Sykemelding

Firevakreskatter

Forumet er livet
Januarhula 2014
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Var på første svangerskapskontroll i dag. Er kvalm, ekstremt trøtt og sliter rett og slett med å være i jobb. Vi har gått inn i en hard sommerturnus med mye kveld og natt. Jobben er også hendelsesstyrt, så jeg kan fort bli låst til et oppdrag, slik at jeg ikke bare kan springe på badet når behovet er der.

Legen mente at han ikke kunne sykemelde pga svangerskap, og at jeg først og fremst måtte snakke med arbeidsgiver for å få tilpasset arbeidet. Problemet er at jeg ikke har lyst å fortelle om graviditeten enda pga prøvetiden er ferdig 1. august og i tillegg har jeg mistet noen ganger tidligere (utredet for habituell abort, og fant at grunnen var lupus samt andre antistoffer). Og orker ikke å fortelle alle hvis det ikke går veien. For hvis jeg får tilpasset arbeidet, så skjønner jo alle at jeg er gravid. Dilemma!!

Jeg synes bare det er så rart at legen ikke kan sykemelde... Det har jeg aldri opplevd før. I de andre svangerskapene har ikke dette vært problem når formen var skikkelig dårlig. Er dette noe nytt? Nye krav fra NAV?
 
Legen sykmeldte meg uten problem et par uker. Går rett i ferie etter sykmelding, så satser på formen kommer seg. Har en jobb det er vanskelig å tilrettelegge i, og kanskje litt samme type som deg; kan heller ikke bare løpe fra om det oppstår noe.
Jeg ble sykmeldt pga kvalme, oppkast og fatigue.
Synes også det er rart at legen din ikke sykmelder deg, er det samme lege du har hatt tidligere?
 
Så merkelig at han ikke kan sykemelde deg? Det var ikke noe problem for meg å få enten gradert eller 100% sykemelding. Legen min sa at jeg ikke skal presse meg på jobb om det er for tungt. Jeg har også en jobb jeg ikke alltid bare kan gå ifra. Har du samme lege som forrige svangerskap?
 
Nei, det er absolutt ikke samme lege, og bare en lege som er vikar mens min er på ferie. Jeg har valgt kvinnelig lege, fordi jeg tror de forstår seg best på slike og andre ting som bare jenter får.. Og han her var tydeligvis i oppfattelsen "svangerskap er ingen sykdom". Jeg synes det bare var så veldig rart.. Dette er 4. svangerskapet mitt, og jeg har aldri opplevd dette tidligere. Jeg har fått tett oppfølgning og beordret ro i de andre, pga ekstrem svangerskapskvalme og liten vekst av barnet. Får bare bytte vakter selv, ta fri og holde ut i 3 uker (frem til ferien). Dumt, fordi jeg taper jo også penger på det.. Men godt at dere andre får bedre hjelp :) Satser på at legen min er tilbake når jeg er ferdig på ferie!
 
Jeg fikk 50% sykemelding nå pga jeg er helt totalt utslitt av jobben. Det er veldig tungt på jobb for tiden pga mange dårlige og tunge pasienter. Ingen problem det :) Det høres ut som at du har en litt kjip lege da.. Greit nok at jobben skal prøve å tilrettelegge, men det er ikke overalt at det er mulig uten å evnt sette inn ekstra folk, og det er det ikke alle arbeidsgivere som vil.. Så her ble løsningen 50% :)
Kan du gå til en annen lege?
 
Jeg fikk 50% sykemelding nå pga jeg er helt totalt utslitt av jobben. Det er veldig tungt på jobb for tiden pga mange dårlige og tunge pasienter. Ingen problem det :) Det høres ut som at du har en litt kjip lege da.. Greit nok at jobben skal prøve å tilrettelegge, men det er ikke overalt at det er mulig uten å evnt sette inn ekstra folk, og det er det ikke alle arbeidsgivere som vil.. Så her ble løsningen 50% :)
Kan du gå til en annen lege?
Muligens jeg kan det, det er flere leger på legekontoret. Men er redd for at det virker for dumt.. Jeg er også inne i en tøff periode på jobb, pga sommerturnus hvor halvparten har ferie. Så at de har ekstra folk til å sette inn, er ikke trolig. Vi jobber allerede på minstebemanning hver vakt. Han snakket om å ta lengre og flere pauser, andre arbeidstider osv osv - i en drømmeverden kanskje..
 
Jeg var sykmeldt sist svangerskap, og jeg ville anbefalt deg til å bytte lege om han ikke hører på deg. I graviditeten setter du utrolig pris på en lege som vil høre hva du sier.
Si i fra at du må ha det når du ikke kan si til jobben din at du er gravid. Hvis du har privatklinikker der du bor kan du gå dit til du finner en annen lege. Håper det løser seg, men viktig at du lyttet på kroppen din og tar vare på deg selv❤️
 
Er legen som har misforstått totalt. Tenker egentlig at du kan ringe legekontoret og si noe ala "Jeg må ha ny legetime hos en annen lege pga vikaren jeg har ikke gir meg ok oppfølging i svangerskapet mitt".
 
Ja, det var veldig dårlig av legen! Det hadde ikke jeg funnet meg i hvertfall! Er man for dårlig til å jobbe, så er man det, hvertfall mtp din historie burde han sykemeldt deg. Helt håpløst! Håper du finner en annen lege som hører på deg
 
Back
Topp