Dyre vogner....

Jeg tenker at hva som er dyrt har noe med prioriteringer å gjøre. Hva man er villig til å betale for. Det varierer jo fra person til person.

Jeg synes det et dyrt å bruke tusener av kroner på en sydentur som varer i 1-2 uker også er den «borte». Å bruke mange tusenlapper på en vogn jeg skal trille barnet mitt i hver eneste dag i timesvis synes jeg det er mye lettere å forsvare. Jeg har kun vært på to flyturer på seks år. Men jeg bruker heller litt penger på slikt som skal brukes i det daglige.

Jeg kjøpte en svært pent brukt (som ny) Emmaljunga-vogn (Mondial Deluxe) til 7500. Ny hadde den kostet 11500. Og jeg angrer ikke. Den har mange gjennomtenkte og gode løsninger som ventilasjon, innebygd myggnetting og solskjerming, bagen er stor og varer lenge, understellet er av metall og er svært solid og i god kvalitet, de store lufthjulene og understellet med demping gjør vogna til en drøm å trille overalt, også over fortauskanter og i ulent terreng. Slikt er viktig for meg.

I tillegg er vogna fin å se på, som også betyr litt for meg. Opplevelsen av å trille vogna blir enda bedre, og da blir trilleturene enda hyggeligere :)

Kan man klare seg med en vogn til 2000kr? Ja, helt sikkert :) men vi prioriterer alle forskjellig
Det har absolutt mye med prioriteringer å gjøre, ja :) jeg syns jo man burde kunne bruke det man ønsker på det man ønsker, uten å måtte forsvare det :shy::)

Man må ikke ha en vogn til 10 000, det finnes vogner som er gode til langt under den prisen men jeg ville styrt unna se aller billigste

Har hatt både dyre og billige vogner. Hadde en cybex priam som kosta over 8000 på 25% tilbud. Solgte den etter et par måneder, drittvogn :p har hatt city elite som er av den billige klassen, helt grei men for brei for mitt bruk.
Moweo curro lux 3, billig (2000 kr ny). Fantastisk vogn. Supergod å trille, vendbar, store lufthjul. Litt stor sammenlagt og litt kort i ryggen.
Premier er veldig god (ganske rimelig 4000 ny). Kan bytte hjul for bedre trilling. Lang i ryggen, relativt liten sammenlagt.
Nå har vi mini gt som er perfekt for vårt bruk. Ikke så brei som elite, men fortsatt god å trille og relativt liten sammenlagt.
Har hatt mange andre også.

Vogner er litt smak og behag. De beste jeg har hatt, har ikke vært av de dyreste. Favoritten utenom mini gt hsr vært moweo vogna til 2000 :) det er litt prøving og feiling, men jeg ville ikke vært skeptisk til å prøve en billig en før man investerer i en dyr. Hvem vet, kanskje du elsker den billige du kjøpte :)

Signerer dette med moweo curro lux, den var vi overaskende fornøyde med og. Hadde den bare vært lenger i ryggen så hadde den fortsatt vært her[emoji5]

Signerer dette med moweo curro lux, den var vi overaskende fornøyde med og. Hadde den bare vært lenger i ryggen så hadde den fortsatt vært her[emoji5]

Samme her! Ulempen var ryggen. Men var veldig overrasket over hvor god den var å trille! Syns den var stødig også.
Hadde den vært lenger i ryggen så hadde vi beholdt den også, solgte den og kjøpte premier. Som jeg også syns var en veldig god vogn, men moweo var bedre å trille! Når vi flytta hit til Storbritannia så kjøpte vi mini gt. Nå er han 16 mnd og elsker å sitte forovervendt. Da er det litt lettere å finne vogn syns jeg!

Det virker som gjensalg av vogn kanskje varierer litt fra plass til plass, her er det tregt på det markedet hvis man kommer opp i litt høyere summer. Eneste unntak jeg har lagt merke til er tvillingvognen bugaboo donkey (?), den virker som det er lett å få solgt :happy:

Jeg har de siste årene solgt vogner til over 10 tusen brukt, de går ganske så fort. Og noen kjører langveis fra for å kjøpe.
Så jeg vil si at jeg har kanskje maks tapt 3 tusen pr dyre vogn.
Og ja stor forskjell på billig og dyr, kvalitet er viktig i barnevogn :)

