hei 
Noen har vært gjennom eller holder på med PGD IVF?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

hei
Jeg har fått godkjent PGD nå i januar og venter på forsamtale i Karolinska
Venter på innkalling til Karolinskahei

Venter på innkalling til Karolinska
Vi er flere her![]()
Åååå, så godt å ikke være den eneste
Hvor lang tid tok det før du/dere fikk det godkjent? Vi skal inn til samtale på genetisk neste tirsdag, og håper da at de kan sette i gang hele prosessen. Er såååå utolmodig for å komme i gang ettersom jeg har skjønt det er en lang prosess og det kan kreve mange forsøk!
Vet du om alt blir dekket, både reise, hotell og medisiner?
Hvis du sjekker ut dagboken min, så står det om prosessen vår så langt derVi var til samtale med genetisk i juni, assistert i september og fikk godkjent i januar nåÅååå, så godt å ikke være den eneste
Hvor lang tid tok det før du/dere fikk det godkjent? Vi skal inn til samtale på genetisk neste tirsdag, og håper da at de kan sette i gang hele prosessen. Er såååå utolmodig for å komme i gang ettersom jeg har skjønt det er en lang prosess og det kan kreve mange forsøk!
Vet du om alt blir dekket, både reise, hotell og medisiner?

Vi var hos genetisk i august, hos avd for assistert i november og fikk inn søknaden til nemndsmøte 29. januar. Tok ganske nøyaktig 6 mnd fra genetisk til godkjent søknad. Får dekket alle ekstrakostnader ved å måtte til utlandet. Total konstnad blir det samme offentlig Ivf i NorgeHvis du sjekker ut dagboken min, så står det om prosessen vår så langt der
![]()

Vi var til samtale med genetisk i juni, assistert i september og fikk godkjent i januar nå
Men det tok tid hos oss fordi jeg fremdeles var gravid i juni og hadde komplikasjoner etter senaborten til mini
Skjønner at du er utålmodig, men min erfaring med dette er at det er bedre å forvente lang behandlingstid, for å så heller bli letta når det går igjennom
Du må legge ut for de fleste utgifter i forkant, egenandelen på medisiner er den samme som IVF. vi startet å spare i høst og anbefaler det samme for dere. I "verste fall" sitter dere med ekstra penger å bruke på en baby
Jeg begynte å skrive om det å miste babyene våre og siden i høst har jeg delt hvert steg i PGD prosessen vår. Gi meg et lite hint om du vil lese/følge oss der, det kan jo være en mulighet for æ se hvordan prosessen deres kan bli
Masse lykke til![]()
vi mistet gutten vår i 8.måned før jul så kjenner at ønsket etter er barn er kjempe stort! 6 måneder var ikke så gale, tenkte det ville ta et års tid for å få det godkjent! Vet du noe om hvor lang tid det normalt fra godkjent søknad til time i Sverige?
Så spennende, den dagboken skal jeg følge!! Synest det står så lite informasjon på nettet, så er veldig kjekt å kunne se andres prosess![]()

Så trist å høre at dere hadde en senabort som satt det på ventvi mistet gutten vår i 8.måned før jul så kjenner at ønsket etter er barn er kjempe stort!
Takk for tips om sparing, det har ikke falt meg inn å tenke på engang! Jeg vil gjerne følge prosessen deresjeg vet så lite om alt som skjer og kommer til å skje, så veldig greit å kunne følge dere.
Det må ha vært helt forferdelig, så stor klem til deg
Her er linken til siden, der det står oversikten over når nemndsmøtene er. Hvis du klikker inn deg inn der det står preimplantasjonsdiagnostikk kommer du inn på side om PGD, og du kan laste ned en veldig fin informasjonsbrosjyre
Vi var til samtale med genetisk i juni, assistert i september og fikk godkjent i januar nå
Men det tok tid hos oss fordi jeg fremdeles var gravid i juni og hadde komplikasjoner etter senaborten til mini
Skjønner at du er utålmodig, men min erfaring med dette er at det er bedre å forvente lang behandlingstid, for å så heller bli letta når det går igjennom
Du må legge ut for de fleste utgifter i forkant, egenandelen på medisiner er den samme som IVF. vi startet å spare i høst og anbefaler det samme for dere. I "verste fall" sitter dere med ekstra penger å bruke på en baby
Jeg begynte å skrive om det å miste babyene våre og siden i høst har jeg delt hvert steg i PGD prosessen vår. Gi meg et lite hint om du vil lese/følge oss der, det kan jo være en mulighet for æ se hvordan prosessen deres kan bli
Masse lykke til![]()

Tror det kommer ann på hvor mange pasienter de har for øyeblikket, er sikkert venteliste der også dessverre..6 måneder var ikke så gale, tenkte det ville ta et års tid for å få det godkjent! Vet du noe om hvor lang tid det normalt fra godkjent søknad til time i Sverige?
Så spennende, den dagboken skal jeg følge!! Synest det står så lite informasjon på nettet, så er veldig kjekt å kunne se andres prosess![]()
Zelda oppdaget vi avvik uforenelig med liv i uke 18, ho ble født i uke 19 i januar 2017. Sykehuset rotet vekk morkakeprøven hennes i 3 uker, så vi fikk ikke svar på hvorfor ho var sjuk.Så trist å høre at dere hadde en senabort som satt det på ventvi mistet gutten vår i 8.måned før jul så kjenner at ønsket etter er barn er kjempe stort!
Takk for tips om sparing, det har ikke falt meg inn å tenke på engang! Jeg vil gjerne følge prosessen deresjeg vet så lite om alt som skjer og kommer til å skje, så veldig greit å kunne følge dere.

