Skal male stua. Trenger råd og tips!

LittleBiii

Forumet er livet
Jeg skal overta en leilighet nå til helga. Har fått frie tøyler til å male da tapeten i stua der var litt for mye av det gode for min smak :p
Har dere noen gode tips til maling på tapet? Og så ønsker jeg å male veggene i en varm gråfarge av noen slag. Noen som vet om noen fine noen som kan passe? Har kikket litt på Jotun Lady Pure Color og Jotun Lady Wonderwall. Noen som vet hvilken som er best av de to typene? Har jo ingen erfaring med sånt, så tips og råd mottas med stor takk :happy:

Jeg har ikke mye råd å gi, men vi har brukt Ascott farge hjemme hos oss og er veldig fornøyd med den. Svigermor kopierte den i sin stue også.

Eg personleg hadde malt veggane i ein blågrå farge :hilarious: Fordi blått. Eg synes "havbris" er ein flott farge. Men dei blir vel ikkje akkurat varme :p
På veggane heime har eg brukt vannbasert maling beregna på vegger :) Dei funker veldig bra, får fin farge og tørker fort!
Flytta forresten tråden ut på generelt, kanskje du får fleire svar der :)

Anbefaler å vaske veggen først, jeg har brukt en slik vask beregnet til vegger før maling (kjøpt på obs bygg:-)) det er greit å få et rent godt underlag før du maler, har vært borti å male på underlag som ikke var skikkelig rent og resultatet ble ille så bra synes jeg da.

Ellers er jeg enig i at ascott er en veldig fin og varm gråtone:-) om du hr bestemt det for grå så anbefaler jeg den:-)

Ellers funker det supert å male på tapet, mye lettere og mindre styr enn å male panel.

Så hyggelig å høre at du har fått ordnet leilighet, håoer ting starter å løse seg greit for deg nå:Heartred

Pure color er Fantatisk maling, anbefales. Matte overflater og ren farge :) Jeg liker farger jeg så har ikke helt styr på gråfarge, men gå inn på jotun å se fargene der de har også en app slik at du kan prøve deg frem med fargene :)

hadde tatt en supermatt maling av Lady .ja
Sjekk ut St Pauls blue :-D

Bare sjekk at tapeten sitter godt. Hatt både god og dårlig erfaring med å male på tapet. Den første gangen klarte ikke tapeten vekten av malingen og løsnet fra veggen. Den andre gangen var det en type strietapet som satt godt og da gikk det veldig bra
Gratulerer med leilighet :)

Vil anbefale deg å ta en test på om tapeten suger mye maling. Om den gjør det ville jeg grunnet den godt først så slipper du mange strøk med den dyre malingen :)
Vi har purecolor i de fleste rom og er godt fornøyd,spesielt i stua som er malt i Himmelblå

Jeg malte på tapet i leiligheten min i sommer. Da grunnet jeg først med grunning for tapet. Viktig å se at det er til riktig type tapet. Tapeten hos meg var strietapet, så uten grunning ville den sugd til seg all fargen :wideyed: Ellers brukte jeg Jorun pure color. Elsker matte, duse, gråfarger, så jeg valgte Washed linen :dance018

Her har vi malt flat tapet og det har gått fint. Er det strie må det grunnes først. Jeg har stort sett bare brukt jotun sens, for da slipper jeg malingslukta. Den dekker godt.

Her har det gått mest i fargene sand, toscana og mye muskatnøtt!

Har svart kontrast vegg, hvite karmer og lister og marakesh på resten av veggene. Ble veldig fornøyd med fargen :) Har brukt marakesh i store deler av huset , det går til alt ...

