Pleier vel egentlig ikke å være såå varmt her som det har vært den siste tida, og ifht plantesenteret som vi kjøpte buskene (hekken) fra så trenger de mye vann de første årene for å slå rot ordentligEr nattefrost i Bergen enda..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Pleier vel egentlig ikke å være såå varmt her som det har vært den siste tida, og ifht plantesenteret som vi kjøpte buskene (hekken) fra så trenger de mye vann de første årene for å slå rot ordentligEr nattefrost i Bergen enda..
Pleier vel egentlig ikke å være såå varmt her som det har vært den siste tida, og ifht plantesenteret som vi kjøpte buskene (hekken) fra så trenger de mye vann de første årene for å slå rot ordentlig![]()
Pleier vel egentlig ikke å være såå varmt her som det har vært den siste tida, og ifht plantesenteret som vi kjøpte buskene (hekken) fra så trenger de mye vann de første årene for å slå rot ordentlig![]()
Det krever litt overskudd og har derfor blitt mindre av det for meg de senere årene.
Men nå i påsken kjenner jeg at det kribler så jeg har lyst å så mer. Skal så noe ute og tenker så noe inne. Og jeg gleder meg til å se det utvikle seg.
Vi har plantet ut sukkererter, tomater, purre, gulrøtter (noen som frø og noen som vi plantet inne først. Heter det stiklinger?)Det er unaturlig varmt for årstiden her også, det er vanlig at det ligger på 2-4 på natta nå og mulighet for nattefrost en og annen klar natt til et stykke uti mai (derav at det er dønn umulig å beskjære ripsa "før bladene spretter, men etter siste nattefrost" for bladene kommer jo før siste nattefrost)
Men nå er det rett og slett så mildt og varmt at jeg sterkt vurderer å plante ut likevel, jordbær er jo flerårig og står ute om vinteren også men da er den i dvale Så spent på hvordan det går dersom det blir kaldt i mai. Ut april er det ingen fare ser jeg.
Her er det nå 15,8 grader, sola begynner å gåDet er godt varmt på dagtid, opp mot 18 grader.
Vi har plantet ut sukkererter, tomater, purre, gulrøtter (noen som frø og noen som vi plantet inne først. Heter det stiklinger?)
Jordbærene kommer år etter år her![]()
Godt dere er nesten bra igjrnNestenhenger litt igjen enda bare
![]()
Jeg har ikke peiling på hagearbeid, men syns det er morsomt å luke og styre. Og det aller gøyeste er å gå ut med ungene og høste det man har såddStiklinger er er annet ord for avleggere, altså tatt et stykke av en plante og fått en ny plante av det.
Så tomatplanten og jordbærplanten jeg kjøpte som stikling er jo ikke egentlig det. Det er små frem-alte frøplanter. Fuschiaen og pellargoniaene derimot er reelle stiklinger. Og Fuschiaen tar jeg flere stiklinger av fortløpende.
Jordbærene kommer år etter år ja men gir mest bær år 2 og 3 og bør byttes ut etter ca 4 år har jeg lest. Vi har noen i potte på altanen men de var litt vel utsatt i vinter. Mer enn ventet har overlevd men nå kjøpte vi noen og siden de vi har, ser ut til å komme greit så tenkte jeg sette de nye i hagen.
Jeg har ikke peiling på hagearbeid, men syns det er morsomt å luke og styre. Og det aller gøyeste er å gå ut med ungene og høste det man har sådd
Vi har noen jordbærplanter som er eldre enn andre, kan tenke de eldste er 3-4årmen så sprer de seg litt, virker det som (de er i binger, men hulrom under "veggene" mellom dem. Der har det kommet flere små planter).
Hva kaller man de plantene som man dyrker inne og planter ut etterhvert? Kalles de noe, eller sier man bare at man f.eks har plantet ut tomat (som vi plantet inne først for så å sette ut)?
Det er slik vi (les samboer) har gjort detJordbær kan spre seg på ulike vis forresten
Noen arter slenger ut avleggere rundt seg.
Og de som ikke gjør det, så faller det gjerne ned et bær her og der. De små frøene på jordbær... De er nettopp det. Frø. Så da sår den flere rett og slett. Jeg hsr fått masse småplanter på den måten men de vokser sakte de første par årene. Jordbær sår man normalt også inne tiiiidlig på våren mens det enda er vinter og plantet ut når våren er varm nok. SÅ kan den leve ute om vinteren også.
Så var vi hr igjen....
Kvelden før kvelden og jeg er nervevrak.
Missforstå meg rett, jeg virkelig elsker å ha huset fult av folk, elsker snakket, livet, gleden, latteren..
Men kvelden før, da er jeg nervevrak...
- Er det rent nok
- Er det ryddig nok
- Blir maten god nok
- Blir det nok mat
Spesielt ved tanke på at jeg har blitt minnet på av flere av de som kommer at jeg når huske på at jeg er 3 barnsmor og snart har eksamen. Det skal IKKE under noen omstendigheter se perfekt ut.Gjester som bryr seg om 1 eller 2 har ikke noe der å gjøre. Nr 3, helt sikkert. Og nr 4, trolig det også ja
Spesielt ved tanke på at jeg har blitt minnet på av flere av de som kommer at jeg når huske på at jeg er 3 barnsmor og snart har eksamen. Det skal IKKE under noen omstendigheter se perfekt ut.
6,5 kg lammelår til 9 voksne og 3 barn hvor av 2 av barna ikke spiser så mye kjøtt..
3 brokkoli, en ukjent mengde småpoteter, gulrøtter og søtpotet.
Og antagelig ganske mye saus..
Hår nok veldig fintSå var vi hr igjen....
Kvelden før kvelden og jeg er nervevrak.
Missforstå meg rett, jeg virkelig elsker å ha huset fult av folk, elsker snakket, livet, gleden, latteren..
Men kvelden før, da er jeg nervevrak...
- Er det rent nok
- Er det ryddig nok
- Blir maten god nok
- Blir det nok mat
God morgenGod morgen![]()