Felling av melketenner og nye tenner.

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Ja her har yngste på 7 lott av et styr med tenner..

Første tanna gikk fint. Den tok hun ut på Sfo, og den nye tanna kom fint.

Tann nr 2 ble det mer styr med.. Tanna løsna den, men den nye kom på tverke bak, og det var snakk om å måtte trekke melketanna. Heldigvis datt den ut etter å ha tygget på en melkesjokoladebit i romjula og løsna veldig :p
Men den nye tanna er fortsatt på tverke bak, selv om den nok har flytta seg noe frem.

Dette er de to fortennene nede

Så til fortennene oppe...

De var begge to litt løse en stund, før hun nok en gang klarte å tygge på ett eller annet sånn at den ene løsna mer. Den løsna mer og mer, og enden på visa var at enda en gang klarte å bite på noe sånn at den ble skikkelig løs, men hang fast i midten av en eller annen grunn. Pga alt styret med tann nr 2 fikk hun helt noia og vi fikk nesten ikke se, og hun ville ikke rugge.. Men det blødde jo mye hver dag, for så fort hun kom borti eller skulle spise så kom jo de skarpe kantene på tanna inn i tannkjøttet så det ble sår...

Men til slutt falt den også ut. For snart en mnd siden.

Men det kommer ingen ny tann der.
Leser at de nye tennene kan komme på noen dager eller det kan ta noen mnd.

Men er det noen som har erfaring med det?

Er det noen her som har opplevd at det tar flere mnd før tanna kommer?

Jeg tenker jo at det kan være at melketanna løsna fortere enn den nye tanna "spiste opp" rota siden hun bet den løs to ganger, og at den nye tanna da ikke er helt klar enda.

Dessverre er hun blitt redd tannlegen siden hun var mye der i desember pga den skjeve tanna nede, og har dårlig erfaring med å ta bilder.. Så jeg vil nødig tvinge henne enda hvis det er sånn at tennene kan bruke litt tid...
 
Ja, mamma gikk til mormor og klagde sin nød da jeg mistet en tann og ingrn ny kom. Mormor bare ristet på hodet. Jeg feiret en bursdag uten en fortann, men mamma feiret to uten ene sin.

De kommer somregel og jeg hadde ikke stresset et ekstra besøk til tannlegen av den grunn.
 
Helt vanlig når tenner blir slått eller bitt ut. Mi mistet sine fortenner nede i høst og de kommer vanvittig tregt. Etter en røntgen hos tannlegen så viser der seg at melketennene kom ut for fort og at de nye tennene ikke hadde satt ordentlig rot enda. De tennene er vonde og litt løse. Helt vanlig at ting skjedde hvis tennene fått ut for tidlig. Her var der nr 2 som slo nr 1 i munnen med en leke bil som var årsaken til at de falt ut for tidlig.
 
Ingenting å bekymre seg for enda værtfall! Jeg er tannpleier(ikke tannlege eller sekretær/assistent) og har sett barn komme på både 1 og 2 årlige kontroller uten fortenner, tatt bilde og tennene er der, de bare er litt trege noen ganger.

Angående det at jenta er redd, det ville jeg snakket med tannlege eller tannpleier om, for at de skal ta enda mer hensyn når hun faktisk kommer på time. De er nødt til å gjøre opplevelsen positiv for jenta, for at ikke redselen skal bli værre.
Fnyser de av det, så prøv å få time hos en annen behandler (har hatt tilvenning på mange barn og voksne, så jeg vet hva som fungerer, og det er forståelse og tålmodighet fra behandlers side).
 
Sett mange unger gå "tannlause" i flere måneder i barnehagen :)
 
Eldstejenta mi gikk uten de 2 fortennene oppe i over 1 år :) hjørnetennene mangler hun enda (i en alder av 13) men de er visst på vei i følge reguleringstannlegen:)
 
Ingenting å bekymre seg for enda værtfall! Jeg er tannpleier(ikke tannlege eller sekretær/assistent) og har sett barn komme på både 1 og 2 årlige kontroller uten fortenner, tatt bilde og tennene er der, de bare er litt trege noen ganger.

