Våknet av pustestopp

Careone

Elsker forumet
Januarlykke 2019
Våknet inatt av å ikke klare å puste. Spratt opp av sengen og gispet etter luft, etter ca 20 sek klarte jeg endelig å trekke inn pusten. Var som om pusterøret var klistret sammen.

Er generelt veldig tungpusten, men dette var noe helt annet. Ellers har jeg lavt blodtrykk/puls og de siste dagene har jeg fått hovne legger med utslett. Er ikke overvektig men kunne godt vært mer aktiv. Veien normalt rundt 52 kg og er 172 høy.

Flere som har opplevd lignende? Blir litt redd for å sove igjen.
 
Våknet inatt av å ikke klare å puste. Spratt opp av sengen og gispet etter luft, etter ca 20 sek klarte jeg endelig å trekke inn pusten. Var som om pusterøret var klistret sammen.

Er generelt veldig tungpusten, men dette var noe helt annet. Ellers har jeg lavt blodtrykk/puls og de siste dagene har jeg fått hovne legger med utslett. Er ikke overvektig men kunne godt vært mer aktiv. Veien normalt rundt 52 kg og er 172 høy.

Flere som har opplevd lignende? Blir litt redd for å sove igjen.
Det hørtes ekkelt ut! Ville sjekket med legen.

Håper ikke det skjer igjen!
 
Eg trur eg ville ringt til legen og høyrt! Dei veit best kva som er normalt og ikkje! :)
 
Jeg har opplevd det flere ganger dette svangerskapet. Er veldig ekkelt, men ikke farlig sier både lege og jordmor til meg. Er også veldig vanlig i 3 trimester. det rett og slett for mye press på systemet så må ligge fast på en side med hode høyt. Er jo sikkert greit å forhøre seg med lege/jm om det er det samme i sitt tilfelle.
 
Jeg merker det skjer når jeg ligger på ryggen, så jeg må alltid ligge på siden.
 
Jeg spurte legen om det, hun mente det kunne oppstå når man var var tett i nesen (noe jeg har vært noen mnd nå) og ble tvunget til å puste med munnnen, spesielt om man lå på ryggen (noe jeg aldri gjør, men tilfeldigvis gjorde når det skjedde). Det ble rett og slett for tørt og pusterøret kunne "klistre seg sammen", men var ikke farlig.
 
Sniker fra mai..

Opplevde det samme i sist svangerskap, forferdelig ubehagelig! man føler at man holder på å bli kvalt.. tok det aldri opp med verken lege eller jordmor og det skjedde heldigvis bare denne ene gangen. Krysser fingrene for at jeg slipper den samme opplevelsen i dette svangerskapet...
 
Sniker fra mai..

Opplevde det samme i sist svangerskap, forferdelig ubehagelig! man føler at man holder på å bli kvalt.. tok det aldri opp med verken lege eller jordmor og det skjedde heldigvis bare denne ene gangen. Krysser fingrene for at jeg slipper den samme opplevelsen i dette svangerskapet...

Blitt med den ene gangen her og. Lykke til i svangerskapet :)
 
Høres ut som søvn apne, om man legger på seg i svangerskap så har man nok større sjangs for å få det, også om man ligger på rygg. Det som skjer er at musklene slapper av så mye når du sover at de tettes igjen, det skjer lettere om du har lakt på deg, fordid et blir mindre plass. Men når hjernen merker at den får for lite oksygen så vekker den deg opp, å da begynner du å stramme opp musklene igjen så du får puste igjen. Dette kan skje uten at du merker noe flere gang om natta, om det skjer i rem fasen så kan du også drømmenom at du holder pustern, dykker, får en stor klem eller noe så du ikke får puste, også våkne av det. Det er nok ikke farlig, men vet ikke hvordan det påvirker babyen. Mest sansynlig mindre enn det påvirker deg. Vil jeg tro, siden han/hun har et ekstra «lager» oksygen i morkaka. Men skal ikke påstå at jeg vet speseilt mye om akkurat søvn apne under svangerskap.
 
Back
Topp