Jeg vil også gjerne lese om dere![]()
https://www.facebook.com/nar2skalbli3/
Jeg har ingen fast rutine på når jeg skriver, ei heller filter for hva jeg skriver om. Skriver når jeg trenger å få ut noe, når det skjer noe.
Jeg har en sinnsykt stor familie på farssiden som alle lurer på hvordan det går, så istedet for å sende melding til alle, så gjør vi det sånn og kan forhåpentligvis gi litt mer innsikt![]()
Woah!!Så koselig gjort
Her er vi litt mer på hysj hysj stadiet. Etter at mamma begynte å snakke om noe sorteringssamfunn etter å ha fått en idé av noen av sykepleierne på Haukeland så gadd jeg ikke involvere henne mer. Litt rart egentlig, for hun har jo samme sykdom som jeg, og vet belastningen av denne medisineringen vi driver med..
), men bortsett fra det har ho vært veldig støttende. 

Woah!!
Mamma har vært litt skeptisk til om de har rett hele tiden (kanskje Zelda ville fått mer fostervann, kanskje svaret på morkakeprøva til Heike var feil), men bortsett fra det har ho vært veldig støttende.
Ho hadde liksom lest noen artikler hvor det hadde gått bra med lite fostervann osv osv.. det var jævlig vondt å få slengt i trynet der og da, men jeg orker ikke bry meg.
Jeg poster om abortloven og skriker høyt at dette!, dette handler om min familie! Om å få velge at jeg faktisk ikke tror mine barn ville hatt et godt liv med de komplikasjonene. Og når abortnemnda og PGD nemnda er enige, så tenker jeg; HOLD KJEFT!
Du har jo sykdommen selv også, det handler om at man ønsker smerte og vanskeligheter for barna sine, neida, man kan ikke være sikker på at det aldri vil skje dem no vondt å gale, men når vi får valgmuligheten til å gi dem et like godt utgangspunkt som andre barn, hvorfor skal vi ikke ta den?
Mannen har Cystisk Fibrose i familien, mange av de barna er velfungerende, men ved 20-30års alderen begynner lungene å svikte, de trenger organdonasjon. Ventelistene i Norge er laaaaange og noen av dem dør mens de venter. Jeg tror ikke en eneste av de foreldre ønsker den sykdommen for ungene sine, hadde de fått velge så ville barnet vært friskt.
På samme måte er det med andre barn. Har du først fått et sykt barn, selvfølgelig elsker du det barnet!
Men kunne du fått barnet og det ville sluppet alle smerter, medisineringer, operasjoner osv, så ville de fleste valgt det, de aller aller fleste.
Sorry, det ble et veldig langt svar på morran, jeg kjente bare at din mor provoserte meg
Her finner du ihvertfall bare støtte og kjærlighet![]()

50/50 er veldig stor risiko, og beklager, men hva slags mangfold er det at folk skal lide bare for at vi skal lære at vi er forskjellige?Jeg vet, hun provoserte meg også. Selv om jeg egentlig vet at hun ikke vil at jeg også skal få barn med sykdommen. Nevnte PGD for henne her i sommer da jeg oppdaget det for første gang og hadde begynt å lese om det. Da synes hun det hørtes veldig flott ut.
I ettertid hadde hun nevnt det da hun hadde vært på sykehuset. (vi går jo til de samme sykepleierne hele gjengen) Snakket med dem om det, der de hadde ment at det ikke var noe problem fordi de var kommet så langt i forskningen. Jeg har sagt det rett ut til både leger og alt, dere er ikke kommet langt nok med forskningen før enzymbehandlingen er en tablett og ikke 2 timers infusjon
Det med sortering er garantert noe de har snakket om, og som hun synes hørtes greit ut der og da. Hun ene sykepleieren jeg snakket med sist jeg var oppe, synes det var litt rart at vi hadde fått gjennomslag i nemnda så "lett" De vet hvordan det er å jobbe med det, men ikke hvordan det er å leve med det. Det er en vesentlig forskjell det. Derfor snakker jeg bare med folk jeg vet støtter oss, og som mener vi har gjort et godt og riktig valg. Alle ønsker jeg som friske barn, det er jo bare en ærlig sak!
Som du sier, så er jeg helt enig i at vi skal gi barna en best mulig start på livet, og det er det jeg nå prøver på
Dessuten så er å satse på den der 50/50 sjansen for videreføring, ganske dårlig odds i vår familie. Mormor hadde 3/3 med, mamma 1/2, tante 3/3 med, og min onkel 3/4 med.

50/50 er veldig stor risiko, og beklager, men hva slags mangfold er det at folk skal lide bare for at vi skal lære at vi er forskjellige?
Noen er dessverre lettpåvirkelige, er litt der mamma har vært også
Håper dere får masse støtte og kjærlighet når dere er i gang![]()