Angående det at jenta er redd, det ville jeg snakket med tannlege eller tannpleier om, for at de skal ta enda mer hensyn når hun faktisk kommer på time. De er nødt til å gjøre opplevelsen positiv for jenta, for at ikke redselen skal bli værre.
Fnyser de av det, så prøv å få time hos en annen behandler (har hatt tilvenning på mange barn og voksne, så jeg vet hva som fungerer, og det er forståelse og tålmodighet fra behandlers side).
Så bra. Da stresser jeg ikke med det enda.
Vet du forresten hvor lenge tenner kan flytte seg i kjeven? Med tanke på den som står skjevt nede? Jeg mistenker vel at det må regulering til..

Er tannpleier vi har vært hos også, og hun er vanligvis veldig flott altså. Frøkna her digga å gå dit.

Og hun har vært veldig fin altså, og hun satte ei annen dame (som jeg mener å huske var tannlege, og veldig flink med barn) til å prøve å ta røntgen første gangen i desember, for hun ville ikke at frøkna skulle få dårlig assosiasjon til seg når det var hun som skulle følge opp.
Men det gikk ikke med den tannlegen heller.

Siste gang i desember var det pappan som var med, for jeg var på sykehuset med eldste som hadde brukket hånda, så jeg vet ikke hvem som var med da, men da nekta hun plent å åpne munnen...
Da ga de tanna en mnd på å falle ut. Og det gjorde den akkurat.

Og etter det har hun ikke vært der.

Men ja, jeg skal si ifra på forhånd at hun har blitt redd. Og det tror jeg de tar hensyn til.
 
Så bra. Da stresser jeg ikke med det enda.
Vet du forresten hvor lenge tenner kan flytte seg i kjeven? Med tanke på den som står skjevt nede? Jeg mistenker vel at det må regulering til..

Er tannpleier vi har vært hos også, og hun er vanligvis veldig flott altså. Frøkna her digga å gå dit.

Og hun har vært veldig fin altså, og hun satte ei annen dame (som jeg mener å huske var tannlege, og veldig flink med barn) til å prøve å ta røntgen første gangen i desember, for hun ville ikke at frøkna skulle få dårlig assosiasjon til seg når det var hun som skulle følge opp.
Men det gikk ikke med den tannlegen heller.

Siste gang i desember var det pappan som var med, for jeg var på sykehuset med eldste som hadde brukket hånda, så jeg vet ikke hvem som var med da, men da nekta hun plent å åpne munnen...
Da ga de tanna en mnd på å falle ut. Og det gjorde den akkurat.

Og etter det har hun ikke vært der.

Men ja, jeg skal si ifra på forhånd at hun har blitt redd. Og det tror jeg de tar hensyn til.
Tenner kan flytte litt rundt på seg hele tiden, kjeven er ikke ferdig utvokst før nærmere 18 år. Ma begynner å vurdere behov for regulering når nesten alle eller alle melketenner er felt, og da er de gjerne 11-13 år. Men ofte har slike skjeve tenner i underkjeve front rettet seg veldig mye frem til da. De kommer gjerne skjevt hos ganske mange, melketennene som stod der var jo veldig mye mindre enn de permanente tennene ;) mens melkejekslene er større enn småjekslene til voksne, så der har mange plass til overs. Ser man at det er veldig stor plassmangel før alt av melketenner er felt så kan man begynne behandling med annet utstyr enn regulering før melketenner er borte, men det gjøres veldig sjeldent pga ei skjev fortann :)
 
Tenner kan flytte litt rundt på seg hele tiden, kjeven er ikke ferdig utvokst før nærmere 18 år. Ma begynner å vurdere behov for regulering når nesten alle eller alle melketenner er felt, og da er de gjerne 11-13 år. Men ofte har slike skjeve tenner i underkjeve front rettet seg veldig mye frem til da. De kommer gjerne skjevt hos ganske mange, melketennene som stod der var jo veldig mye mindre enn de permanente tennene ;) mens melkejekslene er større enn småjekslene til voksne, så der har mange plass til overs. Ser man at det er veldig stor plassmangel før alt av melketenner er felt så kan man begynne behandling med annet utstyr enn regulering før melketenner er borte, men det gjøres veldig sjeldent pga ei skjev fortann :)
Jeg har selv ei skjev fortann oppe, den er liksom presset inn på skrå mellom en sidefortann og den andre fortanna. Men plager meg ikke.

Var til reguleringstannlege da jeg var liten, for vurdering av den tanna, men den tannlegen brøt et løfte han hadde gitt meg da jeg satte meg i stolen, og jeg dro aldri tilbake. Nektet plent.

Det som skjedde var at jeg var livredd for å trekke tenner, jeg ville de skulle dette ut selv. Han lovet at han ikke skulle røre den løse tanna, men tok likevel tak og nappet den ut... Jeg hadde slått han hadde ikke pappa tatt tak i armen min...

