Hvor mange kaker?

Siden Kengu har sunnmørsfamilie så er det vel så relevant som østlendinger som synes 10 personer kan dele en kake og ha rester. Altså, jeg har ikke mer enn 2-3 kaker og noe muffins og gele når vi har 20-25 stykker her på en bursdag, men... det holder jo ikke til et konformasjonsselskap!
Merkelig fenomen dette, men forstår meg ikke på de som gambler på bare noen få :hilarious:

Hehe, meget mulig. Hadde karamellpudding i tillegg kom jeg på, og den stod urørt. Men tror det hadde mest å gjøre med mengden, i tillegg til at det var veldig varmt den dagen. :)

Og sammensetningen av folk. Og snakke vi kjøpepudding av pulver eller hjemmelaget, ettersom folket stort set er delt på å like den ene eller den andre, alle fall i min familie, der alle devoksne og modne og de som stort sett lager mat til slikt, liker hjemmelagd karamellpudding som jeg slet ikke setter like stor pris på, men skremmende innser at npr jeg nørmer meg 40 så er de n ikke like ille som den var da jeg var 20 så det går sannelig den veien med meg og ser det ut til.....

Hehe

Kakebord er gøy da.

Merkelig fenomen dette, men forstår meg ikke på de som gambler på bare noen få :hilarious:

Ikke jeg heller. Men jeg har jo vokst opp med overdådge kakebord. Stor familie, så vi er mange søskenbarn, mange tanter og onkler, så store selskaper, og altså særlig farsslekta mi er kjent for å spise mye kake. Vi hadde jo mer kake i bursdager enn enkelte har i konfirmasjoner.

Nå avhenger det jo av størrelsen på selskapet også da. Jeg husker ikke helt hvor mye kake vi hadde i åpent til eldste. Vi var 13 til bords inkl ham. Den samme gjengen er nå utvidet med 7 i form av to samboere og 5 unger som er kommet til så inviterer vi så smalt (ungens søsken, tanter, onkler og besteforeldre og evt oldeforeldre (de var invitert og nå ble jeg brått usikker på om min bestemor var der eller ei, de andre var der i alle fall ikke. Og nå er det bare min bestempr som enda lever men vi har ikke onformant før om 4 år og huner 92...) Med 20 folk skulle min "formel" tilsi 7 "enheter", så 4-5 kaker og 2-3 desserter men det hørtes lite ut for en konfirmasjon!

Men som mannen sa før i dag, han ser ikke bort fra at vi kanskje inviterer litt bredere (vi inviterer jo bredere til bursdag...) og derved vokser også kakebordet. Men, vi har altså 4 år å finne ut av det på.

Det er bare det at om vi blir 20 så klarer jeg dekke i stua, det vet jeg, vi er da som sagt ofte vel så mange på ungens bursdager, de to eldste vel g merke, yngste har lit mindre gjester ettersom det er midt i jula og folk har egne gjester) men utvider vi blir det fort en god håndfull til og da blir det fullt i huset... Og lokale må vi muligens da undersøke litt omkring i god tid...

Ikke hegheller
Må ha nok og ha masse utvalg

Godt utvalg ja.

Og restefest. Er det et de kanskje ikke har østpå? Siden "masse rester" trekes frem som noe negativt? Ja, masse rester, så man kan ha resteselskap.

Jeg tenker sånn, heller for mye enn for lite. :P Livredd for for lite mat. Siste feiringen jeg var med i var vi ca 50 gjester med en sjokoladekake, gulrotkake, dronningens juvel, skogsbærkake, daimiskake og en stor marsipankake. Kanskje var det en eller to kaker til. Ble mye rester.

Godt utvalg ja.

Og restefest. Er det et de kanskje ikke har østpå? Siden "masse rester" trekes frem som noe negativt? Ja, masse rester, så man kan ha resteselskap.
Litt usikker på det med restefest faktisk men vi kan fint ha det vi

Problemet med kakene er at en gjerne vil ha mange forskjellige sorter, og variasjon.. dette resulterer til at 1/4 av kakene er oppspist og du sitter igjen med resten..

Blir alltid sykt mye kaker. Nesten en halv kake or pers.

Men en vil jo gjerne ha litt forskjellig

Problemet med kakene er at en gjerne vil ha mange forskjellige sorter, og variasjon.. dette resulterer til at 1/4 av kakene er oppspist og du sitter igjen med resten..

Tror det er litt kulturelt. I min familie ville gjestene reagert hvis vi har mer enn 3 kaker til store begivenheter. De hadde nok fått skikkelig kultursjokk hvis de ble invitert til festligheter på Sunnmøre ;)

Tror det er litt kulturelt. I min familie ville gjestene reagert hvis vi har mer enn 3 kaker til store begivenheter. De hadde nok fått skikkelig kultursjokk hvis de ble invitert til festligheter på Sunnmøre ;)

Det er absolutt kulturelt ja.

Nesten en halv pr. kan det tidvis bli ja, i alle fall tre på kaka, men jeg spiser nå i alle fall en kvart tenker jeg, og jeg er ikke en stortspist mann heller akkurat.Og jeg regner absolutt med å ha restefest, så jeg regner også med at jeg SKAL ha rester.

Til dåpen til yngstemor hadde vi vel mer folk innom sånn løselig uformelt dagen etter på rester og det er jeg vant til. De som vil av de som var der dagen, og de som ikke ble invitert av litt sånn "lenger ut i slekta etc" og husets boende gjester og naboens boende gjester (altså, selskapets gjesterinnlosjkert hos familie her og der etc) Slikt har vi nok gjerne når de skal konfrmeres også, så rester bekymrer meg ikke.

Regner dessuten med kakefest på jobb over helga, kollega med konfirmant :)

Om det blir for mange kaker så kan en fryse eller spørre om noen av gjestene vil ha :)

Østlending her, men vi hadde 23(!) kaker i min konfirmasjon - 45 gjester... :hungry: Var biiittelitt igjen da :hilarious: Passe kakeglad familie der flere heller tar et kakefat å servere seg på :p I dåp med 40 gjester nylig, hadde vi 7 kaker og 2 desserter +frukt, kjeks og godis. Passe igrunn :)

Vi var 30 stk i besøk i helgen, hadde 6 kaker og det var rikelig, masse igjen av flere av kakene.

De kakene jeg pleier ha i besøk:

Oreokake
Pavlova
Marsipankake
Gulrotkake
Flytende ostekake (safarikake)
Vanlig ostekake

Og gjerne noe muffins dersom det er en del barn :)

Oj det var da veldig lite

Huff ja, var jo nesten redd for å ta for stort stykke:-) ikke var den noe god heller. Sann typisk overpyntet dåpskake som smaker papp:hilarious:

Greit med litt valhalternativer til gjestene:-)

Spørs jo også kva som er til middag. Om folk forsyner seg sjølv eller om det er "faste" porsjoner. Og kor lenge besøket er. Kor lang tid dei får på seg til å ete før det blir pakka vekk eller dei må gå. Eller om dei må springe etter små barn slik at dei eigentleg ikkje får ete noko. (Siste var tilfelle for meg sist. :-P )
Og så spørs det om alle tåler alt. Om det er folk som er intolerante eller allergiske, slik at dei må halde seg unna enkelte. Masse å ta hensyn til.

Back
Topp