Påsken og sosiale medier

Selvfølgelig deler man de fine bildene! Blir glad av å se andre kose seg og deler selv også :)
 
Om man blir deprimert av å se andres lykke - ligger vel problemet hos deg og ikke i sosiale medier tenker jeg.

Når det er sagt, håper jeg datteren min finner annet å følge enn rosabloggere og kardashians. Da disse bringer med seg en forventning av å alltid se ut som nypolerte barbiedukker, det er ok å fikse på det du ikke er helt fornøyd med og du må være pen fremfor å se ut som seg selv.

Disse er nok med på å skape en stor usikkerhet rundt seg selv, for de som er påvirkelige.
 
Om man blir deprimert av å se andres lykke - ligger vel problemet hos deg og ikke i sosiale medier tenker jeg.

Når det er sagt, håper jeg datteren min finner annet å følge enn rosabloggere og kardashians. Da disse bringer med seg en forventning av å alltid se ut som nypolerte barbiedukker, det er ok å fikse på det du ikke er helt fornøyd med og du må være pen fremfor å se ut som seg selv.

Disse er nok med på å skape en stor usikkerhet rundt seg selv, for de som er påvirkelige.

Meg? Det gjelder ikke meg.. men min venninne som reagerer på dette.. hvis du leser hele tråden har hun vært gjennom et samlivsbrudd som er en utløsende faktor
 
Meg? Det gjelder ikke meg.. men min venninne som reagerer på dette.. hvis du leser hele tråden har hun vært gjennom et samlivsbrudd som er en utløsende faktor

Mente ikke DEG. Og joda samlivbrudd suger, men folk kan ikke la vær å være lykkelige på fb fordi noen kanskje tar seg nær av det. Tåler du ikke andres lykke fpr du styre unna tenker jeg.


Mjoda. Men du blir ikke deprimert av sosiale media om du i utgangspunktet er lykkelig. Da har du en usikkerhet rundt degselv eller ditt liv i utgangspunktet. Lykke lar seg ikke rive ned og bli til deoresjon av at andre er lykkelige.
 
Selv om man har et barn på ett år og nylig har vært gjennom et samlivsbrudd, er man vel ikke avskåret fra å kose seg i påsken? Hvis hun blir deprimert av å se bilder fra påskens aktiviteter, er det vel et tegn på at hun ønsker å gjøre det samme selv? Og det kan hun vel bare gjøre? Barnet kan sitte i bæremeis eller pulk, men man kan fint få påskestemning av å gjøre andre ting enn å gå på ski også. Feks tenne bål og grille pølser i hagen (hos seg selv eller andre), gå med truger dersom det er snø, trille tur der det er mulig. Da møter hun andre som gjør det samme som seg selv, og påskeidyllen vil kanskje ikke føles like deprimerende?

Selvom man opplever en trist fase i livet, er man selv ansvarlig for sin egen (og barnas) lykke. Idyllen i påsken trenger ikke å handle om fjell, sol og ski. Jeg har alltid fine påsker, men har aldri vært på fjellet, ikke står jeg på ski heller...

Men når det er sagt, er jeg også enig med mange andre her, at hun kanskje kan logge av sosiale medier i noen dager dersom hun ikke klarer å la være å bli påvirket av det hun ser.
 
Mjoda. Men du blir ikke deprimert av sosiale media om du i utgangspunktet er lykkelig. Da har du en usikkerhet rundt degselv eller ditt liv i utgangspunktet. Lykke lar seg ikke rive ned og bli til deoresjon av at andre er lykkelige.

Det er jeg enig i. Vet ikke om du leste artiklene, kanskje ikke(?), for de diskuterer nemlig et annet aspekt ved det. Nemlig at man - tross lykke i livet - sakte men sikkert begynner å sammenlikne seg selv med det man observerer rundt seg. Før hadde man ikke sosiale medier så det var begrenset med inntrykk og sammenlikningene var kortvarige og flyktige. I dag bruker vi mye mye mye skjermtid og vi utsettes for flere timer (noen ganger) med andres "perfekte liv" gjennom facebook, instagram, snapchat, eller twitter. Eller blogger. Perfekt danderte hjem med perfekt danderte barn. Vi vet jo alle det er fake, men urhjernen vår - slik det diskuteres - klarer ikke alltid å gjøre dette skillet. Så han plukker opp litt, etter litt, etter litt, og blir mer og mer opptatt av å søke mot det han ser. Og det mener jeg er det usunne ved sosiale medier, særlig instagram, fordi barn gjerne utsettes for perfekte kropper og perfekte ferier og tror at livet skal se sånn ut. Bikini og hvit sandstrand med palme.

