Noen som er med? Vi tar oss sammen. Husarbeid. Flylady inspirert (lang tråd, hopp gjerne til slutten

Å komme hjem til, eller stå opp til, ryddig hus er drømmen
 
Dette høres interessant ut. Hvor finner man alle disse trinnene?
Slwng deg gjerne på her med oss, vi tar sånn ca et for dagen med et og annet sidestep dersom vi enten føler for å legge inn noe annet, fakrisk glemmer det ut (jeg er ikke akkurat ufeilbar på å legge ut en ny hver dag, men dere har jo linken)
Eller trenger en pause i fremdriften

Jeg personlig skal begynne å jobbe ganske mye overtid de neste 7 ukene så jeg vet ikke hvor mye jeg klarer å følge opp, men henger med som best jeg kan og fortsetter når kapasiteten er der.
 
Og du. Jeg tror vi nærmer oss å ta sånne ting som er utenfor kjøkkenet.

Morgendagens er two minutes hotspot fire drill!

Jeg lette litt etter en kort forklaring. Ikke så lett.

Hotspot, det er en sånn plass der ting samler seg, og får det ligge der så kommer mer. Og mer
Og mer

Jeg har vel ca en i hvert rom.

Den enden av spisebordet vi ikke faktisk spiser på. Gror igjen på et blunk.
Kjøkkenbordet. For det spiser vi aldri ved.
På badet er det gulvet , desverre. Ligger der en bukse havner der en genser så havner der mer og mer og... Ja. I gangen. Legger en fra seg noe på benken så er den overgrodd pp et blunk (også faller det ned på gulvet)
Burde dessuten ta bort noe vintertøy og sko så det blir bedre plass.

Hot spot fire drill et altså å bruke to minutter, gjerne to ganger om dagen, på å rydde det. Du kommer gjerne ikke til bunns på to minutter. Men det er fremgang. Og når det er tatt, så vil det å vedlikeholde det være mer sånn to min. Altså, vi kommer dit på sikt.

Men det er i morgen. I dag, i dag er det å implementere vanen med å tenke positivt om seg selv.

Vi er, vi er flinke som tar tak og vi skal klare dette!

Denne siterer jeg for å gi denne infoen til nye lesere. For dagens punkt er hot spot fire drill!
 
Slwng deg gjerne på her med oss, vi tar sånn ca et for dagen med et og annet sidestep dersom vi enten føler for å legge inn noe annet, fakrisk glemmer det ut (jeg er ikke akkurat ufeilbar på å legge ut en ny hver dag, men dere har jo linken)
Eller trenger en pause i fremdriften

Jeg personlig skal begynne å jobbe ganske mye overtid de neste 7 ukene så jeg vet ikke hvor mye jeg klarer å følge opp, men henger med som best jeg kan og fortsetter når kapasiteten er der.
Jeg hiver meg også med da:)
 
Kjempegøy at vi er noen.

Skal ejg fortsette å poste et nytt skritt sånn ca hver dag Eller skal vi følge det fra nett hver for oss og heller "rapportere" her hvor langt vi kommer? For min del er det i alle fall på et vis forpliktende å gjøre det sammen og "rapportere"
 
Kjempegøy at vi er noen.

Skal ejg fortsette å poste et nytt skritt sånn ca hver dag Eller skal vi følge det fra nett hver for oss og heller "rapportere" her hvor langt vi kommer? For min del er det i alle fall på et vis forpliktende å gjøre det sammen og "rapportere"
Ekstra motiverende om vi kan rapportere hvor flinke vi har vært:D

Har mange begynt på trinn en? eller skal vi starte sammen på en dato?
 
Jeg har sånn dels begynt men ikke knusende forpliktende egentlig. Ikke reelt fakrisk tatt vasken enda i år nemlig. Nesten, men ikke fullført. Så jeg stater glatt på nytt.
 
Kjempegøy at vi er noen.

Skal ejg fortsette å poste et nytt skritt sånn ca hver dag Eller skal vi følge det fra nett hver for oss og heller "rapportere" her hvor langt vi kommer? For min del er det i alle fall på et vis forpliktende å gjøre det sammen og "rapportere"

Supert om du poster et skritt ca hver dag og så oppdaterer vi litt etter hvert om hvordan det går. :)

Jeg er flink med hot spots for tiden og ser stadig bedring, men de andre tingene er jeg ikke så god til. Jobber med det! Har tatt vasken, men er ikke fornøyd med resultatet...
 
