Vasking av klær og utstyr

marley

Elsker forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Novemberlykke 2020
Jeg er i gang med vasking av alle klærne, og det går jo forsåvidt greit. Har arvet noen klær, blant annet hvite strømpebukser som har blitt gråaktig i fargen. Prøvde å vaske på 90 grader i dag uten hell i forhold til å få tilbake hvitfargen. Noen som har tips?

Jeg lurer også veldig på hvor mye jeg skal/må vaske av ting og tang. F.eks. babynestet, tekket i bagdelen på barnevognen, dynen, trekket i moseskurven, ergobaby bæresele, vognposen, lammeskinnet, bilstolposen, lekematten, trekket i vippestolen osv. Noen tanker om dette?
 
Føl deg frem litt? Vippestol gidder jeg ikke vaske, for jeg tipper jeg vil bruke gulpeklut bak hodet feks. Trekket i vogna går jeg over med klut. I vinter vil jo baby ligge i pose, og aldri komme inntil selve vogna.
 
Hvis strømpebuksene er av bomull, noe de sikkert er da du har kokvasket de, så tåler de bleking. Prøv først å legg de i bløtt med f.eks vanish pulver for hvite klær, eller vaskepulvet for hvitt tøy! Hvis det ikke funker kan du prøve deg med klor :)

resten av utstyret må du se an. Babynest er vanskelig å vaske da de fleste ikke har avtagbart trekk, prøvd å vask av med fuktig klut. De fleste bruker gulpeklut oppi for å unngå gulpeflekker ol uansett:) Jeg orker ikke å være helt panisk på at alt skal være heeelt «sterilt». Trekket i vogna er ikke vasket. Trekket i bilstolen fikk seg en skylling fordi jeg måtte prøve å ta det av for å «lære» meg det, slik at jeg har det klart til babyen kommer og evt gulpeflekker oppstår. Vippestol for heller ikke en vask. De ligger jo ikke med ansiktet nedi stoffet på vippestolen uansett :)

Lammeskin bør ikke vaskes med mindre det er skittent. Det er selvrensende, og bør luftes, evt vaskes med en våt klut hvis man vil fjerne noe.

Dynen trenger strengt talt ikke å vaskes, spørs hvilken dyne du kjøper egentlig. Men alle dyner skal tåle å bli vasket. Men da bør de tørketromles, med tennisballer/tørkeballer for å få opp spensten igjen- spesielt hvis det er dun.

Vognposen og bilstolposen blir ikke vasket her.

Trekket til madrassen i vogna og kurv/vugge kan vaskes, hvis man ikke har eget laken over :smug:

Lekematte og bæresæle kan jo skylles hvis man ønsker dette. Lekematten kan fort få seg noen runder i vaskemaskinen uansett etter hvert, hvis man får en gulper :woot::p

Ellers er jeg mest opptatt av at klær, sengklær, tepper, kluter ol er vasket godt før bruk! Alt som skal være tett på huden, eller kan bli liggende ved ansiktet ol vaskes. Yttertøy er ikke såå nøye. Lag 1 og 2 vaskes :)
 
Vi har arvet den del lamaze leker og annet lignende leketøy...bør vel vaskes på et vis det også.... Vurderer å putte i en vaskepose og så i vaskemaskinen på 40. Hotel med erfaringer på det?
 
Noen som vasket stelleveska før bruk? Endte opp med Stokke sin, og vil ta den med på sykehuset med babyklærne i.
 
Noen som vasket stelleveska før bruk? Endte opp med Stokke sin, og vil ta den med på sykehuset med babyklærne i.

Jeg tørket inni med en fuktig klut, og så pakket jeg klærne i IKEA zip poser :)
 
Jeg tørket inni med en fuktig klut, og så pakket jeg klærne i IKEA zip poser :)
Pokker, jeg leste ikke svaret ditt før nå. Da hadde jeg tørket med en fuktig klut innvendig. Så på lappen i stelleveska at den ikke kan vaskes, men den lukta jo ikke spesielt godt, så hadde sikkert vært lurt å tørke den litt! Jeg la jo klærne bare rett oppi. Ble forresten overrasket over "plassen" i den store stelleveska. Flyttet alle babytingene jeg hadde i sidelommen på liten treningsbag i stelleveska, og den ble helt full! Ser jo ut som jeg har med MYE mer nå :wtf:
 
Pokker, jeg leste ikke svaret ditt før nå. Da hadde jeg tørket med en fuktig klut innvendig. Så på lappen i stelleveska at den ikke kan vaskes, men den lukta jo ikke spesielt godt, så hadde sikkert vært lurt å tørke den litt! Jeg la jo klærne bare rett oppi. Ble forresten overrasket over "plassen" i den store stelleveska. Flyttet alle babytingene jeg hadde i sidelommen på liten treningsbag i stelleveska, og den ble helt full! Ser jo ut som jeg har med MYE mer nå :wtf:
Det gjør ingenting! Ikke tenk på det:) jeg fikk det så for meg, å koste meg når jeg pakket klærne i poser etter antrekk, men vil ikke si det er nødvendig i det hele tatt:)

Hehe såpass ja.. gjør ingenting om du har med mye, det bestemmer me selv hva vi vil ha med:)
 
Back
Topp