Jeg er ikke redd tannleger nå da, men noe regulering ble det ikke :p
 
Tenner kan flytte litt rundt på seg hele tiden, kjeven er ikke ferdig utvokst før nærmere 18 år. Ma begynner å vurdere behov for regulering når nesten alle eller alle melketenner er felt, og da er de gjerne 11-13 år. Men ofte har slike skjeve tenner i underkjeve front rettet seg veldig mye frem til da. De kommer gjerne skjevt hos ganske mange, melketennene som stod der var jo veldig mye mindre enn de permanente tennene ;) mens melkejekslene er større enn småjekslene til voksne, så der har mange plass til overs. Ser man at det er veldig stor plassmangel før alt av melketenner er felt så kan man begynne behandling med annet utstyr enn regulering før melketenner er borte, men det gjøres veldig sjeldent pga ei skjev fortann :)
Den står forresten også bak de andre tennene da.. Og på skrå.
Ene enden står mot og inntil venstre sidefortann, og andre enden på tanna er på skrått bakover mot jekslene på høyre side.
Hvis du klarer å se det for deg.
 
Min eldste har også tenner forran de andre og bak de andre. Han er også henvis til reguleringstannlege men for tidlig, vi skal tilbake høst 2020

Hans ene tann nr 3 fra midten oppe kommer ned på skrå over tann 2 i stedet for over tann 3, så tann 3 dyttes ikke ut og den nye tann 3 kommer ikke ut. Den må muligens hjelpes ned men han må miste 12 tenner til eller noe deromkring før regulering som det visstnok er "klart behov for" (laveste grad det da) er aktuelt
 
Det kommer etterhvert.
Problemet er når man mister tennene «for tidlig», altså biter i noe hardt så den blir løsere og løsere før den til slutt detter ut, da skjer det ikke «naturlig». Om tanna blir løs av seg selv så kommer neste tann fortere fordi den har jo gjerne dyttet den andre tannen ut på en måte.
Har selv søsken som ikke hadde fortenner på MANGE år fordi de slo ut tenna ved fall osv
 
Det kommer etterhvert.
Problemet er når man mister tennene «for tidlig», altså biter i noe hardt så den blir løsere og løsere før den til slutt detter ut, da skjer det ikke «naturlig». Om tanna blir løs av seg selv så kommer neste tann fortere fordi den har jo gjerne dyttet den andre tannen ut på en måte.
Har selv søsken som ikke hadde fortenner på MANGE år fordi de slo ut tenna ved fall osv
Ja er det jeg har tenkt på jeg og, at det ikke skjedde naturlig siden hun har bitt de løs tidligere enn om de hade løsna selv.

Eller, den hadde jo begynt å bli løs, men så gikk det litt fortere siden hun bet den løs to ganger..

Og siden den satt fast i midten så spørs det om røttene ikke var helt spist opp av den nye. Det var jo vondt å bevege på den da den var løs. Hang jo bare og slang den siste uka hvor det da ikke skulle noe til før det fossblødde...
 
Har ei jente i nabolaget som så gjerne ville miste tenner hun også fordi storebroren som er to år eldre hadde gjort det. Hun riklet fortennene oppe løs selv:hilarious:. Har gått uten fortenner oppe et helt år hun nå. :eek:
 
Mellomste her har gått uten de tennene på hver side av fortenne oppe i flere måneder. De datt ut av seg selv, men bruker likevel lang tid på å komme ut. :)
 
Last edited:
Jeg stakk nedom og snakket med tannpleier i dag jeg. For i dag fikk vi nemlig innkalling til time 24.juli..

Hun syntes det var veldig leit at hun var så redd nå. Hun hadde dessverre ikke vært der den gangen i desember da pappan var med...

Avtalen nå er at det ikke gjøres annet enn vanlig titt i munnen på timen, og hun skal til tannpleieren som frøkna her alltid har hatt god kjemi med. Ingen andre eller nye denne gangen.

Vi skal vente litt med å si noe om timen, sånn at hun ikke skal grue seg lenge.
Jeg har fått mobilnr til tannpleieren sånn at hvis frøkna går helt i vranglås når vi snakker om timen, så ringer jeg tannpleieren og så avtaler vi at vi "tilfeldigvis" møter på tannpleieren på tur med hunden sin et par dager eller dagen før timen sånn at de kan få en god kontakt igjen. Og at det da forhåpentligvis ikke blir så skummelt.

