Kortvoksthet.

Tekanna

Forumet er livet
Sommerfuglene
Når uroer dem seg for kortvoksthet eller hemmet vekstutvikling?


Har ei jente på nå 4 år, senprematur (uke 36). Hun har fulgt sin egen kurve hele veien, og vekt og lengde er normalt i forhold til hverandre. Men ser jo at hun er mindre enn sine jevngamle i bhg. Og ikke på den vanlige premature måten. Hvis man kan si det sånt. Man kan ikke se på henne at hun er prematur, eller hadde lav fødselsvekt. Hun ser helt normal ut, bare veldig liten av vekst. Til sammenligning så er lillebroren (som også er prematur, uke 34) mye større for alderen enn det hun var på samme alder. Han er like stor nå som 7,5 måned, som hun var da hun ble 1 år.
 
Hvilken percentil ligger hun på på vekstskjemaet? Har ei jente som hele veien har lagt nederst på 2,5 percentilien for vekt, litt høyere på høyde hvor hun har lagt på 15 percentilien. Hun er snart 4 år ca 94cm og 12kg. Ser hun er mindre enn jevnaldrende, men hun er helt normal og ligger innenfor normalen på vekstskjemaet, bare nederst. Noen må jo ligge der også ;) Men ligger hun langt utenfor blir det selvfølgelig noe annet. Er du bekymret ville jeg bedt om en ekstra kontroll på helsestasjonen :)
 
Min vesle skatt var 104 cm da han var på 5-årskontroll på Helsestasjonen.
Det normale for 5 åringer er 110 cm så han er ca 6 cm mindre enn det han skulle ha hvert.
Han følger sin egen kurve i både høyde og vekt.
Han har diagnosen barneautisme så vi vet ikke om det kan være årsaken til det..
 
Min vesle skatt var 104 cm da han var på 5-årskontroll på Helsestasjonen.
Det normale for 5 åringer er 110 cm så han er ca 6 cm mindre enn det han skulle ha hvert.
Han følger sin egen kurve i både høyde og vekt.
Han har diagnosen barneautisme så vi vet ikke om det kan være årsaken til det..
104 er fortsatt innenfor normalen :)
 
Det er først når de er 4 år det kan tas tester IG begynne mrd utredning , men om hun følger kurven sin hele veien så er det ikke sikkert de gør noe
 
Min vesle skatt var 104 cm da han var på 5-årskontroll på Helsestasjonen.
Det normale for 5 åringer er 110 cm så han er ca 6 cm mindre enn det han skulle ha hvert.
Han følger sin egen kurve i både høyde og vekt.
Han har diagnosen barneautisme så vi vet ikke om det kan være årsaken til det..
Autisme i seg selv hemmer ikke fysisk vekst.
 
Datteren min ble nettopp 4 år og er liten i vekst i forhold til alderen sin og andre gjevnaldrene. Hun er ca. 90cm og ca. 12,5kg. God appetit og spiser godt, selvom hun er liten. Hun har alltid vært liten, helt fra da hun var i magen min. Det ligger i familien, for faren hennes var helt lik henne. Når jeg var 29uker på vei ble hun målt til å være -17% under gjennomsnittet. Når hun ble født veide hun 2715gram og var 46cm akkurat en uke over termin. Vi har gått gjevnlig på vekstkontroller på helsestasjonen for å følge med på veksten hennes. Hun har alltid fulgt sin egen kurve å lengde og vekt går fint sammen. Helsesøster har nevnt veksthormoner for oss, men vet ikke om det er noe hun skal begynne på. Vi går nå gjennom utredning for å finne ut hvorfor hun er liten gjennom HABU. De tenkte at hun hadde skjelettdysplasi, noe hun ikke hadde. Nå skal hun gjennom ny runde med røntgen, blodprøver og samtale med barnelege så får vi se hva som skjer videre.
 