Jeg har de siste årene solgt vogner til over 10 tusen brukt, de går ganske så fort. Og noen kjører langveis fra for å kjøpe.
Så jeg vil si at jeg har kanskje maks tapt 3 tusen pr dyre vogn.
Og ja stor forskjell på billig og dyr, kvalitet er viktig i barnevogn :)
Det er ikke slik på markedet her, si at det ligger ei vogn ute til salgs med nypris 14-15tusen og de prøver å selge til 10. Da ligger den lenge ute til salgs. Men ei vogn som har nypris 10tusen og ligger ute til 5-6tusen, den forsvinner raskere enn den dyrere :) men, de som forsvinner aller kjappest er de billige som passer som barnehagevogn :p

Jeg hadde Brio duo til de to første, og kjøpte Stokke trailz til tredjemann. For meg er den verdt hver krone, liker den vogna sååå mye bedre enn brioen. Anbefaler absolutt å prøve den [emoji846]

Har hatt flere vogner. Er ganske store forskjeller. Vi har hatt emmaljunga som hovedvogn. God og solid og aner ikke hvordan vi skulle klart oss uten den. Vi har hatt en Britax b agaile, den var grusom å trille ute. Ingen dempere, har hatt en Phil and TED vogn, en Bob vogn og enda en vogn som står i barnehagen. Her er det viktig at vognene er solide og har gode jul. Nå har vi en sove vogn, Bob og emmaljunga. Er lurt å prøve å trille flere og finne en som passer ditt behov. Sovevognen og Phil and TED vognen ble kjøpt brukt

49A06016-4D51-4355-935B-A947C8A14123.png kansje se på denna? vet inte hur liggedelen er, men systern min hade den till sin datter fra 6 månader:

Det er ikke slik på markedet her, si at det ligger ei vogn ute til salgs med nypris 14-15tusen og de prøver å selge til 10. Da ligger den lenge ute til salgs. Men ei vogn som har nypris 10tusen og ligger ute til 5-6tusen, den forsvinner raskere enn den dyrere :) men, de som forsvinner aller kjappest er de billige som passer som barnehagevogn :p

Helg enig med deg.. må nesten gi bort vognene for å få solgt.. Men syns det gjelder mye i bruktmarkedet fortiden..

Helg enig med deg.. må nesten gi bort vognene for å få solgt.. Men syns det gjelder mye i bruktmarkedet fortiden..
Ja, det gjør det. Jeg prøvde å kvitte meg med diverse guttetøy i str 68 (en full søppelsekk med litt ulltøy, utetøy, masse bodyer, strømpebukse og alt man kan trenge), la den ut for 150kr. Satte ned prisen litt etter litt, men ikke snakk om. Endte med at jeg ga det vekk til "hjelp oss å hjelpe" :p så markedet for å kvitte seg med ting generelt er tregt her :) jeg hadde ikke lyst å gi det bort til hvem som helst, da jeg vet at mange tar imot og tar imot, jeg ville at noen som virkelig trenger det skal få det :)

Ja, det gjør det. Jeg prøvde å kvitte meg med diverse guttetøy i str 68 (en full søppelsekk med litt ulltøy, utetøy, masse bodyer, strømpebukse og alt man kan trenge), la den ut for 150kr. Satte ned prisen litt etter litt, men ikke snakk om. Endte med at jeg ga det vekk til "hjelp oss å hjelpe" :p så markedet for å kvitte seg med ting generelt er tregt her :) jeg hadde ikke lyst å gi det bort til hvem som helst, da jeg vet at mange tar imot og tar imot, jeg ville at noen som virkelig trenger det skal få det :)

Det er jo helt latterlig.. men samtidig kjenner jeg på det selv også. Jeg er flink til å handle på salg og kjøper gjerne ting i forkant, nettopp på salg. Så hvis jeg får det til 50% nytt er jeg ikke villig til å gi halv pris for det brukt....

Det er jo helt latterlig.. men samtidig kjenner jeg på det selv også. Jeg er flink til å handle på salg og kjøper gjerne ting i forkant, nettopp på salg. Så hvis jeg får det til 50% nytt er jeg ikke villig til å gi halv pris for det brukt....
Neida, men jeg tenkte jo som så at bare ulltøyet som fulgte med hadde jo kostet endel hundre som nytt :p jeg handler også på salg, men syns det er fint å kjøpe litt tøy til bhg brukt :D

Neida, men jeg tenkte jo som så at bare ulltøyet som fulgte med hadde jo kostet endel hundre som nytt :p jeg handler også på salg, men syns det er fint å kjøpe litt tøy til bhg brukt :D

Ja, nå tenkte jeg ikke på ditt eksempel, du la det jo ut kjempe billig! Men det viser jo at bruktmarkedet er dalende..

Mange av de dyrere vognene er sikkerhetstestet noe de billige ikke alltid er,på like god måte.
Dessuten! når du selger vlhns etter 4 år (?) kan du få 5000 tilbake.

