Klarer ikke finne testiklene når jeg kjenner

boy

Flørter med forumet
Prøver å finne testiklene i pungen hans, men finner ingenting.

Første gangen jeg kjente etter var her to dager siden. Da kjente jeg en testikkel når jeg kjente etter, kanskje en til, men klarte ikke å finne begge samtidig.

Neste dag kjente jeg ingenting. Og heller ikke idag.

Han skal på 6 måneders kontroll snart, sjekker de dette der?

Han har tidligere blitt sjekket en gang på nyfødt tror jeg, men jeg kan ikke huske det 100%. Og en annen gang, da jeg ikke var tilstedet, men samboeren min mente at det da var i orden.

Når han nærmer seg 6 måneder skal de jo være der.

Må si jeg er litt bekymret for at han kan få testikkelkreft senere, eller at han ikke kan bli pappa en dag.

Første gangen jeg kjente etter var her to dager siden. Da kjente jeg en testikkel når jeg kjente etter, kanskje en til, men klarte ikke å finne begge samtidig.

Han har tidligere blitt sjekket en gang på nyfødt tror jeg, men jeg kan ikke huske det 100%. Og en annen gang, da jeg ikke var tilstedet, men samboeren min mente at det da var i orden.

Må si jeg er litt bekymret for at han kan få testikkelkreft senere, eller at han ikke kan bli pappa en dag.

Alt sjekkes av barnelegen på 6 måneders kontrollen:)

Et lett Google søk så finner du fort ut at det er slettes ikke uvanlig og de aller fleste får de på plass i løpet av det første året.

Har ingen lege påpeket at de er der eller ikke er der på noe tidspunkt ?
Vær varm på hendene og sjekk i et varmt rom ellers trekker de seg opp mot kroppen.

Og i verste fall får han hjelp med å få de ned :)
Hvorfor bekymre deg for noe som kan skje laaaaaaaangt inn i fremtiden?
Hva om han ikke vil bli pappa?

Det blir sjekka av lege på 6 uker kontrollen også mener jeg huske, så du fikk kanskje noe informasjon om det da? :)
Hvertfall vanlig at de kommer ned ila første året.

Alt sjekkes av barnelegen på 6 måneders kontrollen:)

Et lett Google søk så finner du fort ut at det er slettes ikke uvanlig og de aller fleste får de på plass i løpet av det første året.

Har ingen lege påpeket at de er der eller ikke er der på noe tidspunkt ?
Vær varm på hendene og sjekk i et varmt rom ellers trekker de seg opp mot kroppen.

Som sagt så kan jeg ikke huske 100 % det de sjekket på nyfødt kontrollen, men jeg mener å huske at de sjekket testiklene også.

Også på en senere test mente samboeren min at testiklene ble sjekket.

Prøvde med varmt vann på hendene nå, men det er under 20 grader i rommet. Kjente ingenting.

Jeg har lest at etter 6 mnd er det sjelden de går ned til pungen hvis de ikke er der. Og at man må operere ved dette stadiet, altså 6 mnd for å øke sjansen for fertilitet, og å minimere farene for testikkelkreft.

Ble litt skremt nå, og 6 måneders kontrollen kan ikke komme fort nok!

Som sagt så kan jeg ikke huske 100 % det de sjekket på nyfødt kontrollen, men jeg mener å huske at de sjekket testiklene også.

Også på en senere test mente samboeren min at testiklene ble sjekket.

Prøvde med varmt vann på hendene nå, men det er under 20 grader i rommet. Kjente ingenting.

Jeg har lest at etter 6 mnd er det sjelden de går ned til pungen hvis de ikke er der. Og at man må operere ved dette stadiet, altså 6 mnd for å øke sjansen for fertilitet, og å minimere farene for testikkelkreft.

Ble litt skremt nå, og 6 måneders kontrollen kan ikke komme fort nok!
Jeg skjønner. Ikke bekymre deg :) Det er som skrevet ikke uvanlig at de ikke er der ved 6 måneders alder (om din sønn ikke har de i pungen ennå) for de kommer ned i løpet av det første året.
Er de ikke på sin plass på 6 måneders kontrollen så tar de røntgen eller ultralyd for å se at de er i magen og følger med. 75% av bebisene får de ned i løpet av de meste 6 månedene, og skulle de ikke gå ned så opererer de og barnet får helt normal sædproduksjon som eldre:)

https://nhi.no/sykdommer/barn/nyrer-urinveier-kjonn/testikkelretensjon/

Jeg skjønner. Ikke bekymre deg :) Det er som skrevet ikke uvanlig at de ikke er der ved 6 måneders alder (om din sønn ikke har de i pungen ennå) for de kommer ned i løpet av det første året.
Er de ikke på sin plass på 6 måneders kontrollen så tar de røntgen eller ultralyd for å se at de er i magen og følger med. 75% av bebisene får de ned i løpet av de meste 6 månedene, og skulle de ikke gå ned så opererer de og barnet får helt normal sædproduksjon som eldre:)

https://nhi.no/sykdommer/barn/nyrer-urinveier-kjonn/testikkelretensjon/
Det var den linken jeg også siktet til.
Men det står jo følgende: Etter seks måneder er det sjelden at testiklene vandrer ned i pungen av seg selv. Tidlig behandling er også viktig for å bedre mulighetene for fruktbarhet når barnet blir voksen.

