Fødselsforberedende kurs

Belka87

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Julibarna 2019
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Jeg er andregangs og har meldt meg på fødselsforberedende kurs.
Da jeg gikk gravid med vesla, så hadde de ikke tilbud om kurs, da den kommunale jordmora var ute i sykemelding. Endte også opp med KS nesten 2.uker før termin, så aner i grunn ikke hva jeg går til når det gjelder fødsel

Er det noen av dere som skal på kurs?
Eller har du kanskje vært på kurs ved et tidligere svangerskap? Hvordan opplevde du i så fall kurset? Syns du det var nyttig eller bortkastet?

Jeg er andregangs og har meldt meg på fødselsforberedende kurs.
Da jeg gikk gravid med vesla, så hadde de ikke tilbud om kurs, da den kommunale jordmora var ute i sykemelding. Endte også opp med KS nesten 2.uker før termin, så aner i grunn ikke hva jeg går til når det gjelder fødsel

Er det noen av dere som skal på kurs?
Eller har du kanskje vært på kurs ved et tidligere svangerskap? Hvordan opplevde du i så fall kurset? Syns du det var nyttig eller bortkastet?

Jeg hadde mange år mellom første og andre svangerskap, ny mann og ny by. Valgte kurs i andre svangerskap, var fint med forberedelse selv, og for mannen, og kurset var knyttet til sykehuset jeg skulle føde på, så vi fikk se hvor inntaket til føden lå, noe som be roliget megi hvert fall, kjekt å slippe å lete etter parkering, riktig bygg og riktig avdeling når fødselen er i gang :joyful:

Fra mars her, var på fødselsforberedende kurs på Ahus denne uken. Syntes det var helt topp. Fikk omvisning og var inne på føderom, fikk god forklaring på fødselsforløp, smertelindring, komplikasjoner, tegn på fødsel, forklaring på hva som kan skje når de ikke har så god tid til å forklare under fødsel. Veldig informativt og betryggende.

Vi var med eldste. Jeg lærte ingenting og syntes det var bortkastet. Fødsel er naturlig og man får hjelp underveis på sykehuset hvis noe oppstår. Hvis man leser litt selv og er bittelitt interessert så vet man det man trenger. Mannen syntes det var nyttig å lære om fasene i fødselen, han likte kurset pg hadde nytte fordi han ikke hadde lest noe på forhånd.

Vi skal. Alle kursene er fullbooket på sykehuset her frem til sommeren, så tror det er populært.

Ble ikke tilbudt kurs før uke 36 sist, og da satt vi allerede med en 1 uke gammel baby..
Tok nettbasert kurs før dette heldigvis (engodfødsel) og syntes det var veldig nyttig, lærte noen triks som jeg brukte under fødselen. Feks å lage seg et mentalt rom som man kan «flykte i» under fødsel. Det kan feks være gode minner fra barndomen, et minne om trygghet, kjærlighet, fra bryllupsdagen e.l. Et sånt «rom» hadde jeg faktisk når jeg var liten også :D Hadde et minne jeg tenkte på da jeg hadde drømt mareritt, var redd eller lei meg :shy:

Jeg var på et 1 timers kurs om fødsel i regi av kommunen også var jeg på omvisning på fødeavdelingen. Følte absolutt jeg hadde nytte av kurset, men omvisningen var nok enda viktigere! Leste også fødselsboka man får laste ned fra babyverden og det meste annet jeg kom over av stoff på nettet, så følte meg svært godt forberedt før fødsel og det er jeg glad for! Jordmor kommenterte også at jeg hadde satt meg godt inn i dette :p
Kommer ikke til å ta kurs denne gangen, men tror jeg takker ja til omvisning på føden igjen om jeg får tilbud, selv om det er under 2 år siden forrige fødsel. Den omvisningen var også svært nyttig for mannen!

Syntes både kurs og omvisning var nyttig med nr 1 og mannen var veldig fornøyd. Blir dåg ikkje å ta denne gangen

Hadde med første. Jeg hadde lest en del på forhånd så fikk ikke så mye utbytte av kurset, men mannnen syns det var nyttig så da var der jo til begges nytte. Kommer ikke til å ta denne gangen siden vi nå vet hva vi går til.

Back
Topp