Storebror og reaksjon på lillesøster

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Hjemme fra sykehuset med lillesøster som nå er 6 dager og minste storebror på 2.5 år har en skikkelig reaksjon på lillesøster. Han forguder henne, vik kose og bære, men tåler dårlig at jeg holder henne. Han er en skikkelig mammagutt så det er nok tøft for han å se noen andre ta "hans" plass. Lillesøster er heldigvis en lett baby til nå som sover mye og kan sove lenge i vuggen eller vognen men når jeg skal amme så er storebror der og vil dra lillesøster bort fra meg og bære henne tilbake i vuggen igjen. Å forklare at mamma må amme nytter ikke, han blir mer og mer frustrert. Han gjør mye mer ugang - nekter å høre etter - alt for å få oppmerksomhet selv om det blir negativ oppmerksomhet om han gjør noe han ikke har lov til. Han får mye oppmerksomhet generelt, så burde ikke stå på oppmerksomheten. Eldste på snart 4 er mer rolig og omsorgsfull og får dermed mindre oppmerksomhet fordi mellomste storebror krever så mye siden han gjør så mye ut av seg spesielt når jeg må ta meg av lillesøster.

Har også slitt med amming med guttene så prøver å få til amming denne gang, og det blir ikke lettere av en storebror som gjør så mye ut av seg. Gubben er litt både og hvor mye han gjør med guttene, må helst sparke han i gang med aktiviteter med guttene og sette de i gang med noe.
Noen tips til å bedre hverdagen for mellomste slik at han lettere kan akseptere at mamma av og til må ta seg av lillesøster?:)
 
Ammekurv til mellomste bror? Få tak i noen spennende leker som du setter i en kurv som han KUN får leke med når du ammer? Har hørt noen har gjort det og jeg vurderer det selv hvis vi får dette problemet.
 
Ammekurv til mellomste bror? Få tak i noen spennende leker som du setter i en kurv som han KUN får leke med når du ammer? Har hørt noen har gjort det og jeg vurderer det selv hvis vi får dette problemet.
Hørtes lurt ut! Dette tipset tar jeg også med meg!
 
Ammekurv til mellomste bror? Få tak i noen spennende leker som du setter i en kurv som han KUN får leke med når du ammer? Har hørt noen har gjort det og jeg vurderer det selv hvis vi får dette problemet.

Så smart!!! Dette tipset noterer jeg meg ned! Min er eldre, men likevel!
 
Ammekurv til mellomste bror? Få tak i noen spennende leker som du setter i en kurv som han KUN får leke med når du ammer? Har hørt noen har gjort det og jeg vurderer det selv hvis vi får dette problemet.
Ikke dumt, må prøves :). Han finner seg gjerne leker som han leker med mens han sitter med meg mens jeg ammer men blir fort lei om lillesøster bruker for for lang tid (etter hans mening). Men må testes allikevel :)
 
Back
Topp