Hvordan regner dere SA/MA?

Venessiela

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Ser flere som har mistet skriver i signaturen sin "MA 7+2" osv, men hvordan regner dere det? Fra dagen man begynner å blø? Dagen du får vite hcg synker? Dagen det blir konstantert på ul? Eller størrelsen fosteret blir målt til (MA)?

Meg f.eks:

5+6 - begynte å spotte/småblø som vedvarte neste 1,5 uker

6+3: Hcg sunket fra 235 (6+0) til 134 og antatt at SA har skjedd, slutter på progesteron. Fortsatte med småblødning, men tok seg ikke opp og ikke smerter

7+4: Ny hcg med omtrent samme verdi som for over 1 uke siden (132 nå), UL viser en liten spire målt til 6+1, men ikke noe liv. Konstantert MA og planlagt medisinsk abort fredag (8+0)

Jeg bruker uken den ble målt til, i mitt tilfelle uke9.

På mitt sykehus skrev de hvor langt jeg var på vei da de ga meg medisiner (medisinsk abort) og så skrev de embryoets størrelse i parentes bak om jeg husker rett. Så jeg har pleid å herme etter det når jeg opplyste om det da vi prøvde på førstemann. XX+X (YY+Y).

Husk at om du f.eks. er 8+0 og det oppdages et embryo tilsvarende 6+0 så er det ingen som kan si når det embryoet sluttet å vokse. Så da blir det MA 8+0 (6+0). Det kan ha vokst feil og sakte, og stoppet opp da du var 7+6, men da kan livmoren din fortsatt være tilsvarende 8+0 - og det vil kunne ha betydning for blødningen din (de kan måle livmoren på UL og). Mange sier jo feilaktig: "Jeg gikk med et dødt embryo/foster i x uker", men med mindre man har påvist ved flere ultralyder at det har vært null vekst de ukene så vet man faktisk ikke når det døde. Ofte vokser de syke embryoene sakte.

Har hatt to MA. Den første ble oppdaget 10+0, fosteret målte 9+5. Sier MA uke 10. Den andre ble oppdaget 17+1, fosteret målt til 14+3, men var på UL15+1 og da var det liv så som Eiddwen sier vet man jo ikke eksakt når det stoppet opp. Så sier MA uke 17.

På mitt sykehus skrev de hvor langt jeg var på vei da de ga meg medisiner (medisinsk abort) og så skrev de embryoets størrelse i parentes bak om jeg husker rett. Så jeg har pleid å herme etter det når jeg opplyste om det da vi prøvde på førstemann. XX+X (YY+Y).

Husk at om du f.eks. er 8+0 og det oppdages et embryo tilsvarende 6+0 så er det ingen som kan si når det embryoet sluttet å vokse. Så da blir det MA 8+0 (6+0). Det kan ha vokst feil og sakte, og stoppet opp da du var 7+6, men da kan livmoren din fortsatt være tilsvarende 8+0 - og det vil kunne ha betydning for blødningen din (de kan måle livmoren på UL og). Mange sier jo feilaktig: "Jeg gikk med et dødt embryo/foster i x uker", men med mindre man har påvist ved flere ultralyder at det har vært null vekst de ukene så vet man faktisk ikke når det døde. Ofte vokser de syke embryoene sakte.
I mitt tilfelle så krympet det 4 dager over natta, det hadde trekt seg sammen på en måte, mandagen så vi små armer og ben(?) Dagen etter var de ikke der..

I mitt tilfelle så krympet det 4 dager over natta, det hadde trekt seg sammen på en måte, mandagen så vi små armer og ben(?) Dagen etter var de ikke der..

Ja, ikke sant. Desto større grunn til å ha med faktisk svangerskapslengde i tillegg til målt størrelse på embryo/foster. De kan jo begynne å skrumpe når de er døde. Så det målet sier ikke hele historien alene.

Sier den dagen det ble oppdaget. Så hjertelyd og alt var fint 6+3
MA uke 12+3 fosteret tilsvarte 6 uker ca,men de mistenkte blæremorula

Så på fredag at legen hadde skrevet "MA 7+4" i journalen som var da det ble oppdaget

Back
Topp