Skolemelk

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
Jeg kan bare svare fra mine egne skoledager (som egentlig ikke er så lenge siden)

Men jeg drakk ikke melk, så måtte ha vann eller juice. Tok med hjemmefra. Og frukten som var på skolen min var bare eple, pære stort sett og det var ikke jeg så glad i så var bedre å ta med hjemme fra det man hadde lyst på:-)

Når jeg gikk på skolen hadde jeg så dårlig matlyst og slet med å få i meg lunsj så eneste gangene jeg faktisk spiste litt var om jeg fikk ha nugatti eller syltetøy på, ikke klarte jeg spise frokost heller for jeg var så mye kvalm og uggen på morgen, ble jo nesten presset til å spise et par biter bare for å få «litt å gå på».

Moren min likte det selvfølgelig ikke og det ble prøvd å sende med en million andre ting og jeg prøvde virkelig å spise det også, men endte som regel opp med å nesten ikke spise noe.

Så som moren min sa, var bedre at jeg faktisk spiste noe på skolen selv om det ikke var det sunneste, enn å ikke spise noe i det hele tatt, da hadde jeg faktisk gått nesten en hel dag før jeg ville ha mat. Og hjemme ellers spiste jeg veldig sunt så den brødskiven med nugatti gjorde nok ikke så mye skade

Så man skal være litt forsiktig med å dømme andre foreldre så mye, for jeg vet faktisk flere barn som sliter med å spise matpakke og kommer hjem nesten hver dag med matpakker som ikke er spist selv hvor mye de prøver:-)

Jeg kan bare svare fra mine egne skoledager (som egentlig ikke er så lenge siden)

Men jeg drakk ikke melk, så måtte ha vann eller juice. Tok med hjemmefra. Og frukten som var på skolen min var bare eple, pære stort sett og det var ikke jeg så glad i så var bedre å ta med hjemme fra det man hadde lyst på:)

Når jeg gikk på skolen hadde jeg så dårlig matlyst og slet med å få i meg lunsj så eneste gangene jeg faktisk spiste litt var om jeg fikk ha nugatti eller syltetøy på, ikke klarte jeg spise frokost heller for jeg var så mye kvalm og uggen på morgen, ble jo nesten presset til å spise et par biter bare for å få «litt å gå på».

Moren min likte det selvfølgelig ikke og det ble prøvd å sende med en million andre ting og jeg prøvde virkelig å spise det også, men endte som regel opp med å nesten ikke spise noe.

Så som moren min sa, var bedre at jeg faktisk spiste noe på skolen selv om det ikke var det sunneste, enn å ikke spise noe i det hele tatt, da hadde jeg faktisk gått nesten en hel dag før jeg ville ha mat. Og hjemme ellers spiste jeg veldig sunt så den brødskiven med nugatti gjorde nok ikke så mye skade

Så man skal være litt forsiktig med å dømme andre foreldre så mye, for jeg vet faktisk flere barn som sliter med å spise matpakke og kommer hjem nesten hver dag med matpakker som ikke er spist selv hvor mye de prøver:)

Det er da ingen som dømmer her?
Uff, det høres ikke godt ut. Jeg vet akkurat hvordan dette er. Har selv et barn som har gått på adhd medisiner som gir dårlig matlyst. Han fikk nugatti og det som fristet mest, slik at han fikk i seg mat. Ingenting feil med det. Dette ble anbefalt av ernæringsfysiologen. Samme hva en spiser så lenge en spiser.
Nå fikk han byttet til ny type medisin, som gjør at matlysten er bedre/ bra.

Jeg er helt enig med deg. Det er veldig individuelt, og det viktigste er at barna spiser

Det er da ingen som dømmer her?
Uff, det høres ikke godt ut. Jeg vet akkurat hvordan dette er. Har selv et barn som har gått på adhd medisiner som gir dårlig matlyst. Han fikk nugatti og det som fristet mest, slik at han fikk i seg mat. Ingenting feil med det. Dette ble anbefalt av ernæringsfysiologen. Samme hva en spiser så lenge en spiser.
Nå fikk han byttet til ny type medisin, som gjør at matlysten er bedre/ bra.