Datteren min ble nettopp 4 år og er liten i vekst i forhold til alderen sin og andre gjevnaldrene. Hun er ca. 90cm og ca. 12,5kg. God appetit og spiser godt, selvom hun er liten. Hun har alltid vært liten, helt fra da hun var i magen min. Det ligger i familien, for faren hennes var helt lik henne. Når jeg var 29uker på vei ble hun målt til å være -17% under gjennomsnittet. Når hun ble født veide hun 2715gram og var 46cm akkurat en uke over termin. Vi har gått gjevnlig på vekstkontroller på helsestasjonen for å følge med på veksten hennes. Hun har alltid fulgt sin egen kurve å lengde og vekt går fint sammen. Helsesøster har nevnt veksthormoner for oss, men vet ikke om det er noe hun skal begynne på. Vi går nå gjennom utredning for å finne ut hvorfor hun er liten gjennom HABU. De tenkte at hun hadde skjelettdysplasi, noe hun ikke hadde. Nå skal hun gjennom ny runde med røntgen, blodprøver og samtale med barnelege så får vi se hva som skjer videre.

Hei! Min sønn har en del til felles med din datter. Han var også født liten for alderen, såkalt SGA-barn (small gestational age). Begynte på veksthormoner ved fire-års alderen, og har hatt effekt av det. For SGA-barn (noe din datter også er ut fra vekt og høyde ved fødsel) er kriteriene for veksthormonbehandling ikke så strenge som for andre barn. Antar dere også skal sjekke om hun har forsinket skjelettalder, det kan også være en årsak til at hun vokser sent. Lykke til med utredningen!
 
Gutten min var like lang ved 6 mnd som frøkna mi var ved 1 år, og han ligger øvest på skjemaet. Han er nå lile lang som hun var på 2 årskontrollen, og han er 14 mnd.
Hun er lavere enn de fleste jevnaldrende, men aldri tenkt at hun er kortvokst e.l. Noen er bare små og andre er lange. Jeg har fått en av hver. Begge er innafor normalen da og følger sin egen kurve :)
 
Gutten min var like lang ved 6 mnd som frøkna mi var ved 1 år, og han ligger øvest på skjemaet. Han er nå lile lang som hun var på 2 årskontrollen, og han er 14 mnd.
Hun er lavere enn de fleste jevnaldrende, men aldri tenkt at hun er kortvokst e.l. Noen er bare små og andre er lange. Jeg har fått en av hver. Begge er innafor normalen da og følger sin egen kurve :)
Pm de er innenfor normalen så blir jo det noe annet enn det er snakk om i tråden.
Noen er mye mindre og langt utenfor normalen og da utredes de
 
Datteren min ble nettopp 4 år og er liten i vekst i forhold til alderen sin og andre gjevnaldrene. Hun er ca. 90cm og ca. 12,5kg. God appetit og spiser godt, selvom hun er liten. Hun har alltid vært liten, helt fra da hun var i magen min. Det ligger i familien, for faren hennes var helt lik henne. Når jeg var 29uker på vei ble hun målt til å være -17% under gjennomsnittet. Når hun ble født veide hun 2715gram og var 46cm akkurat en uke over termin. Vi har gått gjevnlig på vekstkontroller på helsestasjonen for å følge med på veksten hennes. Hun har alltid fulgt sin egen kurve å lengde og vekt går fint sammen. Helsesøster har nevnt veksthormoner for oss, men vet ikke om det er noe hun skal begynne på. Vi går nå gjennom utredning for å finne ut hvorfor hun er liten gjennom HABU. De tenkte at hun hadde skjelettdysplasi, noe hun ikke hadde. Nå skal hun gjennom ny runde med røntgen, blodprøver og samtale med barnelege så får vi se hva som skjer videre.
Omtrent samme som her
Ved fødsel: 2513 og 47
4 år og 8 mnd: 98 og 13 kg
 
Pm de er innenfor normalen så blir jo det noe annet enn det er snakk om i tråden.
Noen er mye mindre og langt utenfor normalen og da utredes de

Stod ikke noe om hvor på skalaen barnet ligger,så jeg svarte utifra det :)
Min eldste ligger helt på grensen, men la faktisk merke til nå at det jar flatet ut litt på kurven, så får se hva de sier på 4 årskontrollen.
 
Back
Topp