Jeg har jo trackeren min som går fra 1.1 som jeg poster bilde av nesten hver dag. Det er min rapport.

Må ta vasken på nytt
Også er det forresten ikke meningen at man tar den like grundig hver dag, bare at man tørker over den og "keep it shining" liksom. Ikke sånn grundig skrubb hver dag. Bare tøm den og tørk den. Mitt problem er at jeg ikke har tømt den skikkelig og derved ikke faktisk tørket den og hatt den skinnende til morgen.

Mannen min vasker uansett opp etter at jeg legger meg flere dager i uka så det er vanskelig å knytte min fremgang til vasken. Jeg prøver derfor å gjøre det til å ta av spisebordet, sette i oppvaskmaskina, ideelt sett vaske opp og derved kunne tømme vasken, men like gjerne tørke av komfyren. Rett og slett fordi han gjerne begynner med oppvasken når jeg begynner med slikt og da finner jeg heller en annen greie. Oppvasken er liksom hans ansvar og jeg vil ikke "kritisere". Og har egentlig mye større glede av ryddig bord enn skinnende vask. Men har nå etter sikkert 15 år med flylady av og på en liten hangup på den vasken...
 
BabyStep: Day 6

So far we are:

Getting dressed to lace-up shoes
Keeping our sink shining
Read your FlyLady emails
Looking at our posted reminders
Recognizing the negative voices
Today we are going to learn about Hot Spots. We all have them. Not sure what a Hot Spot is? Read the definition in our FLY FAQs!



Now, set your timer for two minutes and practice putting out your Hot Spot. You don’t have to work until you have finished; just do what you can in two minutes. Put your bills in one place. This will keep you from having to search for them.

Your timer can be your best friend. After you set it for two minutes and clear off your hot spot send an email to:



FlyLady@flylady.net with I CAN DO ANYTHING FOR TWO MINUTES! in the subject line.

You Can Do Anything for 15 Minutes



FlyLady Tip: Play some games with yourself by seeing how long it takes to empty your dishwasher, reboot your laundry, fold a load of clothing, or make your bed. These times are going to surprise you


Min liste er sånn ca
Ikke sette meg ned rett etter ungene er i seng
Og helst ikke ligge "en episode på Netflix" etter lillemor har sovna før jeg går opp....
Shine vasken/komfyren
Snu tankene positive. Jeg kan. Jeg skal klare dette.
Legger til 2 min hotspot
Rapportere her.
Det står vel også get dressed på trackeren min for januar, den går bort i februar, men for januar gir den meg litt mestringsfølelse, for det er en vane jeg har.
 
Har prøvd å lese litt på nettsiden til flylady. Og ble litt forvirret? Forstår ikke helt hva man skal gjøre.. Ser nesten bare ut som man skal holde vasken ren hver dag og bruke sko inne? Hva er hotspots osv? Noen som kan gi meg en enkel innføring?
 
Har prøvd å lese litt på nettsiden til flylady. Og ble litt forvirret? Forstår ikke helt hva man skal gjøre.. Ser nesten bare ut som man skal holde vasken ren hver dag og bruke sko inne? Hva er hotspots osv? Noen som kan gi meg en enkel innføring?

Den siden er forbausende krevende å sette seg inn i og lett å gå seg vill på.

Ang hotspot, les det innlegget jeg siterte meg selv på over her.

Ang oppgaver Det begynner med vasken og hun er strikt på det med sko (det er ikke jeg. Men verd å prøve kanskje) så bygger vi rutiner steg for steg i 31 babysteps og blir gradvis mer og mer. Du kan lese på siden eller vi kan rett og slett ta det her som vi endte med i 2018 fordi vi da kan "snakke" sammen og ta det som er viktig for oss underveis.
 
Jeg har som nevnt i det tidligere innlegget mange hotspots.

Og begynner med enden av bordet denne gangen også. Den halvmeteren av spisebordet vi ikke trenger for å spise vi fem som er her til vanlig. Der samler det seg mye.
 
Den siden er forbausende krevende å sette seg inn i og lett å gå seg vill på.

