Hjelpestønad nav.

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
Me sitter og skriver på søknad om
Hjelpestønad før barn.
Me syns det er så vanskeligt att skiver hvor mangen timer me bruker.

Noen som har søkt hjelpestønad og kan veilede oss litt.
 
Jeg skrev bare ned hvor lang tid vi bruker på hvert stell og lagde en slags timeplan på dagen.
Altså min som har astma og atopisk eksem, skrev jeg hva vi gjorde og hvor lang tid det tok med morgen rutiner, ettermiddag og kveld.
Førte på det samme for de tingene som gjøres annenhver dag og en/to ganger i uka og regnet sammen nederst. Skrev en kort beskrivelse til hver ting.
 
Jeg skrev bare ned hvor lang tid vi bruker på hvert stell og lagde en slags timeplan på dagen.
Altså min som har astma og atopisk eksem, skrev jeg hva vi gjorde og hvor lang tid det tok med morgen rutiner, ettermiddag og kveld.
Førte på det samme for de tingene som gjøres annenhver dag og en/to ganger i uka og regnet sammen nederst. Skrev en kort beskrivelse til hver ting.
Takk. Min har fått diagnos barneautisme så her tar ting litt lengre ikke alltid like lett:(
 
Skriv fra morgen til kveld. Også natt om dere må opp på natta.
Alt fra frokost, påkledning, tannpuss, osv. Kontakt / møter med bhg / skole.
Lekser, aktiviteter osv. Hvor mye må dere være til stede og være «på» osv.
 
Jeg skrev at jeg ikke har regnet ut hvor mye tid vi bruker da barnet trenger kontinuerlig tilsyn alle våkne timer + noe på natt.
Skrev døgnklokke. Beskrev et helt døgn. Litt om ferier og helger også.
Diagnoser her er astma, allergi (hund, katt, soya, pollen) alvorlig allergi (nøtter, medisinsk allergi, disse gir anafylatisk sjokk) atopisk eksem og alvorlig grad av adhd. De sa ikke noe på at jeg ikke har regnet på tid. Fikk først sats 2, klagde og fikk sats 3.
 
Skriver alt som gjøres ila av 24 timer fra morgen til og med natt. Om alt fra mat, stell, adferd, hva ferier innebærer+++ Alt man gjør fra A-Å. Ene barnet mitt har fått diagnosen Atypisk Autisme.
 
Jeg skrev at jeg ikke har regnet ut hvor mye tid vi bruker da barnet trenger kontinuerlig tilsyn alle våkne timer + noe på natt.
Skrev døgnklokke. Beskrev et helt døgn. Litt om ferier og helger også.
Diagnoser her er astma, allergi (hund, katt, soya, pollen) alvorlig allergi (nøtter, medisinsk allergi, disse gir anafylatisk sjokk) atopisk eksem og alvorlig grad av adhd. De sa ikke noe på at jeg ikke har regnet på tid. Fikk først sats 2, klagde og fikk sats 3.
Vad innnær sats 2 . Hvor mangen timer vet du det?
 
Jeg skrev at jeg ikke har regnet ut hvor mye tid vi bruker da barnet trenger kontinuerlig tilsyn alle våkne timer + noe på natt.
Skrev døgnklokke. Beskrev et helt døgn. Litt om ferier og helger også.
Diagnoser her er astma, allergi (hund, katt, soya, pollen) alvorlig allergi (nøtter, medisinsk allergi, disse gir anafylatisk sjokk) atopisk eksem og alvorlig grad av adhd. De sa ikke noe på at jeg ikke har regnet på tid. Fikk først sats 2, klagde og fikk sats 3.
Da har en møjlighet att tilføre og klage visst me får syne me får feil sats.
 
Da har en møjlighet att tilføre og klage visst me får syne me får feil sats.

Jeg vet ikke hvor mange timer de forskjellige satsene er. Hvis jeg skulle ha regnet timer selv, ville det kommet på en 70 timer merarbeid i uken. Men synes det var så vanskelig å regne ut så da dropper jeg det bare.
Er bare å sende inn en klage hvis du mener satsen er for lav. Så lenge du holder deg innen fristen på klagen, får du etterbetalt.
Det står godt beskrevet på frambu sine sider hva man kan ta med i en døgnklokke.
 
Nå fick eg brav fra nav me har fått innvilget stønad på gutten. Det er reagera på var sats pga vi bruker mer tid på han. Glømde tillføre ferier møter osv. Er det vanskeligt att klage og hvordan gjør eg dette?



Sitat fra nav var att : vi sammenligner barnets hjelpebehov med andre barn på samme alder.
Vi vurderer at andre barn på samme alder også trenger hjelp til av-påkledning personlig stell og ved måltider. De trenger også støtte ved lek og sosiale samspill. Alle barn trenger omsorg fra voksne.
Vi legger vekt på att det er vanlig at familiemedlemmer hjelper hverandre ved sykdom.
 
Er det vanskeligt att klage og hvordan gjør eg dette?
Det skal stå opplysninger i vedtaksbrevet om hvordan du klager. Du kan også ringe NAV for å få veiledning.q
 
Back
Topp