Tips mot kvalme?

:Twinni

Elsker forumet
Julibarna 2019
JuniJubel2021
Jeg er så kvalm!! Kaster ikke opp, men er på grensen hele tiden. Får ikke i meg noe særlig mat. Jeg kjenner nå at jeg begynner å bli sliten og slapp. Er det noen som har gode tips til å minske kvalmen? Jeg prøver å spise tørr kjeks, lite og ofte. Men er konstant kvalm likevel.

Håper det kommer noen gode råd her. Eneste som foreløpig har hjulpet var afipran via veneflon samtidig med væskebehandling

Vil også ha tips. Forsøkte ingefærtabletter som fungerer for noen, men hjalp ikke meg.
eneste som hjelper er å ligge i sofaen i 2-3 timer og tvinge i meg rugsprø, litt og litt. Blir bedre, men kvalmen går ikke over

Last edited:
Spise ofte og lite er vel det vanligste rådet...
For meg hjelper det å spise litt lakris (pass på at det ikke er for store mengder da det ikke er bra for babyen...)
Ellers er det å hvile og aldri bruke så mye krefter at jeg blir sliten, dvs gjøre minimalt om dagen for min de :(
Ellers hjelper seabands for noen og ingefærtabletter/pulver. Akupunktur kan også ha positiv effekt for noen.

Spise ofte og lite er vel det vanligste rådet...
For meg hjelper det å spise litt lakris (pass på at det ikke er for store mengder da det ikke er bra for babyen...)
Ellers er det å hvile og aldri bruke så mye krefter at jeg blir sliten, dvs gjøre minimalt om dagen for min de :(
Ellers hjelper seabands for noen og ingefærtabletter/pulver. Akupunktur kan også ha positiv effekt for noen.

Takk for at du sier det! Jeg må rote fram bandene mine NÅ :woot:

Takk for at du sier det! Jeg må rote fram bandene mine NÅ :woot:

Ingen grunn til ikke å bruke de! I verste fall har de ingen effekt, men skade gjør de definitivt ikke :)
Forrige graviditet syntes jeg absolutt de hjalp!

Prøvd postafen? Reisesyke tabletter fra apoteket. Førstevalg mot svangerskapskvalme :)

Blir også ofte så kvalm at jeg ikke orker tanken på mat, men spise lite er det eneste som hjelper!
For min del må det være mat med minst mulig fett og sukker. Merker at hvis jeg passer på å spise lite og ofte ikke fett/søtt, så er det faktisk litt bedre!
Håper det gir seg snart!

Har en pakke ritzkjeks på nattbordet, og en flaske kaldt vann i vinduskarmen. Det gjør dagen marginalt bedre :p

Har vært veldig kvalm og mye oppkast i de 2 tidligere svangerskapene mine, litt bedre denne gangen, men det er ved hjelp av masse ‘tiltak’!

-spiser så fort jeg får muligheten om morgenen
-drikk vann, iiiiiskaldt vann
-Afipran
-Seaband er på, fra jeg våkner til jeg går og legger meg. Hvis du føler de mister litt effekt, kan det være lurt å kjøpe nye, fordi de tøyer seg litt etterhvert som de brukes.
- Spiser ofte! (Kneiprundstykke med skinke og 1 glass melk, klemmentin, ellers mye nøytral mat. Får ikke i meg så mye søtt eller fett, så det holder jeg meg unna:)
Legger meg som regel 20.30 tiden, da jeg aldri har morgenkvalme, men om kvelden. Så da har jeg funnet ut at jeg heller legger meg tidlig, enn å være så kvalm/kaste opp.

Sniker fra mai. Spøy fra uke 6-17, så har vært igjennom hele lista, noe funket ikke noe funket litt.

-Spise! Helst hele tiden. Har fortsatt to bananer og casewnøtter på nattbordet, så jeg kan spise om natten/tidlig morgen.
Kvalmen blir verre når man er sulten og for meg var kvalm og sulten blitt EN følse.

-seabands funker for noen. Akupressbånd som fåes kjøpt på apotek.

-Akupunktur. Blir dyrt i lengden.

-ingefær. I tablettform eller fersk.

-vitamin b6 (fåes i kapsler) Banan inneholder.

-Hvile. Kvalmen blir verre når man er sliten.

-kald cola, helst med isbiter.

-Brukte postafen de siste ukene, synes det hjalp mest.

-ellers så er youghurt og banan best å spy opp. (Spøy hver morgen, så da var det greit å spise frokost som var ok når det kom opp igjen) Hvis du er så uheldig å begynne med det.

Jeg har faktisk funnet ut at det som hjelper best for meg er å få igang kroppen og få litt frisk luft. Det kan ikke være tilfeldig at jeg faktisk fungerer bedre de dagene jeg må opp og ut enn de dagene jeg har fri og blir på sofaen.
Så, her er teorien enkel, praksis litt verre o_O

Jeg har faktisk funnet ut at det som hjelper best for meg er å få igang kroppen og få litt frisk luft. Det kan ikke være tilfeldig at jeg faktisk fungerer bedre de dagene jeg må opp og ut enn de dagene jeg har fri og blir på sofaen.
Så, her er teorien enkel, praksis litt verre o_O

Det opplevde jeg forrige svangerskap også at frisk luft og en rolig gåtur var det mest effektive på kvalmen!
Dette svangerskapet har jeg vært så mye dårligere at jeg ikke har klart å gå tur og bruker jeg noe som helst krefter så har jeg kastet opp. Så min erfaring her er i hvert fall at det er graden av kvalme som avgjør om det funker eller ikke. Hadde det vært sommer kunne man kanskje ligget ute i frisk luft i det minste :p

Back
Topp