Pålegg på brødskiva

Brennlotto

Gift med forumet
Mailykke 2018
Vårspirene 2021
Hva serverer dere til pålegg til de små nå når de er 7-8 mnd? Her går det i leverpostei og kaviar, og noen ganger banan eller sviskemos. Har prøvd makrell i tomat, men det liker hun ikke :wacky:

Hva annet kan gies som er uten melk, lite salt og ikke for søtt? Hadde vært greit med mer variasjon. Kjøttpålegg har vi ikke prøvd, noen som har? Er litt redd for at det er vanskelig å tygge med bare to tenner :p
 
Min ELSKER makrell i tomat og vil helst bare ha det, men ellers blir det laksepålegg, leverpostei, hjemmelaget syltetøy, dampet og most eple, kokt egg, kaviar, smør, avocado.. ja.. :p
 
Makrell i tomat, leverpostei, kyllingpostei, egg, smør, kaviar. Aprikosmos. Mest det som er smørbart. Men han liker også kokt skinke, men ofte peller den av brødskiva for å så ikke spise brødet... :p sånn er det når han spiser selv:cat:
 
Kun leverpostei:hilarious: Så takk for tips, dere andre! Han liker prim også, men jeg tenker det er unødvendig søtt? Fikk det av pappaen, falt i smak ;-)
 
Kun leverpostei:hilarious: Så takk for tips, dere andre! Han liker prim også, men jeg tenker det er unødvendig søtt? Fikk det av pappaen, falt i smak ;-)

Har ikke turt å prøve enda siden de ikke skal ha kumelk før de er 10mnd :p men må jo være greit en gang i blant? :)
 
Leverpostei, makrell i tomat, avokado og hjemmelaget syltetøy er det vi har prøvd foreløpig. Elsker alt av mat denne her:D
 
Hehe, ja, i små mengder er det nok ingen krise :) Før i tiden fikk jo babyer kumelk å drikke fra de var 6 mnd:p

Ja, eller enda tidligere :p det med melk er jo kun for å forhindre jernmangel hos de små, så jeg tenker nå i alle fall at om man sørger for at mini får i seg nok jern kan det ikke være noe problem om de får i seg litt melkeprodukter heller :)
 
Ja, eller enda tidligere :p det med melk er jo kun for å forhindre jernmangel hos de små, så jeg tenker nå i alle fall at om man sørger for at mini får i seg nok jern kan det ikke være noe problem om de får i seg litt melkeprodukter heller :)
Her får mini som oftest samme middag som resten av gjengen også om det er melk/fløte/rømme i. Som du sier er det kun får forhindre jernmangel det med melk og siden vi er flink å gi blant annet leverpostei, grøt og aprikos ser jeg ikke problemet.
 
Her får mini som oftest samme middag som resten av gjengen også om det er melk/fløte/rømme i. Som du sier er det kun får forhindre jernmangel det med melk og siden vi er flink å gi blant annet leverpostei, grøt og aprikos ser jeg ikke problemet.

Det tenker jeg også, men jeg prøver jo å holde tilbake på melken da.. :p
 
Her får mini som oftest samme middag som resten av gjengen også om det er melk/fløte/rømme i. Som du sier er det kun får forhindre jernmangel det med melk og siden vi er flink å gi blant annet leverpostei, grøt og aprikos ser jeg ikke problemet.

Hvilke varer er det mest jern i? :)
 
Hvilke varer er det mest jern i? :)

Leverpostei er en veldig god kilde til jern som mange små liker. Ellers kan du bruke jernrike kornsorter som havre og hirse. Det er jern i mye forskjellig da - kjøtt, grønne grønnsaker, belgvekster. For å bedre jernopptaket kan du servere jernrike matvarer sammen med matvarer som inneholder mye c-vitamin! :) ei skive grovt brød med leverpostei og litt appelsin/jordbær/paprika el. er helt supert! :)
 
Leverpostei er en veldig god kilde til jern som mange små liker. Ellers kan du bruke jernrike kornsorter som havre og hirse. Det er jern i mye forskjellig da - kjøtt, grønne grønnsaker, belgvekster. For å bedre jernopptaket kan du servere jernrike matvarer sammen med matvarer som inneholder mye c-vitamin! :) ei skive grovt brød med leverpostei og litt appelsin/jordbær/paprika el. er helt supert! :)

Vi har ikke startet med brødskive helt ennå, men havregrøt er slager! :) Føler meg helt teit av og til, kjenner det er så mye å tenke over. Men hun er veldig (!) glad i mat, så jeg tror egentlig at hun får i seg bra mengder av mye.
 
Vi har ikke startet med brødskive helt ennå, men havregrøt er slager! :) Føler meg helt teit av og til, kjenner det er så mye å tenke over. Men hun er veldig (!) glad i mat, så jeg tror egentlig at hun får i seg bra mengder av mye.

Ja, okay :) men det er bra :) og hvis du tar litt frukt i grøten vil det som sagt øke jernopptaket. MEN, man må ikke henge seg helt opp i dette da :p tenker man kommer langt med et normalt, variert kosthold ;)
 
Vi har bare gitt leverpostei enn så lenge, hun spiser ikke så mye/ofte brødskiver. Er nok noe vi kommer til å gi litt mer av etterhvert. Greit at hun får prøvd å tygd litt også, ikke bare svelge :)
 
Han spiser egentlig alt det vi andre spiser, norvegia, baconost, skinkeost, prim, leverpostei, makrel i tomat, syltetøy, skinke osv
 
Back
Topp