Høyt SF-mål

Mamma.mø

Andre møte med forumet
Hei!
Var hos jordmor i går, og hun sa jeg hadde et langt over gjennomsnittet høyt SF-mål:nailbiting:
Er 27 uker og noen dager nå, og hun målte magen til 30 cm. Gjennomsnittet i uke 27 ligger rundt 25 cm....
Jordmor måtte måle 2 ganger da det var så høyt, men hun virket helt ubekymret. Og jeg, dum som jeg er, googlet selvsagt dette, og ser at de fleste som har så høyt mål blir sendt til videre undersøkelse. Men jm sa ikke noe om det. Hun nevnte at jeg kanskje bar babyen høyt:confused004


Noen andre her som har høyt SF-mål? Eller har hatt i tidligere svangerskap? Noen som vet hva det betyr? (og nei, det er ikke tvillinger, det har vi sett på ultralyd)
 
Hei!
Var hos jordmor i går, og hun sa jeg hadde et langt over gjennomsnittet høyt SF-mål:nailbiting:
Er 27 uker og noen dager nå, og hun målte magen til 30 cm. Gjennomsnittet i uke 27 ligger rundt 25 cm....
Jordmor måtte måle 2 ganger da det var så høyt, men hun virket helt ubekymret. Og jeg, dum som jeg er, googlet selvsagt dette, og ser at de fleste som har så høyt mål blir sendt til videre undersøkelse. Men jm sa ikke noe om det. Hun nevnte at jeg kanskje bar babyen høyt:confused004


Noen andre her som har høyt SF-mål? Eller har hatt i tidligere svangerskap? Noen som vet hva det betyr? (og nei, det er ikke tvillinger, det har vi sett på ultralyd)

Sniker! Et høyt sf mål trenger nødvendigvis ikke å ha noe å si. Viktigere er at du følger din egen kurve. Men ofte ved stort avvik blir man sendt på vekstkontroll av baby.
Sf mål påvirkes av hvordan baby ligger, hvem som måler, dagsform, fostervann og strl på baby! Så mye forskjellig :)
Hvis det er lenge til du skal til jm igjen, ville jeg kanskje ringt inn for en ekstra sf måling, og hvis den fortsatt er høy, spurt henne om hva hun tenker ift henvisning til ultralyd!
 
Sniker! Et høyt sf mål trenger nødvendigvis ikke å ha noe å si. Viktigere er at du følger din egen kurve. Men ofte ved stort avvik blir man sendt på vekstkontroll av baby.
Sf mål påvirkes av hvordan baby ligger, hvem som måler, dagsform, fostervann og strl på baby! Så mye forskjellig :)
Hvis det er lenge til du skal til jm igjen, ville jeg kanskje ringt inn for en ekstra sf måling, og hvis den fortsatt er høy, spurt henne om hva hun tenker ift henvisning til ultralyd!
Takk for svar! Har ikke ny kontroll før 21. mai, altså nesten 6 uker til... men jeg skal på ultralyd den 13. mai for å sjekke om morkaka enda ligger foran åpningen, eller om den har flyttet seg siden uke 18. Kanskje jeg bare kan spørre da? Men det er vag. ultralyd da...
 
Takk for svar! Har ikke ny kontroll før 21. mai, altså nesten 6 uker til... men jeg skal på ultralyd den 13. mai for å sjekke om morkaka enda ligger foran åpningen, eller om den har flyttet seg siden uke 18. Kanskje jeg bare kan spørre da? Men det er vag. ultralyd da...

Da ville jeg nok ringt henne for en time til, evnt hørt med henne hva hun tenker om sf målet. kan spørre på UL også, men er jo en stund til den og!
 
Du blir nok henvist i uke 36. Vanlig at de sender de med høyt mål til en ekstra kontroll uke 36. Jeg skal selv da, ligger også laangt over snittet. Stresser ikke, det kan være mye fostervann, at du bærer høyt eller bare akkuratt slik babyen lå da:)
 
"Men målet er ikke å ligge på den røde streken. Den forteller bare hvor gjennomsnittet ligger. Det vi er mer opptatt av, er at målingene følger noenlunde hellingen på kurven. At babyen følger sin egen kurve. Den kan godt ligge litt over eller litt under den røde streken uten at det spiller noen rolle. Så lenge babyen vokser fint etter sin egen kurve, spiller det sjelden noen rolle hvor den ligger. Rundt 90 prosent vil ligge innenfor det grønne skraverte feltet rundt den røde streken."

Les meir her :Heartpink
 
Så lenge du ligger innenfor feltet så
Er jo alt normalt, og basert på to SF-mål ser man ikke noen trend. Det kommer blant annet Ann på leiet til barnet. Noen ganger henviser man for en kontroll mot slutten av svangerskapet og målene tar helt av, men det viktigste er at du følger din egen kurve...
 
Takk for svar! Har ikke ny kontroll før 21. mai, altså nesten 6 uker til... men jeg skal på ultralyd den 13. mai for å sjekke om morkaka enda ligger foran åpningen, eller om den har flyttet seg siden uke 18. Kanskje jeg bare kan spørre da? Men det er vag. ultralyd da...

Nå havnet jeg også laaaangt utenfor normalområdet på SF-målet og må inn på kontroll på sykehuset. Jordmor kunne ikke skjønne at målet hun fikk kunne stemme. Men vi målte alle vinkler og veier. Haha. Får håpe det bare er en baby som tar seg god plass
 
Jeg har også høyt SF-mål, hatt det de to forrige gangene også, men barna har ikke vært veldig store alikevell. Forrige graviditet hadde jeg SF-mål på 30, da jeg var 30uker på vei, har omtrent samme nå. Sist gikk jeg 10dager på overtid, og hun var bare 50cm og 3390g da hun ble født, så derfor er jeg meget rolig nå.
 
Jeg ligger like over det blå feltet. På første måling sa JM at det sikkert skyltes litt at jeg er overvektig også. Jeg følger kurven min helt fint, så JM har ikke sagt noe negativt om det :)
 
Jeg var nettopp hos jm og fikk påvist det samme. I uke 28 var sf-målet på 28 og nå i dag (32+5) er det på 34. Skal inn igjen neste fredag for å måle igjen.. Blir litt stressa av at hun vokser så fort!
 
Var på kontroll i dag pga sf mål på 34/35 i uke 30.

I dag er jeg 33+0 og baby veier 2700g og er estimert til å være godt over 4kg til termin. Heldigvis var alt annet fint. Og vekten spiller liten rolle for meg siden jeg skal ta keisersnitt :)
 
Jeg venter på brev nå fra sjukehuset for målinger . Er nå 33 og 5 fløy over kurven men det kjente jeg faktisk at magen ble superstor på en natt rundt uke 27
 
Jeg fikk høye mål også, men jordmoren sier hele tiden bare at "han følger sin egen kurve" og at det ikke er noe å være bekymret for.
 
Back
Topp