Nattevakt og gravid

MammaTT

Glad i forumet
Junibarna 2019
Ser det er flere som arbeider i helsevesenet her. Jobber dere nattevakter også til vanlig? Jeg har nå fått spørsmål fra sjefen om jeg kan ha nattevakt eller om jeg vil flyttes til dagtid. Usikker på hva jeg skal svare. Noen her med erfaring fra nattevakt i svangerskapet? Hun er veldig på at jeg ikke må føle meg presset til hverken det ene eller andre. Hun ønsker å legge til rette best mulig. Hva ville dere gjort? Kan for øvrig nevne at vi har alenevakt på natt.
 
Jeg hadde det i natt, jeg har alenevakt som er veldig rolig, og alt går i mitt tempo. Fastlegen sa at så lenge jeg får sovet nok etterpå så går det fint.
 
Jeg har 50% på natt. Går fremdeles natt, gjorde det sist også. Gikk natt så lenge jeg kjente kroppen klarte det. Trur det var fram til uke 18 eller noe. Da klarte jeg ikke sove godt nok etter vakt. så da fikk jeg tilrettelegging og gikk over på dagtid. Fikk fremdeles nattetillegget, da lan ikke skal tape økonomisk på å være gravid.
 
Jobber 90 % natt men har vært sykmeldt de siste 5 ukene pga kvalme og svimmelhet . Skal prøve igjen i natt å se hvordan det går. Sjefen er veldig på for å tilrettelegge om det trengs, eller om jeg blir delvis sykmeldt.

Jeg har vært usikker på dette med lønn om man går over til dag. Men da er det slik at man beholder det faste tillegget sitt?
 
Så bra sjefen er tidlig ute å spør deg! Tenker det kan ha litt å si hvor du jobber og hvordan belastningen er på vakta. Selvsagt også viktig du får sovet nok før/etter vakt [emoji5]
 
Ved forrige svangerskap jobba eg natt til eg gjekk ut i permisjon (var sjukmeldt i starten pga kvalme). Eg synst forøvrig det var bedre med natt enn med dag. Slapp å stå opp tidlig, fekk sove so lenge eg ville etter nattevakt.
Jordmor var ikkje heilt begeistra over nattevaktene mine, men dette må ein kjenne på sjølv kva ein orker :)
 
Jobber 90 % natt men har vært sykmeldt de siste 5 ukene pga kvalme og svimmelhet . Skal prøve igjen i natt å se hvordan det går. Sjefen er veldig på for å tilrettelegge om det trengs, eller om jeg blir delvis sykmeldt.

Jeg har vært usikker på dette med lønn om man går over til dag. Men da er det slik at man beholder det faste tillegget sitt?
Jeg fikk iallefall beholde tillegget. Jobber en plass hvor vi er IA bedrift. Vet ikke om reglene er lik for alle bedrifter.
 
De to gangene jeg har mista har vært på nattevakt. Kan selvsagt ikke at det utelukkende var derfor, men jeg kommer ikke til å jobbe natt så lenge jeg er gravid for å si det mildt.
Jeg tror ganske sikkert at nattevakter tærer mer på kroppen enn andre vakter og derfor unngår jeg det når min kropp og fosteret er i en sårbar posisjon i utgangspunktet:) men viktig å lytte til egen kropp, kanskje fungerer det bedre for noen enn andre. Litt leit for jeg elsker nattevaktene, men er mer av dem hvor de kom fra etter disse 9 (10) mnd:)
 
Jeg fikk iallefall beholde tillegget. Jobber en plass hvor vi er IA bedrift. Vet ikke om reglene er lik for alle bedrifter.

Så det du sier er at man kan bli lagt om til dagvakter (eller dag/kveld) og beholde kveld/nattilleggene også? (IA her også, jobber 3 skift) God å vite etterhvert, lar seg ikke gjøre å jobbe skift snart (pga oppgavene) Kjedelig å måtte gå så mye ned i lønn,som igjen danner grunnlaget for permisjonspengene.
 
Så det du sier er at man kan bli lagt om til dagvakter (eller dag/kveld) og beholde kveld/nattilleggene også? (IA her også, jobber 3 skift) God å vite etterhvert, lar seg ikke gjøre å jobbe skift snart (pga oppgavene) Kjedelig å måtte gå så mye ned i lønn,som igjen danner grunnlaget for permisjonspengene.
Jepp, jeg fikk betalt for den turnusen jeg egentlig skulle gå. Og turnusen min er primært på natt:)
 
Jeg jobber ikke natt mer.
Vi har mye tunge løft, mye løping og travelt på natt. Dårlig kombinasjon med mye oppkast.

Blitt flyttet over på dag, men beholder min fastlønn. Sykemeldt akkurat nå da.

Sist svangerskap jobbet jeg kun natt til 6 uker før permisjon. Men det var i hotellbransjen..
 
Her varier nattevaktene veldig i hvor travle de er. Kan være kjemperolig eller helt kaos.. så jeg må vurdere fortløpende hvordan jeg skal gjøre det videre. Vi er 3 stk på natt, men det kan være veldig marginalt så det er liksom ikke bare å slappe av viss d er helt kaos og veldig syke pasienter. Jeg har sluppet unna spying men er fryktelig kvalm, og egentlig mest på kvelden. Litt spent på hvordan det blir om jeg må gå over på dagtid, har fått tidenes gullturnus i jula. Og kan da sikkert risikere å må jobbe mye i jula viss jeg går over på dag...:facepalm:
 
Jeg tok det opp med legen, han ville jeg skulle slutte med nattevakt med det samme. Så da gjør jeg det. Glad jeg har en forståelsesfull sjef. Hun har også leid inn en ekspert utenfra for å gå gjennom kjemikaliene vi har, og lage en egen prosedyre/retningslinjer for gravide :)
 
Jeg tok det opp med legen, han ville jeg skulle slutte med nattevakt med det samme. Så da gjør jeg det. Glad jeg har en forståelsesfull sjef. Hun har også leid inn en ekspert utenfra for å gå gjennom kjemikaliene vi har, og lage en egen prosedyre/retningslinjer for gravide :)
Det er jo kjempebra. :)
 
Fått nattevakt på nyttårsaften, det blir veldig kos :cat: når jeg ikke kan drikke alkohol uansett, og ikke er spesielt interessert i annet enn å se på raketter så kan jeg sitte på jobb og gjøre det. God betalt.
 
Nå som jeg ikke har nattevakt, vet jeg ikke hvordan det påvirker lønnen. Jeg skulle egentlig jobbe natt nyttårsaften også. Men for meg blir det baby og helse først, tror ikke kroppen min klarer nattevakt nå.
 
Back
Topp