Og som du skriver, jeg tror personlig at det er enda større fare for å havne i "forvirrelses"-fellen om man i utgangspunktet sliter eller er ulykkelig. Hvis man har enkelte problemer i livet, så kan det bli veldig tungt å takle de falske perfekte danderte livene som hele tiden presenteres. Alle mennesker opplever sjalusi, uansett om man unner noen 100% alt eller ikke. :)
 
Jeg føler for venninnen din, men det er ikke andres ansvar å ikke publisere sine fine minner.
Sånn vil det alltid være, at noen har det vondt, mens andre har det fint. Det blir hennes jobb å heller fjerne seg fra sosiale medier en periode.

Etter våre to senaborter holdt jeg meg langt unna Babyverden forumet en stund.
Etter at pappaen min døde unngikk jeg kjøpesentere og store butikker, fordi alle "maste" om farsdag (pappa døde brått i slutten av september).
Jula var tøff, ikke fordi alle andre hadde så fint, men fordi vi manglet noen.

Selv om hun nettopp har vært igjennom et samlivsbrudd (noe jeg aldri har opplevd), så tenker jeg at hun burde prøve å ikke tenke at alle andre har det så mye bedre. Det er sikkert mange andre som har gått igjennom det samme nylig, noen har mistet en baby, en partner, en forelder.
Livet er tøft og da er det vondt å se andre ha det du vil ha.
Vis henne omsorg, men hjelp henne også til å ta valg som er gode for henne og som gjør henne sterkere, ikke setter ho i offerrollen.

Jeg er nok kanskje litt krass, men det er noe jeg har lært meg i det siste.
Andre er ikke ansvarlige for min lykke og jeg er ikke ansvarlig for andres lykke.

Klisjeadvarsel; vi er vår egen lykkens smed :p
 
Jeg føler for venninnen din, men det er ikke andres ansvar å ikke publisere sine fine minner.
Sånn vil det alltid være, at noen har det vondt, mens andre har det fint. Det blir hennes jobb å heller fjerne seg fra sosiale medier en periode.

Etter våre to senaborter holdt jeg meg langt unna Babyverden forumet en stund.
Etter at pappaen min døde unngikk jeg kjøpesentere og store butikker, fordi alle "maste" om farsdag (pappa døde brått i slutten av september).
Jula var tøff, ikke fordi alle andre hadde så fint, men fordi vi manglet noen.

Selv om hun nettopp har vært igjennom et samlivsbrudd (noe jeg aldri har opplevd), så tenker jeg at hun burde prøve å ikke tenke at alle andre har det så mye bedre. Det er sikkert mange andre som har gått igjennom det samme nylig, noen har mistet en baby, en partner, en forelder.
Livet er tøft og da er det vondt å se andre ha det du vil ha.
Vis henne omsorg, men hjelp henne også til å ta valg som er gode for henne og som gjør henne sterkere, ikke setter ho i offerrollen.

Jeg er nok kanskje litt krass, men det er noe jeg har lært meg i det siste.
Andre er ikke ansvarlige for min lykke og jeg er ikke ansvarlig for andres lykke.

Klisjeadvarsel; vi er vår egen lykkens smed :p

Vi er absolutt ansvarlig for vår egen lykke.

Men synes siste episode av helsesista var bra..
F A K E
Sosiale medier er fake. Der viser du den beste siden, og livet er fantastisk ❤️ Du snapper en kaffekopp opp mot blå himmel og sol, og teksten lyder; nyter morgenen og livet, ( med bombet hus, grinete unger, sur mann i bakgrunn som ingen ser) eller; fantastisk skitur for store og små.. hjerte 1 av 30 bilder på turen der barna smiler.. yes! De andre bildene... vel, sure barn, gråtende barn.
DETTE er realiteten.. vi viser KUN solskinnshistorier.. altså, det ser hvertfall slik ut for de som leser statusen..
derfor bør en ikke bli påvirket av sosiale medier i den grad mange gjør. Dette er det forsket på.

Mange har fått et sykt behov for bekreftelse og antall likes. Et behov for å vise verden at en mestrer livet. Status.
Det er normalt at mennesker sammenligner seg med andre, det ligger i vår natur. Derfor «kan» sosiale medier ha neg påvirkning for mange, og spesielt de som sliter
 
Vi er absolutt ansvarlig for vår egen lykke.

Men synes siste episode av helsesista var bra..
F A K E
Sosiale medier er fake. Der viser du den beste siden, og livet er fantastisk ❤️ Du snapper en kaffekopp opp mot blå himmel og sol, og teksten lyder; nyter morgenen og livet, ( med bombet hus, grinete unger, sur mann i bakgrunn som ingen ser) eller; fantastisk skitur for store og små.. hjerte 1 av 30 bilder på turen der barna smiler.. yes! De andre bildene... vel, sure barn, gråtende barn.
DETTE er realiteten.. vi viser KUN solskinnshistorier.. altså, det ser hvertfall slik ut for de som leser statusen..
derfor bør en ikke bli påvirket av sosiale medier i den grad mange gjør. Dette er det forsket på.