Ang hotspot, les det innlegget jeg siterte meg selv på over her.

Ang oppgaver Det begynner med vasken og hun er strikt på det med sko (det er ikke jeg. Men verd å prøve kanskje) så bygger vi rutiner steg for steg i 31 babysteps og blir gradvis mer og mer. Du kan lese på siden eller vi kan rett og slett ta det her som vi endte med i 2018 fordi vi da kan "snakke" sammen og ta det som er viktig for oss underveis.
Takk:) nå forstår jeg det med hot spots. jeg har ganske mange hotspots da. Mine er inni skuffer og skap, så ikke så synlig. Men utrolig frustrerende likevel.
Jeg skal begynne å teste med å bruke sko inne. min mor var husmor og en veldig flink en synes jeg. Hun bruker sko inne og er selv alltid flidd med sminke, klær og hår. Selv når vi var små. Så er sikkert noe i det?
Tviler at jeg orker å alltid være flidd når jeg er hjemme alene da, synes det er digg med komfortable hjemmeklær.
 
Takk:) nå forstår jeg det med hot spots. jeg har ganske mange hotspots da. Mine er inni skuffer og skap, så ikke så synlig. Men utrolig frustrerende likevel.
Jeg skal begynne å teste med å bruke sko inne. min mor var husmor og en veldig flink en synes jeg. Hun bruker sko inne og er selv alltid flidd med sminke, klær og hår. Selv når vi var små. Så er sikkert noe i det?
Tviler at jeg orker å alltid være flidd når jeg er hjemme alene da, synes det er digg med komfortable hjemmeklær.

Det er noe med å la kroppen tenke at den er på jobb i stedet for å ha fri. Koseklær er fri. Hva med å evt skifte til Koseklær når "jobben" er gjort?

Jeg har synlige hotspots. Mye pga mangel på skuffer og skap, grunnet bl.a stuen med alle sine skråtak er der altfor lite skap etter min mening.

Ingen skap eller skuffer på badet heller utenom yngstemor sin stellekommode så alt av stæsj på badet står også fremme. Mye rot.
 
Trackeren min.IMG_20190106_221853.jpg

Mannen står og vasker opp og insisterer på at jeg legger meg Så oppvaskkummen utgår i kveld også.

Ikke utenkelig at jeg etterhvert legger inn baderomsvasken i stedet for da får jeg gjort noe. Eller regner komfyren i stedet. For den vasken er stadig opptatt når jeg skal legge meg. Og altså, ifølge flylady skal jeg løse det ved å vaske opp mens jeg lager mat (mannen lager like ofte mat som meg) og ta kjøkkentjenensten når maten er spist.

Flere dager i uka går jeg fea bordet før det er ryddet av for å følge en unge på fritidsaktivitet De dagene jeg ikke gjør det kan jeg kanskje klare å vaske opp etter middag, men det er ikke lenge fra midsag til leggetid for yngste og jeg vil gjerne være litt sammen med henne. Og når ungene er i seng så spiser jeg og mannen gjerne kveldmat, og om vi ikke jobbet så tar vi løs på huset da og han tar altså kjøkkenet og den balansen beholder vi. For han kan ikke ha ansvar for klesvask, han klarer ikke skille mellom ull og bomull...
 
Last edited:
Det er noe med å la kroppen tenke at den er på jobb i stedet for å ha fri. Koseklær er fri. Hva med å evt skifte til Koseklær når "jobben" er gjort?

Jeg har synlige hotspots. Mye pga mangel på skuffer og skap, grunnet bl.a stuen med alle sine skråtak er der altfor lite skap etter min mening.

Ingen skap eller skuffer på badet heller utenom yngstemor sin stellekommode så alt av stæsj på badet står også fremme. Mye rot.

Jeg skifter uansett når jeg vasker, jobber hjemme, så jeg forbinner sånnsett ikke behagelig klær med fri. Liker ikke å vaske i jeans og er redd for å ødelegge klærne med vaskemiddel ol.
Men tenker jeg skal skaffe meg litt finere hjemmetøy så ser det litt bedre ut.

Vi har mye skuffer, skap og hyller. De er veldig kaotiske til tider, men jeg prøver å organisere slik at tingene er på noenlunde sin faste plass.
 
Back
Topp