Dra på hytta hvor det er mus?

desmis

Andre møte med forumet
Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid (4+6 idag). Vi har planlagt en ukes sommerferie på hytta til min manns familie i slutten av måneden, men vi VET at det er mus på hytta - i hvertfall om vinteren, det er ikke sikkert det er noen mus innomhus nå på sommeren. Men det kommer garantert til å ligge igjen muselort fra vinteren når vi kommer opp dit.

Prøvde å google om mus/muselort kan være farlig for gravide, men syns det var vanskelig å finne noen gode svar. Finner bare treff der gravide som allerede HAR vært eksponert for muselort får høre at det helt sikkert har gått bra, uten at det utdypes hvilke farer som faktisk er. Men det er jo ikke det samme som å aktivt oppsøke et sted der vi VET det er mus... Er det noen her som vet hvilken risiko vi tar, og om vi heller burde legge andre ferieplaner?

(Vi er klar over fare for musepest fra muselort sånn generelt og tar alltid forhåndsregler når vi rengjør hytta, men hvis vi på noen måte utsetter barnet for noen risiko ved å dra dit akkurat nå, så legger vi lett andre planer for den uken istedenfor...)
 
Jeg vet dessverre ikke. Men jeg har selv vært et sted der det har vært muselort(sovet over i flere dager) mens jeg har vært gravid, og det gikk fint har en unge på 2,5 år som er helt frisk. Hørte aldri noe om dette da jeg snakket med jordmor og lege..

Det du kan gjøre er å ringe giftsentralen eller mamma telefon kanskje?
 
Jeg vet dessverre ikke. Men jeg har selv vært et sted der det har vært muselort(sovet over i flere dager) mens jeg har vært gravid, og det gikk fint har en unge på 2,5 år som er helt frisk. Hørte aldri noe om dette da jeg snakket med jordmor og lege..

Det du kan gjøre er å ringe giftsentralen eller mamma telefon kanskje?


Tusen takk for svar! Jeg kjenner ikke til noen mammatelefon, hvor finner jeg nummeret dit?
 
Tusen takk for svar! Jeg kjenner ikke til noen mammatelefon, hvor finner jeg nummeret dit?
Tenkte på den gratis telefonen for de som har gravid forsikring via if. Men du kan kanskje bruke denne som vist på bildet? Vet ikke om det kun gjelder medisiner der da...
 

Vedlegg

  • 2194DD88-0077-4C27-B8D1-2B4C3B980B09.png
    2194DD88-0077-4C27-B8D1-2B4C3B980B09.png
    54,4 KB · Visninger: 5
Tenker at du spiser jo ikke muselorten, eller gnir deg inn med den, skal det vaskes eller plukkes så lar du han gjøre det også er alle fornøyd? :p
 
Tenker at du spiser jo ikke muselorten, eller gnir deg inn med den, skal det vaskes eller plukkes så lar du han gjøre det også er alle fornøyd? :p

Ja, det er jo akkurat det jeg lurer på da. ER det så enkelt? Man skal være ganske nøye når man rengjør for muselort (enten man er gravid eller ikke), blant annet bruke munnbind og hansker, og det skal våtrengjøres, ikke støvsuges.
 
Ja, det er jo akkurat det jeg lurer på da. ER det så enkelt? Man skal være ganske nøye når man rengjør for muselort (enten man er gravid eller ikke), blant annet bruke munnbind og hansker, og det skal våtrengjøres, ikke støvsuges.
Jada, er jo det man får anbefalt ang katter, og det er jo toxoplasmose de er redd for ang mus også
 
Back
Topp