Mange har fått et sykt behov for bekreftelse og antall likes. Et behov for å vise verden at en mestrer livet. Status.
Det er normalt at mennesker sammenligner seg med andre, det ligger i vår natur. Derfor «kan» sosiale medier ha neg påvirkning for mange, og spesielt de som sliter
Mye i sosiale medier er tilgjort og nøye valgt ut, jada, men det forandrer ikke det at vi selv har ansvar for hvilke medier vi bruker tid på, hvilke folk vi følger.
Jeg følger kroppspositive, større kvinner, fordi jeg vet hvor dårlig jeg føler meg av å bare se tynne, veltrente kropper.

Jeg er helt for at vi skal vise mer av realiteten og det sårbare, men det er faktisk sinnsykt tungt for den som deler også. Man gjør seg sårbar og stiller seg tilgjengelig for kritikk. Det er ganske mange bloggere f.eks som legger opp etterhvert eller får noen til å lese sensur på meldinger og kommentarer fordi folk er helt jævlige..
Se på kjendiser som står frem med psykiske lidelser og får beskjed om at nei, det kan jo ikke du ha, du er jo kjendis!

Vi valgte å være åpne da vi mistet førstemann, det stilte oss ganske sårbare, for nå forventer faktisk ganske mange oppdateringer. Derfor valgte vi å være åpne om minstemann også, og velger nå å dele både oppturer og nedturer for å få en baby..
Men jeg kjenner ei som har vært åpen om at sønnen har autisme og deler masse flotte artikler, men ho er så "negativ" (får ho høre), ho deler jo bare sånne kjedelige ting, og om hvor vanskelig det kan være å være både barn med autisme, men også forelder til dette barnet.

Ønsker venninnen din forandring, så får ho kanskje være en av de som viser at livet ikke er så fantastisk alltid? Det bør selvfølgelig gjøres med respekt ovenfor barnets far..
 
Vi er absolutt ansvarlig for vår egen lykke.

Men synes siste episode av helsesista var bra..
F A K E
Sosiale medier er fake. Der viser du den beste siden, og livet er fantastisk ❤️ Du snapper en kaffekopp opp mot blå himmel og sol, og teksten lyder; nyter morgenen og livet, ( med bombet hus, grinete unger, sur mann i bakgrunn som ingen ser) eller; fantastisk skitur for store og små.. hjerte 1 av 30 bilder på turen der barna smiler.. yes! De andre bildene... vel, sure barn, gråtende barn.
DETTE er realiteten.. vi viser KUN solskinnshistorier.. altså, det ser hvertfall slik ut for de som leser statusen..
derfor bør en ikke bli påvirket av sosiale medier i den grad mange gjør. Dette er det forsket på.

Mange har fått et sykt behov for bekreftelse og antall likes. Et behov for å vise verden at en mestrer livet. Status.
Det er normalt at mennesker sammenligner seg med andre, det ligger i vår natur. Derfor «kan» sosiale medier ha neg påvirkning for mange, og spesielt de som sliter

Altså legger jeg ett bilde ut med blå himmel og kaffekopp å skriver nyter eller noe sånt så gjør jeg faktisk det selv om huset er rotete og unga krangler. Jeg prøver virkelig å nyte livet for jeg vet ikke hvor lenge jeg får lov å bli på denne jord. Jeg blir litt trist av å lese innlegget ditt der du påstår at alt som legges ut er fake, det er jo litt av ett syn på alle de som deler noe. Det er heller slik at jeg deler ikke da livet står på hodet, men deler mine fine øyeblikk.
 
Vi er absolutt ansvarlig for vår egen lykke.

Men synes siste episode av helsesista var bra..
F A K E
Sosiale medier er fake. Der viser du den beste siden, og livet er fantastisk ❤️ Du snapper en kaffekopp opp mot blå himmel og sol, og teksten lyder; nyter morgenen og livet, ( med bombet hus, grinete unger, sur mann i bakgrunn som ingen ser) eller; fantastisk skitur for store og små.. hjerte 1 av 30 bilder på turen der barna smiler.. yes! De andre bildene... vel, sure barn, gråtende barn.
DETTE er realiteten.. vi viser KUN solskinnshistorier.. altså, det ser hvertfall slik ut for de som leser statusen..
derfor bør en ikke bli påvirket av sosiale medier i den grad mange gjør. Dette er det forsket på.

