GU og innvendig ultralyd.

Landus

Glad i forumet
Skal ha innvending ultralyd i morgen og er litt engstelig. Som snart 28-åring, har jeg enda ikke hatt medisinsk tilsyn nedi der. Det er på tide det vet jeg, men kjenner litt på angsten for å skulle kle av meg nedentil og spre beina.

Noen tips og erfaringer fra dere som er dreven i gynekologstolen?

Skal ha innvending ultralyd i morgen og er litt engstelig. Som snart 28-åring, har jeg enda ikke hatt medisinsk tilsyn nedi der. Det er på tide det vet jeg, men kjenner litt på angsten for å skulle kle av meg nedentil og spre beina.

Skjønner det kan være litt skremmende. Selv synes jeg det er ålreit å ha en litt lang overdel på, for å liksom dekke meg til litt om du skjønner. Og hold armene nedover. Holder du de oppover så anspenner du deg mer. Og prøv å pust med magen og slapp av. Det er så rutine for Gyn og fokuser heller på UL. Lykke til, du glemmer det når du ser spiren din ;)

Om du skal i gang med assistert befruktning er det nok bare å suck i up, for da blir det flere ;)
Du blir vant til det altså og det er ikke skummelt.
På et tidspunkt i min tid som prøver var det nesten så jeg dro ned buksene på auto i det jeg gikk inn i rommet på sånne avtaler :p

Om du skal i gang med assistert befruktning er det nok bare å suck i up, for da blir det flere ;)
Du blir vant til det altså og det er ikke skummelt.
På et tidspunkt i min tid som prøver var det nesten så jeg dro ned buksene på auto i det jeg gikk inn i rommet på sånne avtaler :p

Det er nok bare bare til å gjøre det ja! Haha ja alt blir vel rutine:) Er best på flashing av pupper jeg nemlig etter ørten ultralyder av hjertet..

Tenk på det som dårlig pliktsex du bare må gjennom for å få sove i fred rundt eggløsning eller noe sånt :hilarious:
Gå med en truse du kan ha bind i i tilfelle du møter på en gyn som er glad i glidemiddel.
Det med lang topp er et kjempebra tips.
Tiss først.
Jeg har kommet til det punktet hvor jeg ikke engang syntes det var flaut å ha med onkelen min(mannen min var bortreist) når jeg skulle ta innvendig ultralyd, og han begynte jo å gråte da vi så den lille reka, så han var jo bare glad uansett.

Skjønner det kan være litt skremmende. Selv synes jeg det er ålreit å ha en litt lang overdel på, for å liksom dekke meg til litt om du skjønner. Og hold armene nedover. Holder du de oppover så anspenner du deg mer. Og prøv å pust med magen og slapp av. Det er så rutine for Gyn og fokuser heller på UL. Lykke til, du glemmer det når du ser spiren din ;)

Ingen spire å se her altså! Da hadde det jo med en gang vært en hyggeligere opplevelse:) Lurt det med lang genser:D

Gode tips over her. Ellers har jeg akkurat lært at det er smart å tenke at man skal prøve å dytte bakenden ned mot gulvet hvis man blir anspent. Hvis man spenner seg og løfter bakenden litt kan det bli mer ubehagelig og vanskeligere for legen å gjøre det hun skal.

Og hvis du lurer på hva du skal gjøre med sokkene - jeg pleier å ha dem på, føler meg litt mindre naken da, hehe. :happy:

Men, 28 år og første GU - synes du skal vurdere å få tatt en celleprøve av livmorhalsen snart hvis du ikke har gjort det tidligere. Ikke for å komme med skremselspropaganda, og alt er nok i sin skjønneste orden hos deg, men har selv opplevd å få oppdaget noe unormalt ved celleprøve i ung alder og priser meg lykkelig over å ha tatt den prøven. Se her: https://kreftforeningen.no/sjekk-deg/

Ingen spire å se her altså! Da hadde det jo med en gang vært en hyggeligere opplevelse:) Lurt det med lang genser:D
Herlighet det gikk bare sammen med ultralyd det i mitt hode :hilarious: sorry! Masse lykke til!

enig med första, ha på dig tights og tunika/kjole så är du liksom påkledd over rumpa även när du är naken. Dette er deres jobb, det är som biljetter for konduktören, eller en liter melk for kassadamen, helt vardagsligt. Pust rolig och dem fleste er veldig flinke alltså!

