det på sykehuset og sendte de inn. Og jeg fikk sen beskjeden av jm også, men kanskje det er forskjell fra sted til sted for trenger inne dra på skattekontoret, kan ta det ut og sende det inn. Men kanskje det er noe nytt som jeg ikke har fått med meg:)
De endra på det i 2017, så det er rart du fikk behandling etter gammelt system.

Mannen min har vært med til jm flere ganger. Fordi han også har spørsmål, og i tillegg er det kjekt å høre hjertet og følge med. Det gjør at han kan være mer involvert. Mannen må ikke skrive under på noen erklæring. Siden vi er gift, så blir han automatisk satt opp som far.

Her ble pappaen med på kontroll hos jordmora 2-3 ganger tror jeg det var :) Mest fordi han synes det var så koselig å høre hjertelyden og sånn ❤️ Første ganga var han ikke med da, men det var ikke så mye spennende vi gjorde da uansett :)

Han var med på første kontroll hos jordmor, og det anbefales. Man får MYE informasjon som er lurt at begge hører.. jeg husket ikke alt hun sa, i ettertid- som kjæresten min husket :)
Også er vi førstegangsforeldre begge to, så vi hadde masse spm.. på kontroll 2 skal jeg til legen for å ta blodprøver, så da går jeg alene :)

Sambo skal være med neste kontroll, 11+5, jeg hadde ikke forventet å få ultralyd sist, så tenkte ikke på å ta han med da. Men er første her så tror det blir mer virkelig for han og å se ultralyden og høre hjertet denne gangen :)

Jeg ville hvertfall tatt han med på første og møte. Og så om han ønsker litt senere :-)

Mannen min har vært med i blant og sier som regel ja :-)

Han blir nok med endel tenker jeg :)

Back
Topp