Gradert fødselspermisjon

Uventa nummer 3

Bli kjent med forumet
Hei,

Jeg sliter litt med å forstå opplegget med gradert fødselspermisjon, så håper noen har mer kontroll enn meg og kan hjelpe.

Jeg er helt fersk i min jobb og det er derfor ikke forenelig å være hjemme i et helt år.

Planen enn så lenge er at vi tar ut 100% dekning, og at jeg er hjemme de første 5 månedene. Deretter ønsker vi at barnefar skal være hjemme to dager i uken og jeg tre. Er dette mulig?

Termin 28 juni. Hvor lenge kan vi da være hjemme med den lille? Får gradert permisjon noe å si på antall uker vi får?

Og har man rett på fem uker ferie, året man er i permisjon?

Ble mange spørsmål, håper noen kan hjelpe!

Ring NAV. Dei kan svare. Er nokre år sidan eg var gjennom det. Det var kompliserte saker. Ting kan ha forandra seg Her tok far gradert.

Jeg har hatt gradert permisjon. Var hjemme med lille og så etterhvert tok jeg ut gradert permisjon/foreldrepenger 80%, dvs at jeg jobbet en dag i uka. Du søker om det samtidig som du søker om foreldrepenger,men kan også søke etterpå. Gradert foreldrepermisjon bygger på avtale med arbeidsgiver,så nav vil be om å få lagt til den avtalen mellom dere. Pappaperm kan også tas ut gradert, dere må bare få frem dette godt i søknaden. Det er ikke så vanskelig som det virker.

Ja,du kan ha ferie mens du har permisjon,men da mener jeg du må søke om det, i alle fall informere nav. For enten vil det føre til både lønn og foreldrepenger samtidig (men der har ikke jeg prøvd) eller så stopper du permisjonen med uttak av ferie. Jeg tok ut 5 uker ferie midt u permisjonen min,og da stoppet permisjonen opp,og løp videre igjen etterpå. Også dette må det søkes om I søknad om foreldrepenger.

Nav har en veldig god Chat om foreldrepenger,og det er gode svar å få. Vær obs på at du og dere ikke må begynne på feks feire eller slikt uten at det er søkt nav på forhånd,da kan dere miste rettigheter.

Har gjort akkurat dette 2 ganger. Var hjemme i 4 mnd jobbet deretter 40% og barnefar 60% (dvs 2 og 3 dager). Fikk beskjed av nav om at det enkleste var om jeg søkte i to omganger. Først sende inn en søknad om å være 100% hjemme. Deretter sendte samboer og jeg inn en søknad om gradert permisjon f.o.m dato for oppstart i jobb. Det er et eget skjema for gradert permisjon. Arbeidsgiver må sende inn en bekreftelse på dette. Barnefar må sende inn eget skjema og hans arbeidsgiver må også sende inn en bekreftelse.
Hvis man skal ha ferie skrives det inn på søknadsskjemaet og arbeidsgiver må sende inn en bekreftelse på at man skal ha ferie. De ukene får du ikke utbetalt foreldrepenger og permisjonstiden stoppes i ferie ukene.

Når dere velger gradert permisjon på den måten dere tenker vil dere ikke få flere uker totalt sett, men du kan være delvis hjemme lenger enn som tok du de sammenhengende. Når jeg var hjemme i 4 mnd med gammel ordning ift fars uker kunne jeg være delvis hjemme I 59 uker+ ferie. Hvordan det slår ut for dere med at du skal være hjemme i 5 mnd og far har fått flere uker vet jeg ikke om fellesperioden rekker helt ut. Det er et lite regnestykke for dere må først se på hvor mange dager du har tatt av fellesperioden i tillegg til ukene satt av til mor. Så må dere se på hvor mange dager du må bruke av fellesperioden mens far tar av sine uker. Hvis det er noe igjen av fellesperioden deler dere denne mellom dere 60/40.