Jeg er helt enig med deg. Det er veldig individuelt, og det viktigste er at barna spiser

Neida, ingen som som var veldig dømmende helt spesefik :-) men det ble nevnt i en tidligere kommentar her, og kan godt forstå at det fort kan være lett og dømme foreldre som sender med barna nugatti i matpakken (har sett dømmende og skikkelig stygge diskusjoner på det tidligere) så slengte med ærfaringen min på det også Siden jeg så det var kommentert noen sted her om det:-)

Neida, ingen som som var veldig dømmende helt spesefik :) men det ble nevnt i en tidligere kommentar her, og kan godt forstå at det fort kan være lett og dømme foreldre som sender med barna nugatti i matpakken (har sett dømmende og skikkelig stygge diskusjoner på det tidligere) så slengte med ærfaringen min på det også Siden jeg så det var kommentert noen sted her om det:)
Jeg fikk også nugatti på brødskiva og oboy pulver til å ha i melka. Jeg klarte ikke å spise mat på morgenen/i lunsjen på skolen. Og var sinnsykt tynn og høy. Så her var også nugatti bedre enn ingenting :p

Her før de eldste vanlig melk mandag-torsdag, og melk med sjokoladesmak på fredag.
Er også mulig å bestille juice istedenfor melk for de som ikke drikker melk

På skolen til mine barn får de lunch hver dag. Inkl frukt.Betaler ca 1000 kr per halvår for hvert barn. Da får de også melk juice og vann å velge til maten.
Så flott sånt skulle og ønske vi hade hade lett betala eg. Bara slippe tenke på maten hver dag.
Hvor i landet er detta?

Mine fikk velge en dag i uka med "noe annet å drikke" en har jus og en har kakaomelk, de likte ikke den motsatte hver av dem. Eller, er det smoothie en av dem har?

Vi prøver oss frem og det fine med denne nye skolelystordningen er at vi kan endre underveis. Ja, også må ungene si fra på skolen for de FÅR nye lister fra uke til uke med varene, men de BRUKER gjerne den de hadde fra før.. Løser vi ved at jeg vet hvilken dato det skal gjelde fra og ber dem gi beskjed.

Neida, ingen som som var veldig dømmende helt spesefik :) men det ble nevnt i en tidligere kommentar her, og kan godt forstå at det fort kan være lett og dømme foreldre som sender med barna nugatti i matpakken (har sett dømmende og skikkelig stygge diskusjoner på det tidligere) så slengte med ærfaringen min på det også Siden jeg så det var kommentert noen sted her om det:)

Min kommentar du tenkte på? Da jeg skrev det så tenkte jeg på en unge som jeg har hatt i barnehagen og kjenner. Om han må ha nugatti for å få i seg mat på skolen så lurer jeg på hvordan han overlevde i barnehagen for der hadde vi ikke det :p Og det er jo ikke slik at det ikke finnes foreldre som gir barna for mye usunn mat. Så da blir jeg litt skeptisk :p Kan hende det er noe nytt med han, men er flere grunner til at jeg tenker som jeg gjør.

Men det er ikke sånn at jeg sitter og tenker stygt om de jeg ikke kjenner. :) Tenker som regel da at det kan være en grunn for det, og ferdig med det. Og hvis ikke det er slik så betyr det ikke noe for meg og mitt liv uansett :p

Min kommentar du tenkte på? Da jeg skrev det så tenkte jeg på en unge som jeg har hatt i barnehagen og kjenner. Om han må ha nugatti for å få i seg mat på skolen så lurer jeg på hvordan han overlevde i barnehagen for der hadde vi ikke det :p Og det er jo ikke slik at det ikke finnes foreldre som gir barna for mye usunn mat. Så da blir jeg litt skeptisk :p Kan hende det er noe nytt med han, men er flere grunner til at jeg tenker som jeg gjør.