For som hun sa: frøkna har jo vært så positiv og enkel å ha på time før, og det må vi få tilbake. Den positive gnisten med å være hos tannlegen.

Og ang det at tanna ikke var kommet enda, så kunne det ta tid siden melketanna hadde blitt bitt løs.
Og nå ville tannkjøttet gro til å bli litt tykkere/hardere for den nye tanna å trenge gjennom, så det ville ta litt lenger tid.
Så det skulle vi ikke tenke noe på
 
Jeg stakk nedom og snakket med tannpleier i dag jeg. For i dag fikk vi nemlig innkalling til time 24.juli..

Hun syntes det var veldig leit at hun var så redd nå. Hun hadde dessverre ikke vært der den gangen i desember da pappan var med...

Avtalen nå er at det ikke gjøres annet enn vanlig titt i munnen på timen, og hun skal til tannpleieren som frøkna her alltid har hatt god kjemi med. Ingen andre eller nye denne gangen.

Vi skal vente litt med å si noe om timen, sånn at hun ikke skal grue seg lenge.
Jeg har fått mobilnr til tannpleieren sånn at hvis frøkna går helt i vranglås når vi snakker om timen, så ringer jeg tannpleieren og så avtaler vi at vi "tilfeldigvis" møter på tannpleieren på tur med hunden sin et par dager eller dagen før timen sånn at de kan få en god kontakt igjen. Og at det da forhåpentligvis ikke blir så skummelt.

For som hun sa: frøkna har jo vært så positiv og enkel å ha på time før, og det må vi få tilbake. Den positive gnisten med å være hos tannlegen.

Og ang det at tanna ikke var kommet enda, så kunne det ta tid siden melketanna hadde blitt bitt løs.
Og nå ville tannkjøttet gro til å bli litt tykkere/hardere for den nye tanna å trenge gjennom, så det ville ta litt lenger tid.
Så det skulle vi ikke tenke noe på

Så flott tannpleier som virkelig forstår at tannlegeskrekk kan ødelegge tenner og dermed vet hvordan hun skal få tilbake tilitt. Håper det ordner seg for jenta di ❤️
 
Så flott tannpleier som virkelig forstår at tannlegeskrekk kan ødelegge tenner og dermed vet hvordan hun skal få tilbake tilitt. Håper det ordner seg for jenta di ❤️
Ja hun var helt klar på det, at dette var ikke bra. Hun var nesten like fortvila som meg :p
Så jeg håper dette ordner seg.

Jeg skal etterhvert, i en vanlig setting komme litt inn på det at det etterhvert sikkert er tid for ny time hos tannlegen, uten å si at vi har fått den. Bare for å se hvordan hun reagerer. Og så trygge henne på at det ikke skal skje noe annet enn at de skal se inni der.
Så får jeg heller si at jeg skal si fra til tannlegen om det da vi får time.
 
Jeg stakk nedom og snakket med tannpleier i dag jeg. For i dag fikk vi nemlig innkalling til time 24.juli..

Hun syntes det var veldig leit at hun var så redd nå. Hun hadde dessverre ikke vært der den gangen i desember da pappan var med...

Avtalen nå er at det ikke gjøres annet enn vanlig titt i munnen på timen, og hun skal til tannpleieren som frøkna her alltid har hatt god kjemi med. Ingen andre eller nye denne gangen.

Vi skal vente litt med å si noe om timen, sånn at hun ikke skal grue seg lenge.
Jeg har fått mobilnr til tannpleieren sånn at hvis frøkna går helt i vranglås når vi snakker om timen, så ringer jeg tannpleieren og så avtaler vi at vi "tilfeldigvis" møter på tannpleieren på tur med hunden sin et par dager eller dagen før timen sånn at de kan få en god kontakt igjen. Og at det da forhåpentligvis ikke blir så skummelt.

For som hun sa: frøkna har jo vært så positiv og enkel å ha på time før, og det må vi få tilbake. Den positive gnisten med å være hos tannlegen.

Og ang det at tanna ikke var kommet enda, så kunne det ta tid siden melketanna hadde blitt bitt løs.
Og nå ville tannkjøttet gro til å bli litt tykkere/hardere for den nye tanna å trenge gjennom, så det ville ta litt lenger tid.
Så det skulle vi ikke tenke noe på
Høres ut som en snill og flink tannpleier! :Heartred
 
Back
Topp