Jeg har hatt gradert permisjon begge gangene. Du har rett til fire uker + en dag permisjon hvert år. Om du må ta ut deler av denne ferien sammenhengene eller kan dele opp dagene er opp til arbeidsgiver, tror jeg. Du kan gradere akkurat som du vil, men totalt sett må antall dager gå opp i at du tar alt av mammapermen og far tar alt av pappapermen :) Far kan gradere hele sin permisjon, men du må ha de første ukene sammenhengende. håper du ble klokere av dette!

Hei,

Jeg sliter litt med å forstå opplegget med gradert fødselspermisjon, så håper noen har mer kontroll enn meg og kan hjelpe.

Jeg er helt fersk i min jobb og det er derfor ikke forenelig å være hjemme i et helt år.

Planen enn så lenge er at vi tar ut 100% dekning, og at jeg er hjemme de første 5 månedene. Deretter ønsker vi at barnefar skal være hjemme to dager i uken og jeg tre. Er dette mulig?

Termin 28 juni. Hvor lenge kan vi da være hjemme med den lille? Får gradert permisjon noe å si på antall uker vi får?

Og har man rett på fem uker ferie, året man er i permisjon?

Ble mange spørsmål, håper noen kan hjelpe!

Dere vil få 49 uker uansett, når dere velger 100 %.

Det går fint an og gjøre det som du nevner.

Du kan utsette permisjonen med 4 uker og 1 dag ferie pr kalendereår.

Det enkleste er å gå inn på nav.no og fylle inn i søknadem hvordan dere ønsker å gjøre det. Du trenger ikke sende den (den slettes etter 24 timer). Der får du god oversikt over datoer og hvilke dager dere kan bruke.

Jeg lagde også mal først, på to kiwikalendere jeg fikk på butikken.

Du får strukket permisjonen med 49 uker minus 3 uker (før termin) + 4 uker og 1 dag ferie. Så du kan grovt regne 50 uker og en dag fra termindato, om baby kommer på termin eller senere.

(Du kan og utsette permisjonen, med 4 uker og en dag neste år. Men mulig det da er like greit for dere og da ferie etter endt betalt permisjon)

Du trenger ikke å legge ved noe ved søknaden, med mindre nav ber om det.

Du lager deg en oversikt over hvordan dere vil gjøre det og viser den for hver deres arbeidsgiver, som godkjenner (evt kommer med ønsker til endringer). Hos noen arbeidsgivere må du også fylle ut et skjema som sendes til regnskap/lønn.

Derretter søker du foreldrepenger på dine sider på nav.no, 6 uker før permisjonsstart er anbefalt. I denne kan du fylle ut både din og fars permisjon samt ustette med ferie. Men far må også søke selv, om foreldrepenger, etter baby er født.

Du starter permisjon 3 uker før termin. (Du trenger ikke lenger terminbekreftelse fra lege/jordmor)

4 uker før permisjonsstart sender arbeidsgiver inn inntektsmelding via altinn. De fleste arbeidsgivere har oversikt over dette, men skader ikke for deg og dobbeltsjekke at det blir gjort. Arbeidsgiver godkjenner da også evt ferie og avtale om kombi jobb og perm. Den kan ikke sendes inn tidligere.

Etter at baby er født. Må far søke om foreldrepenger på hans nav. Hans arbeidsgiver sender inn inntektsmelding 4 uker før hans første permisjonsdag.

Når det gjelder permisjonsfordeling. Går 3 uker til deg før termin. Derretter har du 15 mammauker (6 av disse MÅ tas etter fødsel, her kan ikke far "hoppe inn") 15 pappauker og 16 uker "fellesperiode".

Alt bortsett fra de 9 ukene før og etter fødsel kan fordeles som dere vil.

Akkurat fått godkjent vårt opplegg, som er nesten likt!

Ser at du har trykket på ikke liker på innlegget mitt lenger opp. Lurer på hva det er med det innlegget du ikke liker?

Har trykket uenig - fordi nå er det kjempelett å søke om gradert med en gang - og fordi det nå ikke er eget skjema. -Det var ikke det at jeg ikke likte innlegget ditt:happy:

Takk for svar! Beklager at jeg ikke har svart tidligere, men har vært ordentlig syk.

Alt går heldigvis bra.

Jeg ble veldig mye klokere, takk til alle behjelpende mødre <3

Back
Topp