Mange har fått et sykt behov for bekreftelse og antall likes. Et behov for å vise verden at en mestrer livet. Status.
Det er normalt at mennesker sammenligner seg med andre, det ligger i vår natur. Derfor «kan» sosiale medier ha neg påvirkning for mange, og spesielt de som sliter

Mange er nok sånn, men du får det til å virke at alt folk legger ut er falskt. Noen har faktisk en fortreffelig morgen selv om ungene er litt sure den dagen. :p Og jeg ser plenty av snapper, Facebook bilder osv som viser at alt virkelig ikke er helt perfekt. Og jeg tåler å se kun lykkelige bilder for jeg vet jo at alle sliter med noe, men ikke alle liker å brette seg ut bare for å «rettferdiggjøre» de rosemalte bildene sine.

Tror en må jobbe mer med seg selv enn å henge seg opp i hva andre legger ut. Og starte med å lære barna gode verdier og vise dem hva som betyr noe fra de er små. :)
 
Altså legger jeg ett bilde ut med blå himmel og kaffekopp å skriver nyter eller noe sånt så gjør jeg faktisk det selv om huset er rotete og unga krangler. Jeg prøver virkelig å nyte livet for jeg vet ikke hvor lenge jeg får lov å bli på denne jord. Jeg blir litt trist av å lese innlegget ditt der du påstår at alt som legges ut er fake, det er jo litt av ett syn på alle de som deler noe. Det er heller slik at jeg deler ikke da livet står på hodet, men deler mine fine øyeblikk.

Jeg setter det litt på spissen da. Men dette er forsket mye på. Det har nesten blitt en konkurranse om å skinne mest på sosiale medier for en del mennesker.
 
Min absolutt favoritt # på IG må være #bakfasaden
Jeg synes det er så kult når folk deler bilder av hvordan det faktisk er og tørr å vise det. Jeg har mye større respekt for de enn de som kun har #perfectlife for å si det slik ;)
 
Min absolutt favoritt # på IG må være #bakfasaden
Jeg synes det er så kult når folk deler bilder av hvordan det faktisk er og tørr å vise det. Jeg har mye større respekt for de enn de som kun har #perfectlife for å si det slik ;)

Helt enig! Jeg «sovner» av kjedsomhet av perfekte selfies og perfekte appelsin i snøen bilder..
bak fasaden bilder- er morsomme, ekte og mye mer interessante.
 
Helt enig! Jeg «sovner» av kjedsomhet av perfekte selfies og perfekte appelsin i snøen bilder..
bak fasaden bilder- er morsomme, ekte og mye mer interessante.

Jeg forstår ikke helt jeg, for du er veldig opptatt av å ikke utlevere deg eller andre ikke skal utlevere seg selv i sosialemedier? Men samtidig ønsker du mer ekte å kaller det du vil ha er fake. Får du bestemt deg?
 
Jeg forstår ikke helt jeg, for du er veldig opptatt av å ikke utlevere deg eller andre ikke skal utlevere seg selv i sosialemedier? Men samtidig ønsker du mer ekte å kaller det du vil ha er fake. Får du bestemt deg?

Kaller det du vil ha fake? Hva snakker du om?
 
Jeg forstår ikke helt jeg, for du er veldig opptatt av å ikke utlevere deg eller andre ikke skal utlevere seg selv i sosialemedier? Men samtidig ønsker du mer ekte å kaller det du vil ha er fake. Får du bestemt deg?

Hvis det er den andre tråden du sikter til så kan jeg svare deg her :)
Vel, -bak fasaden bilder på Instagram kan være en rotete gang, mennesker uten sminke, en skittentøyskurv o.l
Slik vi alle har det.. som er realiteten. Som regel.

Den andre tråden handlet om å eksponere seg selv og sin mentale helsetilstand i offentlige aviser.

Jeg kaller sosiale medier fake? Dette er det laget TV program om, dette er forsket på, det har vært mange intervju med ungdom som selv kaller sosiale medier for fake..
våkn opp
 
Kaller det du vil ha fake? Hva snakker du om?
Det tror jeg du skjønner. Du har to tråder her om sosialemedier. Den ene handler om at man gir for mye av det ekte livet, hva man sliter med osv.
Den andre handler om at det er for mye perfekt.
Jeg blir helt ærlig forvirret og tenker at to forskjellige personer skriver her.
Hva ønsker du egentlig at folk skriver om i sosialemedier? Det perfekte som du fronter i andre tråden eller det uperfekte som du fronter i denne tråden ?
Og jeg trenger ikke å våkne opp, jeg lever heldigvis ikke ett slikt liv der jeg trenger å lyve noen steder
 
Jeg kjenner faktisk ingen som kun deler positive ting fra livene deres. Og om noen deler noe positivt når livet faktisk er vanskelig så er det helt ok. Det kan være at de prøver å være positive i en vanskelig situasjon, noe man faktisk blir oppmuntret til å gjøre. Men man kan ikke vinne. Deler man noe positivt så er det urealistisk og "fake", men deler man noe negativt så blir man beskyldt for å dele for mye. Hva med å bare gi oss fasiten slik at vi ikke irriterer eller sårer andre da?
 
Back
Topp