Eg personleg hadde malt veggane i ein blågrå farge :hilarious: Fordi blått. Eg synes "havbris" er ein flott farge. Men dei blir vel ikkje akkurat varme :p
På veggane heime har eg brukt vannbasert maling beregna på vegger :) Dei funker veldig bra, får fin farge og tørker fort!
Flytta forresten tråden ut på generelt, kanskje du får fleire svar der :)

Takk for tips! Havbris er en fin farge og jeg personlig liker veldig godt Deco Blue. Men føler grått passer bedre inn til de møblene og tingene jeg skal ha med meg :p Men ikke visste jeg at det fantes så mange nyanser med grå og at det skulle bli så vanskelig å velge :rolleyes:

Anbefaler å vaske veggen først, jeg har brukt en slik vask beregnet til vegger før maling (kjøpt på obs bygg:)) det er greit å få et rent godt underlag før du maler, har vært borti å male på underlag som ikke var skikkelig rent og resultatet ble ille så bra synes jeg da.

Ellers er jeg enig i at ascott er en veldig fin og varm gråtone:) om du hr bestemt det for grå så anbefaler jeg den:)

Ellers funker det supert å male på tapet, mye lettere og mindre styr enn å male panel.

Så hyggelig å høre at du har fått ordnet leilighet, håoer ting starter å løse seg greit for deg nå:Heartred

Tusen takk for tips! Ascott ser ut som en veldig fin farge.

Ja nå begynner ting å falle på plass. Eneste er at eksen tar alt veldig tungt og er ikke så veldig lett å ha med å gjøre for tiden. Så det sliter litt på meg at humøret hans er så opp og ned og turbulent for tiden. Men jeg prøver bare å få fortgang i ting og gleder meg til å komme i orden i den nye leiligheten og kun fokusere på meg og barna nå framover :Heartred

Pure color er Fantatisk maling, anbefales. Matte overflater og ren farge :) Jeg liker farger jeg så har ikke helt styr på gråfarge, men gå inn på jotun å se fargene der de har også en app slik at du kan prøve deg frem med fargene :)

Tusen takk for tips! Da tror jeg at jeg går for Pure Color. Har hørt at mange er fornøyde med den typen maling. Men fryktelig vanskelig å velge hvilken nyanse man skal ha :p

Bare sjekk at tapeten sitter godt. Hatt både god og dårlig erfaring med å male på tapet. Den første gangen klarte ikke tapeten vekten av malingen og løsnet fra veggen. Den andre gangen var det en type strietapet som satt godt og da gikk det veldig bra
Gratulerer med leilighet :)

Tusen takk! Ja jeg kjenner litt på det at jeg er redd det ikke blir så bra som jeg har tenkt at det skal bli :p Men skal forhøre meg der jeg kjøper maling om hva som er best å gjøre og eventuelt hva slags grunning som vil passe best til den type tapet. Håper det blir bra og at taperen ikke løsner :rolleyes:

Vil anbefale deg å ta en test på om tapeten suger mye maling. Om den gjør det ville jeg grunnet den godt først så slipper du mange strøk med den dyre malingen :)
Vi har purecolor i de fleste rom og er godt fornøyd,spesielt i stua som er malt i Himmelblå

Takk for tips! Det var en fin farge :happy:

Jeg malte på tapet i leiligheten min i sommer. Da grunnet jeg først med grunning for tapet. Viktig å se at det er til riktig type tapet. Tapeten hos meg var strietapet, så uten grunning ville den sugd til seg all fargen :wideyed: Ellers brukte jeg Jorun pure color. Elsker matte, duse, gråfarger, så jeg valgte Washed linen :dance018

Takk for tips! Den fargen var fin! Vanskelig å velge når det er så mange fine nyanser :p

Her har vi malt flat tapet og det har gått fint. Er det strie må det grunnes først. Jeg har stort sett bare brukt jotun sens, for da slipper jeg malingslukta. Den dekker godt.

Her har det gått mest i fargene sand, toscana og mye muskatnøtt!

Dette er en flat, glatt tapet. Trengs det ikke grunning da? Eller må det helt grunnes først?

Fine farger alle de :Heartred

Back
Topp