Søke fødeplass?

Tigerbaby

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
Når gjøres det normalt sett?
Har alltid trodd det var automatikk i det, men siden jeg nekter føde på lokalsykehuset skal jordmor hjelpe meg å søke i uke 24, og det er jo kanskje til og med litt sent?

Det er vel bare sent om det er mange om beinet på sykehuset du vil føde på i stedet, tenker jeg.
Tror det er mest i hovedstadsområdet, der det er mange som vil føde på feks ABC-avdelingen der man gjerne er ute i god tid for å få plass..

Jeg spurte forøvrig om det var noe "søkegreier" her omkring.. Her er jo bare ett sykehus. Legen sa at formelt sett søker han om plass for meg, men alle heromkring føder uansett på lokalsykehuset.

Legen gjorde det for meg da jeg var på kontroll 11+0. Bor i Oslo så er lurt å gjøre det tidlig for å få ønsket sykehus

Jeg søkte hos fastlegen i uke 10. Er fritt sykehusvalg, så jeg søkte da på riksen srlv om jeg sogner til Bærum/Drammen. Hafde søkt med en gang jeg. Jm kan også gjøre dette. Det værste som kan skje er at man får avslag grunnet plassmangel...

Sniker

Hovedregelen er vel at det kun er i Oslo-området det ikke bare er en formalitet, men i ditt tilfelle ville jeg kanskje bare fått gjort det.
Det er jo gjerne på sykehuset man skal føde man får OUL også, men kan jo være litt annerledes rundt hos deg pga avstander... ville ringt dit du ønsker føde og høre der om det «holder» at JM hjelper deg på kontroll etter OUL eller hva

Last edited:
Sniker

Hovedregelen er vel at det kun er i Oslo-området det ikke bare er en formalitet, men i ditt tilfelle ville jeg kanskje bare fått gjort det.
Det er jo gjerne på sykehuset man skal føde man får fødeplass også, men kan jo være litt annerledes rundt hos deg pga avstander... ville ringt dit du ønsker føde og høre der om det «holder» at JM hjelper deg på kontroll etter OUL eller hva
Det var veldig lurt! Kanskje jeg ringer på mandag..
Tror de vil gjøre det etter oul pga "terminfastsettelse", som i mitt tilfelle bare er tull

Hmm nå fikk du meg til å lure på et par ting her. Får man noe brev eller skriftlig på en eller annen måte ang hvor man får fødeplass? Jeg husker ikke noe av dette fra hva som ble gjort med nummer 1 og 2, men mener jeg ikke fikk noe brev altså.
Nå er jeg jo i en litt usikker situasjon som jeg nevnte i min tråd HER og har muligens bare ikke fått høre noe om hvor jeg har fått plass enda, men er det vanlig å få noe svar på dette? Jeg har jo fått OUL ved det lokale sykehuset så kanskje dette henger litt sammen. Men om det sykehuset eksisterer innen termin er jo usikkert nå så begynner å lure..
Hvordan er dette med "fritt sykehusvalg"? Kan jeg be legen søke meg til en annen by nå og evt få opphold der før termindatoen pga reisetiden?

Edit.
Kom på at fødeplass ble aldri nevnt med ord med de første to. Det var bare antatt at jeg skulle på lokal sykehuset siden det neste og nærmeste var 1 time unna og mindre enn vårt lokale. Så legen spurte meg aldri om HVOR jeg ville. Er dette noe de egentlig skal spørre gravide om? Hvor de selv vil søkes til altså.

Last edited:
Hmm nå fikk du meg til å lure på et par ting her. Får man noe brev eller skriftlig på en eller annen måte ang hvor man får fødeplass? Jeg husker ikke noe av dette fra hva som ble gjort med nummer 1 og 2, men mener jeg ikke fikk noe brev altså.
Nå er jeg jo i en litt usikker situasjon som jeg nevnte i min tråd HER og har muligens bare ikke fått høre noe om hvor jeg har fått plass enda, men er det vanlig å få noe svar på dette? Jeg har jo fått OUL ved det lokale sykehuset så kanskje dette henger litt sammen. Men om det sykehuset eksisterer innen termin er jo usikkert nå så begynner å lure..
Hvordan er dette med "fritt sykehusvalg"? Kan jeg be legen søke meg til en annen by nå og evt få opphold der før termindatoen pga reisetiden?

Edit.
Kom på at fødeplass ble aldri nevnt med ord med de første to. Det var bare antatt at jeg skulle på lokal sykehuset siden det neste og nærmeste var 1 time unna og mindre enn vårt lokale. Så legen spurte meg aldri om HVOR jeg ville. Er dette noe de egentlig skal spørre gravide om? Hvor de selv vil søkes til altså.
Legen min spurte meg om hvilken sykehus jeg ønsket å føde på, og så fikk jeg bekreftelse på fødeplass i posten sammen med innkallelse til OUL. Men igjen, dette er Oslo.

Forrige gang ble det søkt plass på ett av de lokale sykehusene her, kom dit på oul, og fikk beskjed om at jeg ikke fikk føde der. Så de sendte et papir til neste lokale sykehus (seleksjon om fødeplass), kom dit på oppfølging i uke 24, fikk beskjed om at seleksjonen, i mitt tilfelle, ville si at jeg måtte til kvinneklinikk, som da ble UNN. Så fødselslegene på de lokale sykehusene bare sendte dette videre.
UNN kunne ikke avslå søknaden min da, så fikk aldri noe "formelt svar" på fødeplass, men når det var ca 1,5 måned igjen til termin fikk jeg brev med time til kontroll der 1 uke før termin, og noen papirer som jeg skulle fylle ut og sende inn.

Hadde oppfølgingen på det lokale sykehuset som er lettest å reise til.
Og når jeg var på ul nå for litt siden på det lokale sykehuset spurte jeg om dette med fødeplass, og da sa de bare at legene vil selektert meg til UNN igjen på kontrollen i uke 24.

Men nå var alt litt rot her i begynnelsen da... Skulle på tidlig UL på ett sykehus, kansellerte fly gjorde at jeg ikke kom meg dit, men stengte veier gjorde at det andre lokale sykehuset hadde tid til å ta meg inn, og da ble det bare satt opp time til videre ul også... Så den eneste henvisningen som er sendt fra legen min er liksom for tidlig UL.

Vil tro at det (her oppe) ikke er stress å søke fødeplass, november er jo heller ikke høysesong for fødestedene. Men ring jm om man er usikker, så får man jo svar :-)

Aldri hatt noe formelt eller fått noe brev, hatt OUL og muligens innskrivningssamtale (tror jeg hadde det) ved sykehuset jeg skal føde.
Bor/bodde altså ikke i Oslo.

Første gang var det automatisk nærmeste, andre gang nektet jeg å dra tilbake til nærmeste og i formerte JM om det, hadde da OUL etc ved det sykehuset jeg valgte, var null problem.

Denne gang (har flyttet siden sist) er det like langt til flere sykehus, fikk velge blant disse. Ikke at jeg kommer til å rekke dit uansett, men skal ha OUL etc.

Back
Topp