Hos 75 prosent av barna som er født med retinerte testikler, skjer det en spontan nedvandring i løpet av første leveår. Etter ett-årsalderen forekommer slik nedvandring sjelden.

Synes de motsier seg selv her.

Men jeg tenker at hvis de ikke hadde funnet noen testikler på noen av våre sjekker tidligere, så ville de gitt beskjed? Synes det da er så rart at jeg ikke kjenner noe.

De ble sjekket på barsel, 6 uker og 6 mnd her (og 1 år og 2 år, alle kontrollene hvor lege er med ihvertfall, husker ikke i farten). Bare slapp av, dere får beskjed om noe er galt av legen - som er vant med disse undersøkelsene :)

Min venninnes sønn hadde en i buken, den ble operert ned uten komplikasjoner rundt 8-9 års alder.

Ble sjekket på flere kontroller her, men ikke fulgt opp før han var godt over året. Det var fastlegen som til slutt henviste oss til urolog. Da hadde det vært en mistanke på kontroller også, men siden man uansett ikke opererer før 2 år var det ikke noe de "stresset" med. Han var altså over ett år før vi ble henvist videre. Han ble operert da han var 2 år. Pappaen hadde det samme som liten, så det var ikke uventet. De opererer jo så tidlig som mulig (2 år) nettopp for å redusere sjansen for kreft senere, ville ikke bekymret meg for det så lenge det blir oppdaget. Det er verre hvis man oppdager det langt senere, og det er jo derfor man sjekker dette på kontroller. :)

Det var den linken jeg også siktet til.
Men det står jo følgende: Etter seks måneder er det sjelden at testiklene vandrer ned i pungen av seg selv. Tidlig behandling er også viktig for å bedre mulighetene for fruktbarhet når barnet blir voksen.

Hos 75 prosent av barna som er født med retinerte testikler, skjer det en spontan nedvandring i løpet av første leveår. Etter ett-årsalderen forekommer slik nedvandring sjelden.

Synes de motsier seg selv her.

Men jeg tenker at hvis de ikke hadde funnet noen testikler på noen av våre sjekker tidligere, så ville de gitt beskjed? Synes det da er så rart at jeg ikke kjenner noe.

De pleier jo å være nøye og gi beskjed om ting både er som det skal og om noe ikke er som det burde være:)
Når er 6 måneders kontrollen?

Dette er ting dem sjekker på helsestasjonen og tar videre om nødvendig. Jeg tror ikke du skal bekymre deg før dem eventuelt gjør det på der.
Og er du riktig bekymret, så ringer du til HS og spør om en ekstra kontroll. Det er helt innenfor å gjøre om du som er bekymret. :Heartred

Mine gutter er nå 2.5 og snart 4.5 år, minste var på 2 års kontrollen nå i år og legen slet litt med å finne dem. Men som hun selv sa, hun var veldig fersk som lege så kunne være hun som var usikker i hvordan hun skulle finne dem. Hun oppfordret meg til å ta det hos fastlegen og han evt tok saken videre. Kom til fastlegen og begge var på plass der de skulle.

Er sykepleier selv, de kan bevege seg litt opp og ned, ville ikke stresset for mye med det, lege sjekker det på 6 mnd kontroll og igjen på 2 års kontrollen. Er de ikke på plass så henviser enten lege på helsestasjonen videre eller ber dere ta det videre med fastlegen så fastlegen kan følge det opp videre med henvisninger osv. Prøv å senk skuldrene, ta det opp med hs og legen på kontrollen. Er det kaldt så kan de bevege seg litt og gjøre det vanskeligere å finne spesielt om du heller ikke er vant til å holde på å lete etter dem :-).

De kan bevege deg opp ofte. Dette blir tatt tak i av lege ved problemer. Vi har ikke hatt siste sjekk siden min sønn er operert for lyskebrokk 2 ganger og umulig for de å forsvinne inn i buken som nå er tett etter operasjon. Broren til mannen ble operert fordi den ene ikke falt ned, de har ikke begynt med barn enda. Pappa har bare en stein pga en ulykke men han har 3 barn. De kan fort gjemme seg pga kulde osv. Er ikke hver dag man ser/ finner de på 3 åringen men tru meg du ser dem når han har feber. Helsestajoen har kontroller på dette og følger opp ved problemer. Så ta det med ro og la de ordne det. Ikke alltid vi klarer å kjenne sånne ting ordentlig heller.

Opererer slike barn hver torsdag på min operasjonsavdeling, og det går veldig fint.
Testiklene sjekkes på kontrollene, og det er hjelp å få hvis de ikke kommer ned.
Kreft og infertilitet skal du heller ikke uroe deg for:).
Av og til er Dr. Google en skikkelig uting, som får folk til å uroe seg veldig unødig.
Senk skuldrene:)

Back
Topp