Men det er ikke sånn at jeg sitter og tenker stygt om de jeg ikke kjenner. :) Tenker som regel da at det kan være en grunn for det, og ferdig med det. Og hvis ikke det er slik så betyr det ikke noe for meg og mitt liv uansett :p

Ja det var din kommentar jeg tenkte på:) ikke at jeg mente den var direkte dømmende men som nevnt så har jeg sett utrolig mye dømmende kommentarer om sånt, så siden du nevnte det så tenkte jeg bare å dele min ærfaring rundt det:)

Men altså klart det finnes nok av folk som burde gi barna bedre og sunnere kost. Har jo sett flere elsempler på tv hvor det har vært foreldre som har servert mat til barna sine som ikke var bra, på hellstrømm eydder opp har det feks vært mange eksempel på det. Men nugatti på skiven betyr ikke automatisk at foreldrene ikke gir barn god og næringsrik mat da var vell min konklusjon:)

Kan legge til at mine problemer med lunsjen startet på barneskolen, og mye av det handlet om at jeg ikke taklet at matpakken ble «svett» eller «fuktig» noe jeg følte den ble uansett hva som ble puttett oppi, da mistet jeg apetitten med en gang. Så om jeg hadde spist ting helt «ferskt» hadde nok ikke problemet vært like ille. Nugatti og syltetøy var eneste som «holdt seg» i matpakken så den fremdeles ble «god» i mine øye. (Slik har jeg det forresten enda, men har kantine på jobb så ikke samme problem, men hadde jeg måtte ta med mat hjemmefra hadde det nok fort blitt nugatti igjen)

Ja det var din kommentar jeg tenkte på:) ikke at jeg mente den var direkte dømmende men som nevnt så har jeg sett utrolig mye dømmende kommentarer om sånt, så siden du nevnte det så tenkte jeg bare å dele min ærfaring rundt det:)

Men altså klart det finnes nok av folk som burde gi barna bedre og sunnere kost. Har jo sett flere elsempler på tv hvor det har vært foreldre som har servert mat til barna sine som ikke var bra, på hellstrømm eydder opp har det feks vært mange eksempel på det. Men nugatti på skiven betyr ikke automatisk at foreldrene ikke gir barn god og næringsrik mat da var vell min konklusjon:)

Ok, for det var absolutt ikke meningen å kritisere foreldre med barn som slet med mat! :)

Når jeg leser denne tråden slår det meg at det er trist at det er så ulikt tilbud rundt om i landet.
Forstår at det er utfordrende å ha samme tilbud i store og små kommuner, byskoler og grendaskoler, rike og fattige kommuner.

Men at tilbudene skal være SÅ forskjellige. En viss føring/subsidiering fra staten burde vært på plass slik at alle er sikret et likeverdig tilbud synes jeg....

Når jeg leser denne tråden slår det meg at det er trist at det er så ulikt tilbud rundt om i landet.
Forstår at det er utfordrende å ha samme tilbud i store og små kommuner, byskoler og grendaskoler, rike og fattige kommuner.

Men at tilbudene skal være SÅ forskjellige. En viss føring/subsidiering fra staten burde vært på plass slik at alle er sikret et likeverdig tilbud synes jeg....
Er så enig med deg . Eg er selv oppvokst i Sverige og dær fick vi mat på skolen skikkelig middag til lunsj. Fick det tom på gymnasiet så kommer man til dette rika landet og helt annerledes

Skolelyst har havremelk og smoothie også, ikke bare kumelk. Men vann er jo bra det også da. :)

Det er ikke et av valgene her. Mitt barn drikker ikke kumelk og juice er ikke ett alternativ.
Skolelyst er jo tine, og så vidt jeg vet selger ikke de plantebasert melk?

Det er ikke et av valgene her. Mitt barn drikker ikke kumelk og juice er ikke ett alternativ.
Skolelyst er jo tine, og så vidt jeg vet selger ikke de plantebasert melk?

Jeg bestilte drikke til min datter for et par dager siden og havremelk var et av alternativene.

Screenshot_20190620_181648_com.android.chrome.jpg

Back
Topp