Veldig kvalm

VeroE

Flørter med forumet
Hei :) Jeg er i dag gravid i uke 6+6 og for en uke siden kom kvalmen som en bølge over meg. Jeg kjenner at det tar veldig over dagene mine og vet ikke hva jeg skal gjøre for å dempe det litt. På en måte er jeg veldig takknemlig over kvalmen, da jeg føler meg mer gravid, men skulle ønske det ikke var så intens:(

Jeg har prøvd de kvalmearmbåndene, salte kjeks, kullsyre, spise lite og ofte, ikke fet mat. Føler ingenting hjelper og kjenner jeg trenger et avbrekk. Jobber som sykepleier og alle de luktene jeg er borti, så vet jeg ikke hvordan dette skal gå. Beklager for at jeg syter, for jeg er sååå takknemlig for å være gravid:Heartred

Har dere noen andre tips som jeg kan prøve? Takker for all hjelp:D
 
Anbefaler appen “minsafestart”. Det er en norsk app som kartlegger kvalmen. Jeg hadde hg med nr 1 og alvorlig kvalme med nr 2 (heldigvis bare til uke 16 med hu) og har kjent lite til kvalmen siden jeg begynte med b6 i denne graviditeten (ennå). Her er er par tips som appen kommer med. :happy:

Jeg vet veldig godt hvor kjip den kvalmen er så jeg håper noe av dette hjelper deg. Det tok forresten ca 2 døgn før jeg kjente effekten av b6en ;)
 

Vedlegg

  • CF905E1D-5F28-41CF-8CE4-E58129377451.png
    CF905E1D-5F28-41CF-8CE4-E58129377451.png
    57,3 KB · Visninger: 17
  • F900E397-2243-424D-98C2-E89689E7BADB.png
    F900E397-2243-424D-98C2-E89689E7BADB.png
    53,2 KB · Visninger: 16
Hvis leter i trådene ser du det ligger en med tips mot kvalme. Mener den sist var oppdatert mandag og ligger på «side 2». Prøvd ingefærtabletter og love hearts?
 
Anbefaler appen “minsafestart”. Det er en norsk app som kartlegger kvalmen. Jeg hadde hg med nr 1 og alvorlig kvalme med nr 2 (heldigvis bare til uke 16 med hu) og har kjent lite til kvalmen siden jeg begynte med b6 i denne graviditeten (ennå). Her er er par tips som appen kommer med. :happy:

Jeg vet veldig godt hvor kjip den kvalmen er så jeg håper noe av dette hjelper deg. Det tok forresten ca 2 døgn før jeg kjente effekten av b6en ;)
Jeg får prøve å se hva appen har å by på, men det du la i vedlegget ligner veldig på de typiske rådene man får. Men jeg er villig til å prøver alt:D Takk for tips:)
 
Hvis leter i trådene ser du det ligger en med tips mot kvalme. Mener den sist var oppdatert mandag og ligger på «side 2». Prøvd ingefærtabletter og love hearts?
De på apoteket sa at jeg måtte høre med legen før jeg tok ingefærtabletter, for det var ikke bra å ta for mye av det i graviditeten. Love hearts har jeg prøvd. Fungerer i en liten periode :)
 
De på apoteket sa at jeg måtte høre med legen før jeg tok ingefærtabletter, for det var ikke bra å ta for mye av det i graviditeten. Love hearts har jeg prøvd. Fungerer i en liten periode :)
Tok også en halv reisesyketablett kveldstid i de værste periodene. Selvsagt i samråd med lege.
 
Sliter også med dette og er ingenting som hjelper (ut av det jeg har prøvd iallefall) :yuck: Den er konstant! Brekker meg til de grader, men kommer liksom ingenting.

Vurderer å ta meg en tur til legen og høre om jeg kan få noe. Husker jeg fikk et eller annet kvalmestillende sist svangerskap også, men ikke at det hjalp noe særlig det heller da :dead: Vet rett og slett ikke hvordan jeg skal overleve om jeg skal gå sånn her i 2-3 mnd’er til, kanskje lengre tilogmed :depressed:
 
De på apoteket sa at jeg måtte høre med legen før jeg tok ingefærtabletter, for det var ikke bra å ta for mye av det i graviditeten. Love hearts har jeg prøvd. Fungerer i en liten periode :)
Står på pakken at opptil 1000g (mener jeg det var) om dagen regnes å være «innafor» for gravide :)
 
Hvorfor skal man egentlig spise mat med lite fett mot kvalme? Om man spiser mat med mettet fett så holder man seg jo mett lengre og dermed holder kvalmen lenger unna og. For eksempel synes jeg knekkebrød med smør og H-melk er supert.
 
