Alder mellom søsken

Bygdejenta

Elsker forumet
Novemberlykke 2020
Noen her som har flere barn og som kan si litt om hva dere tenker er god alder mellom barna?
 
Her er det 2 år og 3 mnd mellom. Jeg ville ha to tette så
Syns det er ganske fint selv om det er ganske slitsomt
 
Jeg har 3 år og 4 mnd mellom de to eldste. Var i grunn veldig fint det også, men de har ikke hatt så tett bånd i forhold til hva mine små ser ut til å få. Veldig deilig i forhold til at de klarer seg litt mer selv da når man har en baby også.

De minste er det 13 mnd i mellom nr 1 og 2, og 10 mnd mellom nr 2 og 3. Ser på de to eldste av de at de har fått et veldig fint bånd og begynt å få mer og mer interesse for hverandre. Herlig å se på. Det er fryktelig mye å passe på og veldig slitsomt i lengden når de alle er så avhengig av oss enda. Så kommer vel litt an på hva enn selv ønsker.
 
Her er det 1 år og 11 mnd mellom første og andre og omtrent 2,5 år mellom andre og tredjemann. Er egentlig ganske fornøyd for de har mye selskap i hverandre selv om de også kan krangle en del siden de er interessert i de sammen lekene osv. Kan være litt fordi de er av samme kjønn også kanskje?
 
Vi synes det er utrolig vanskelig å bestemme oss for hvor tett vi ønsker søsken. Man vet jo aldri hvor lang tid ting tar, og det frister jo å få en til og "bli ferdig". Samtidig så vil jeg gjerne kose meg med nummer to, og ha god tid da også. Det blir selvfølgelig mer hektisk med nummer to men det hadde vært deilig dersom eldstemann var litt selvstendig.. Men når er de egentlig det? :joyful:
 
Fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller og det som passer en familie passer ikke nødvendigvis en annen...
 
Har bare en, men tenker også at det er fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller, og man vet ikke på forhånd om man får feks kolikkbarn, eller hvordan storesøsken reagerer/takler sjalusi. Men vi har lyst på to tette.
 
Har bare en, men tenker også at det er fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller, og man vet ikke på forhånd om man får feks kolikkbarn, eller hvordan storesøsken reagerer/takler sjalusi. Men vi har lyst på to tette.
Moro uansett å høre andre sin erfaring.
Vi har også lyst på to tette. Spørsmålet er bare hvor tette...
 
Her blir det minimum 1år og 10mnd. Vil gjerne se hvordan hverdagen blir som tre etter permisjonen før vi planlegger en til. Ønsker å være til stede og kose meg med han vi har nå en stund :) hadde et kjipt svangerskap..
 
2 år + 1 mnd mellom... sykt slitsomt største er kjempesjalu.. jeg har dårlig samvittighet herfra til månen. Selvom nr to er en engel som bare spiser og sover.. blir hvertfall 3 år mellom nr 2 og evt nr 3.
 
Jeg leste meg veldig opp på "ideell aldersforskjell" mellom søsken da vi skulle begynne å prøve på barn nummer to. Så vidt jeg husker var konklusjonen at den perfekte forskjellen var rundt 2,5 år. Vi begynte derfor å prøve på #2 da #1 var 1,5 år. Det tok tid, så det ble 5 år mellom dem. Men det har iallefall vært minimalt med sjalusi!

Jeg har et søsken med 2 års aldersforskjell, men vi har så forskjellig personlighet at vi aldri ble tette. Min mann har et søsken med 1 års aldersforskjell (igjen for forskjellig personlighet til å være gode venner), og et søsken med STOR aldersforskjell der de alltid har hatt et kjempegodt forhold (men mer som "favorittonkel" enn en søskenrolle).

Det jeg prøver å si er vel at det for det første kan være vanskelig å få det til å klaffe, ikke bli fortvilet dersom det ikke går helt som forventet når man prøver å få til en veldig spesifikk aldersforskjell - og for det andre at personligheten til barna er mye viktigere enn aldersforskjellen, iallefall når de kommer opp i skolealder og eldre.
 
Her blir det ca, 18-19 mnd mellom (10+6 idag), hvis alt går bra. Ikke planlagt, blir spennende :happy:
 
Back
Topp