Noen som har erfaringer med setefødsel?

Sofiemor88

Glad i forumet
Det blir kanskje ks er i uke 37+3 på kontroll i dag var ikke hodet komt ned lå med bena ned , så skal inn igjen 13.des for et snuforsøk, ble vist ikke anbefalt å føde vanlig vist hodet ikke lå ned, alle mine 3 tidligere svangerskap er født med hodet ned. Er det noen med erfaring ved setefødsel? Er det mulig ??
 
Jeg fødte fredag, ingen hadde oppdaget at frøkna lå i seteleie. Heller ikke da jeg kom inn på føden etter vannavgang.
Det ble først oppdaget ved 4 cm åpning da de skulle sette elektrode på hodet til babyen.

Så det kom som litt av en overraskelse, da ble det ultralyd for bekreftelse av leie samt røntgen av bekkenet mitt. Jeg hadde ikke mye tid til å tenke over det men jeg valgte å prøve å føde vaginalt da alle mente at forutsetningene for at de skulle gå bra var gode.

Fødselen gikk veldig fint, og ei frisk og fin jente kom ut med god hjelp fra et fantastisk team av leger og jordmor. Jeg er hvertfall kjempe fornøyd med at jeg ikke valgte snitt.
 
Har ingen erfaring med setefødsel selv enda, men ville bare spørre dere om dere fikk/får velge mellom KS eller vaginal fødsel?
Jeg venter barn i sete, men ved mitt sykehus får man ikke velge ks. Barnet må fødes vaginalt enten man vil eller ei. (Og jeg vil absolutt ikke føde vaginalt seteleie!)
Unntaket er om barnet er over 4500 gr eller det er andre medisinske hensyn. Kanskje jeg heller skal reise til ditt sykehus, for det er vel fritt sykehusvalg også på fødsel?
 
Jeg har hatt setefødsel og vanlig fødsel. Setefødsel var faktisk lettere. Så lenge det ikke er en medisinsk årsak for ks så er vaginal fødsel å foretrekke. Man blir ekstra godt fulgt opp og det tas forholdsregler før fødsel ved at man sjekker at man er en god kandidat for fødsel.
 
Har ingen erfaring med setefødsel selv enda, men ville bare spørre dere om dere fikk/får velge mellom KS eller vaginal fødsel?
Jeg venter barn i sete, men ved mitt sykehus får man ikke velge ks. Barnet må fødes vaginalt enten man vil eller ei. (Og jeg vil absolutt ikke føde vaginalt seteleie!)
Unntaket er om barnet er over 4500 gr eller det er andre medisinske hensyn. Kanskje jeg heller skal reise til ditt sykehus, for det er vel fritt sykehusvalg også på fødsel?
Sniker fra september. På ahus fikk jeg bestemme helt selv når jeg skulle føde storebror i 2016. Valgte da ks siden jeg ikke turte å føde vaginalt i seteleie.
 
Har ingen erfaring med setefødsel selv enda, men ville bare spørre dere om dere fikk/får velge mellom KS eller vaginal fødsel?
Jeg venter barn i sete, men ved mitt sykehus får man ikke velge ks. Barnet må fødes vaginalt enten man vil eller ei. (Og jeg vil absolutt ikke føde vaginalt seteleie!)
Unntaket er om barnet er over 4500 gr eller det er andre medisinske hensyn. Kanskje jeg heller skal reise til ditt sykehus, for det er vel fritt sykehusvalg også på fødsel?
Hvilket sykehus er dette? Ved mitt sykehus prøver de vending, og dersom det ikke går så tar de rtg av bekkenet for å se om det er mulig med vaginal fødsel. I så tilfelle anbefaler de det, men man kan også velge ks pga. seteleie.
 
Hvilket sykehus er dette? Ved mitt sykehus prøver de vending, og dersom det ikke går så tar de rtg av bekkenet for å se om det er mulig med vaginal fødsel. I så tilfelle anbefaler de det, men man kan også velge ks pga. seteleie.

Mitt sykehus er KK i Bergen. De er dessverre kjent for (beryktet for) sin politikk hva angår vaginal setefødsel.
 
Mitt sykehus er KK i Bergen. De er dessverre kjent for (beryktet for) sin politikk hva angår vaginal setefødsel.
Herregud.. at det er mulig. Det er jo fritt sykehusvalg, så du får evt komme til Stavanger.
 
Jeg ble satt igang med ballong. Og de bekreftet leie med ul. Dagen etter hadde baby snudd seg i sete. Det ble da diskutert ks men jeg ønsket sterkt å føde vanlig så vi gikk for et vendingsforsøk. Jeg visste ikke hva jeg gikk til og det var veldig vondt. Men det gikk. Og det ble heldigvis vanlig fødsel her. Dette var kk faktisk. Og slik jeg forsto det så var det litt opp til meg om hva jeg ønsket. Men det står på både høyde på mor, størrelse på bekken og størrelse på baby. Jeg hadde nok valgt å prøvd å født i sete også. Men nå får jeg små barn.
 
Last edited:
Jeg hadde baby i seteleie :) fikk valget om å forsøke vaginalt eller keisersnitt for 2 dager siden. De la veldig vekt på at dette var mitt valg!
Det ble plutselig vannavgang for 3 dager siden i 35+4 så hadde ikke rukket å måle bekkenet eller snu. Drammen sa at hvis fødsel satte igang naturlig innen 24 timer etter vannet gikk kunne vi forsøke men de ville ikke sette igang en setefødsel. Vi valgte ks og måtte uansett vente 24 timer og det skjedde heller ikke noe, så hadde blitt det uansett. Skulle selvfølgelig ønske vanlig vaginal fødsel men sånn ble det ikke. Han hadde sittet i sete lenge!
 
Back
Topp