Når fortelle elever/foresatte?

Meterem

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
Dere som er lærere, når forteller dere elever og foresatte om graviditeten? Hvordan forteller dere det? Hvilket trinn er elevene på?

Dere som har barn på skolen, når tenker dere elever og foresatte kan/bør få vite det? Hvor gamle er barna?

Hva tenker alle dere andre?

Jeg tror det vil påvirke klassen positivt at de får vite det (håper de tar mer hensyn til babyen og meg :p), men jeg vil jo ikke fortelle noe ‘’for tidlig’’.

Jeg er vikar, men elevene har fått vite det. Klassen jeg var i før jul fikk vite det fordi det er et par utagerende der som kan finne på å slå eller sparke i magen. Det er 2. klassinger, og det ble fortalt da ei gjorde nettopp det. Nå etter jul er jeg i 6. klasse og der har enkelte fått vite det fordi jeg MÅ spise ofte og de somler så veldig med å komme seg ut noen ganger at jeg får minimalt med tid til å spise, og fordi jeg ikke hadde noen annen måte å forklare hvorfor jeg ikke fikk løpt etter ballen som suste forbi meg i utetimen (tidvis veldig svimmel, og da var jeg det). Jeg vet ikke hva som er rett og galt, men slik ble det iallfall løst her. :shy:

Jeg har vært 100% sykemeldt siden november og mine klasser vet jo ikke hvorfor enda. Håper å komme tilbake delvis om noen uker og da kommer jeg naturlig nok til å fortelle årsaken til at jeg har vært borte. Dette er vgs.

Sist gang jeg var gravid fortalte jeg det til elevene etter ordinær ultralyd. Noen av foreldrene hadde fått nyss i det litt tidligere. Denne gangen er jeg litt usikker på når jeg vil fortelle det. Kanskje venter jeg til det begynner å vise at magen vokser eller til jeg må ha tilrettelegging.

Her må en bare følge magefølelsen. Kommer vel litt an på hvilket aldertrinn dere underviser på og på formen deres osv. Jeg mener det kan være greit å fortelle det når det begynner å vise på magen da.

(Selv jobber jeg forresten "bare" i barnehage. Jeg er med de yngste, så har ingen plan om når jeg skal si det til barna der. Tar det i her og nå situasjonene som oppstår når de oppdager at magen er stor, tenker jeg. Der er en som nettopp har blitt storesøster, så hun vil kanskje forstå det siden hun har hatt en mamma med stor mage nå nylig.)

• Liker
Reactions: Kkk
Jeg er lærer på videregående, og jeg fortalte det til elevene før helgen :) er nå 15+1, og kunne helt sikkert ventet noen uker til da magen er som før og formen er alle tiders :) men så hadde jeg jo gledet meg til å fortelle både elever og kollegaer at vi endelig er gravid etter 5 år med prøving!

Jeg er vikar, men elevene har fått vite det. Klassen jeg var i før jul fikk vite det fordi det er et par utagerende der som kan finne på å slå eller sparke i magen. Det er 2. klassinger, og det ble fortalt da ei gjorde nettopp det. Nå etter jul er jeg i 6. klasse og der har enkelte fått vite det fordi jeg MÅ spise ofte og de somler så veldig med å komme seg ut noen ganger at jeg får minimalt med tid til å spise, og fordi jeg ikke hadde noen annen måte å forklare hvorfor jeg ikke fikk løpt etter ballen som suste forbi meg i utetimen (tidvis veldig svimmel, og da var jeg det). Jeg vet ikke hva som er rett og galt, men slik ble det iallfall løst her. :shy:

Ja, jeg har også noen som somler noe voldsomt. Må telle til ti greit mange ganger for å ikke klikke :angelic:

Jeg er lærer på videregående, og jeg fortalte det til elevene før helgen :) er nå 15+1, og kunne helt sikkert ventet noen uker til da magen er som før og formen er alle tiders :) men så hadde jeg jo gledet meg til å fortelle både elever og kollegaer at vi endelig er gravid etter 5 år med prøving!

Jeg skjønner godt at du gledet deg da, ja! Deilig
å endelig kunne dele en slik nyhet, når man hat ventet så lenge på det :D

Jeg har fortalt det til de fleste av kollegene mine, men vil se hvor lang tid det tar før elevene tør å spørre selv. Tenker at den klassen som først spør skal få ei kake som belønning :yuck: Litt spenning i hverdagen :p Jobber på videregående.

Jeg jobber i barnehage og tenker å vente til de spør. Hehe. Gjengen min er rundt tre år og veldig opptatt av babier, så de finner det nok fort ut :)

Dere som er lærere, når forteller dere elever og foresatte om graviditeten? Hvordan forteller dere det? Hvilket trinn er elevene på?

Dere som har barn på skolen, når tenker dere elever og foresatte kan/bør få vite det? Hvor gamle er barna?

Hva tenker alle dere andre?

Jeg tror det vil påvirke klassen positivt at de får vite det (håper de tar mer hensyn til babyen og meg :p), men jeg vil jo ikke fortelle noe ‘’for tidlig’’.

Jeg fortalte det første dag etter sommerferien siden passa fint slik. Da var jeg ca 17 uker og magen begynte såvidt å vises. Hadde det ikke vært sommerferie hadde jeg kanskje sagt det et par uker før.

Jeg har fortalt det til de fleste av kollegene mine, men vil se hvor lang tid det tar før elevene tør å spørre selv. Tenker at den klassen som først spør skal få ei kake som belønning :yuck: Litt spenning i hverdagen :p Jobber på videregående.

Spørs om noen våger å spørre, da :p

Jeg hadde tenkt å fortelle det rett etter nyttår, da 13 uker, fordi klassen min vet at jeg har vært gjennom IVF-behandling (hadde et hormonelt sammenbrudd foran dem, så måtte nesten fortelle hvorfor. De går i 10. så er store nok til å forstå). Det har ikke blitt til at jeg har fortalt det, men synes selv magen begynner å bli veldig synlig, så er nok ikke lenge før noen spør - hvis noen tør, da.

Back
Topp