Hvorfor skal man egentlig spise mat med lite fett mot kvalme? Om man spiser mat med mettet fett så holder man seg jo mett lengre og dermed holder kvalmen lenger unna og. For eksempel synes jeg knekkebrød med smør og H-melk er supert.

Rent faglig så er det proteiner og fiber som gir varig metthetsfølelse, ikke fett. Mye usunt fett i maten gjør fordøyelsen og tømmingen av magesekken tregere. I tillegg produserer kroppen mer galle om man spiser svært fettrike måltider. Alt det kan gjøre at en blir kvalm.
For all del, om du trives med det så kjør på, vi er jo alle ulike mtp hva vi reagerer på, men det er et faktum at mange blir kvalme av fettrik mat :)
 
Jeg får prøve å se hva appen har å by på, men det du la i vedlegget ligner veldig på de typiske rådene man får. Men jeg er villig til å prøver alt:D Takk for tips:)
Det med b6 er ihvertfall veldig effektivt for mange - ikke nødvendigvis at det tar alt, men at det hjelper.

Personlig tok jeg postafen hver 12 time fra uke 5 til uke 14 i forrige svangerskap (snakket med lege). Anbefaler å dra til legen hvis du er mye kvalm og spesielt om du kaster mye opp. Det har blitt gjort en del studier på at omegaen fra fisk kan hjelpe mange, men det er også bare en teori enda. Hvis du bruker appen og får opp alvorlig kvalme anbefaler jeg siden “hyperemesis Norge” (https://www.facebook.com/groups/HyperemesisNorgeSupport/?ref=share) (jeg vet det er imot reglene å linke, men hvis hun evt er så kvalm at hun trenger støtte fra likesinnede er dette et godt alternativ).
 
Rent faglig så er det proteiner og fiber som gir varig metthetsfølelse, ikke fett. Mye usunt fett i maten gjør fordøyelsen og tømmingen av magesekken tregere. I tillegg produserer kroppen mer galle om man spiser svært fettrike måltider. Alt det kan gjøre at en blir kvalm.
For all del, om du trives med det så kjør på, vi er jo alle ulike mtp hva vi reagerer på, men det er et faktum at mange blir kvalme av fettrik mat :)
Det er litt annerledes hvis det er snakk om en med hg da - bare for å nevne det. De vanlige “livsstilstipsene” hjelper oftest ikke hvis man kaster opp ørten ganger om dagen. Da må man som oftest bare finne ut hva kroppen tåler slik at det ikke kommer rett i retur.

Ellers er jeg veldig enig i at de fleste blir kvalme av fettrik mat, spesielt rundt graviditet. :happy:
 
Jeg jobber også som sykepleier og er veldig kvalm. Det som har hjulpet for meg er å spise ofte, små, lette måltider. Er nå sykemeldt i to uker pga kvalmen. Kjenner det er helt riktig for meg. Vanskelig å tenke klart når det eneste som står i hode på en er oppkast og kvalme :dead:
 
Det er litt annerledes hvis det er snakk om en med hg da - bare for å nevne det. De vanlige “livsstilstipsene” hjelper oftest ikke hvis man kaster opp ørten ganger om dagen. Da må man som oftest bare finne ut hva kroppen tåler slik at det ikke kommer rett i retur.

Ellers er jeg veldig enig i at de fleste blir kvalme av fettrik mat, spesielt rundt graviditet. :happy:

Absolutt! Man må nesten bare finne ut hva som fungerer :hilarious:
 
Jeg jobber også som sykepleier og er veldig kvalm. Det som har hjulpet for meg er å spise ofte, små, lette måltider. Er nå sykemeldt i to uker pga kvalmen. Kjenner det er helt riktig for meg. Vanskelig å tenke klart når det eneste som står i hode på en er oppkast og kvalme :dead:

Jeg jobber i hjemmesykepleien og reagerer veldig på luktene der... fant at at det var best å være hjemme... her ligger jeg stort sett til sengs hele dagen og orker ingenting. Har en unge fra før av, men mannen må ta seg av han.
 
Takk for alle tips alle sammen :) Utrolig mye som fins der ute. Jeg dro til slutt til legen, da jeg følte at ingenting hjalp i lengden. Ting kunne hjelpe i noen minutter, men kom snikende tilbake :/ Jeg ble sykemeldt en uke, så får håpe at kvalmen blir litt mindre intens. Legen ville ikke gi meg noen tabletter eller han sa at hvis det ikke er absolutt nødvendig så ville han ikke at jeg skulle ta det. Jeg vil ikke ta noen sjanser, så jeg får bare prøve å finne andre muligheter.

Funnet ut at pære kan hjelpe litt og salt potetgull. Nå slipper jeg hvert fall alle luktene som jeg får susende på jobben. Føler litt nederlag for at jeg ble sykemeldt, men orket rett og slett ikke mer:(
 
Back
Topp