Takk for alle innspill :)
Jeg har nok «råd» til å kjøpe en dyr vogn - jeg sliter bare litt med å forstå hvordan den kan være SÅ mye bedre enn en billig vogn. Og hvilke funksjoner jeg/barnet vil savne hvis vi velger en rinelig vogn. Og jeg vil jo ikke kjøpe en dyr vogn bare fordi den er dyr eller populær. Problemet mitt er vel gjerne at det er så enooooormt mye å velge i, så jeg skulle ønske det ikke var så mye jeg måtte ta stiling til.
Men kanskje alle dere erfarne har noen tips til meg?

Jeg vet egentlig ikke hva jeg ønsker, men spontant kommer jeg på følgende kriterier:
- vendbar sittedel
- full eller tilnærmet full liggestilling på sportsdel.
- justerbart håndtak (høydeforskjell meg og mann)
- store, solide hjul. Jeg bor på landet og skal ikke trille på kjøpesenter etc. Gjerne 3-hjuling.
- avtagbar frontbøyle på sportsdelen.
- mulighet for å dra kalesjen langt frem på sportsdelen. Gjerne «vindu» i kalesjen så jeg kan titte inn på barnet hvis det sitter vendt fra meg.

Dette blir sistemann, så jeg har ikke behov for søsketilpassing eller at den skal brukes til flere barn. Vi har stor bil, så størrelse er egentlig ikke et kriterie. Jeg har tidligere hatt hoftebarn, så om jeg får det igjen så er det jo en fordel at det er plass til hoftepute i bag-delen. Er liten selv og har pleid å få barn som er under snittet i høyde, tror derfor ikke rygglengden på sittedelen er avgjørende.

Noen tips? :p
Vi har Britax S.M.I.L.E (går ikke ann å skrive det samla da det blir en emoji) 2 som sportsvogn. Kjøpte den i tillegg til Emmaljunga, og endte opp med å selge Emmaljungaen da det alltid var britaxen som ble valgt til tur.
Har dog ikke hatt bagdelen så den vet jeg ikke noe om.
Rygglengden er ikke mer enn akkurat for vår lange 2,5 åring, men det går akkurat.
Denne er ikke blandt de dyreste, men ser mange som har denne er veldig fornøyde :)

Trillecomfort, kvalitet generelt er de to beste argumentene jeg kommer på. Har ei til 11500kr og ei til 1200kr. To vidt forskjellige vogner, men begge duger godt :)

Som mange har skrevet før meg er det merkbare kvalitetsforskjeller mellom dyre og billige vogner synes jeg fra de jeg har prøvd. De dyrere er mer robuste og behagelige.

For min del var der viktig at den hadde store hjul, var lett å navigere og tåler ulikt føre. vi bor delvis landlig så vognen må tåle alt fra grusvei, traktorspor ved jorde til vanlig asfalt og siden vi ikke har bil vil den brukes året rundt så den må være kjørbar i ulikt føre. Jeg ville også ha håndbremse og som er grei å løpe med. Dette er vårt første barn så vi ville at sen skulle vare i flere år, muligheten for erstatningsdeler var derfor viktig. Vi valgte TFK jogster adventure som ligger på 10 000 for duo, men vi bestemte oss tidlig så vi ventet til det var salg og kjøpte den for noen lapper billigere.

I forhold til anbefalninger så passer TFK mye av det du ser etter, men har ikke vendbar sittedel.

Som mange har skrevet før meg er det merkbare kvalitetsforskjeller mellom dyre og billige vogner synes jeg fra de jeg har prøvd. De dyrere er mer robuste og behagelige.

For min del var der viktig at den hadde store hjul, var lett å navigere og tåler ulikt føre. vi bor delvis landlig så vognen må tåle alt fra grusvei, traktorspor ved jorde til vanlig asfalt og siden vi ikke har bil vil den brukes året rundt så den må være kjørbar i ulikt føre. Jeg ville også ha håndbremse og som er grei å løpe med. Dette er vårt første barn så vi ville at sen skulle vare i flere år, muligheten for erstatningsdeler var derfor viktig. Vi valgte TFK jogster adventure som ligger på 10 000 for duo, men vi bestemte oss tidlig så vi ventet til det var salg og kjøpte den for noen lapper billigere.

I forhold til anbefalninger så passer TFK mye av det du ser etter, men har ikke vendbar sittedel.

Tror den kan funke likevel, for multiX-baggen er på en måte vendbar ettersom du kan bruke hardbaggen som sittedel. Har du den multi-X?
Dvs at barnet kan sitte mot meg i de første månedene etter at sitting er aktuelt..

Back
Topp