Det er nok bare bare til å gjøre det ja! Haha ja alt blir vel rutine:) Er best på flashing av pupper jeg nemlig etter ørten ultralyder av hjertet..
Hehe! Hva man blir vant til ja :p
Men fra spøk til alvor; om du syns det blir ubehagelig, så se på skjermen. Ganske interessant faktisk og de fleste gyn’er forklarer gjerne litt av det de ser :)

Hehe! Hva man blir vant til ja :p
Men fra spøk til alvor; om du syns det blir ubehagelig, så se på skjermen. Ganske interessant faktisk og de fleste gyn’er forklarer gjerne litt av det de ser :)

Forklaringer er veldig greit, og greit å ha noe å fokusere på:happy:

Last edited:
Gode tips over her. Ellers har jeg akkurat lært at det er smart å tenke at man skal prøve å dytte bakenden ned mot gulvet hvis man blir anspent. Hvis man spenner seg og løfter bakenden litt kan det bli mer ubehagelig og vanskeligere for legen å gjøre det hun skal.

Og hvis du lurer på hva du skal gjøre med sokkene - jeg pleier å ha dem på, føler meg litt mindre naken da, hehe. :happy:

Men, 28 år og første GU - synes du skal vurdere å få tatt en celleprøve av livmorhalsen snart hvis du ikke har gjort det tidligere. Ikke for å komme med skremselspropaganda, og alt er nok i sin skjønneste orden hos deg, men har selv opplevd å få oppdaget noe unormalt ved celleprøve i ung alder og priser meg lykkelig over å ha tatt den prøven. Se her: https://kreftforeningen.no/sjekk-deg/

Enig her! Be gyn ta celleprøve når du først sitter i stolen der!

Og etter noen runder så blir dette så normalt som det kan få blitt. Jeg synes nesten det er rart å møte helsepersonell som ikke skal se meg uten bukser. :hilarious:

I know, tro meg at jeg har tenkt i to år nå at jeg må få ut fingeren evt få ned buksa og få tatt den celleprøven:thumleft

Takk for strålende tips damer:D Lang genser, ha sokker på, rompa i benken, kikke på skjerm og be om celleprøve!

Ikke det at jeg ikke har vært borti pinlige affærer før. Skulle ta belastningstest av hjerte på ergometersykkel en gang. Var ikke klar over at det var det jeg skulle gjøre, så hadde ikke sports bh. Måtte sykle uten noe som helst på overkroppen:arghh: Sånn for sikkerhets skyld var det et speil der også:banghead:

Signerer de over. For meg hjalp det å huske på at jobben til gyn er å se nedentil.. og at alle på venterommet og må spre bena.
Helt greit å være i gyn-stolen på klinikken. Det sitter lenger inne å gjøre det hos fastlegen:oops:

Signerer de over. For meg hjalp det å huske på at jobben til gyn er å se nedentil.. og at alle på venterommet og må spre bena.
Helt greit å være i gyn-stolen på klinikken. Det sitter lenger inne å gjøre det hos fastlegen:oops:

Skal heldigivs på klinikk, fastlegen min er litt skummel:joyful:

Jeg sa faktisk til mannen igår at jeg er nå om ikke annet kommet langt forbi det stadiet hvor det er kleint å hoppe oppi stolen og spre beina for et fremmed menneske :hilarious: Føler det er ganske mye greiere hos gyn enn hos fastlege. Gyn er nok mer dreven og diskret. De dekker deg til såpass mye at du føler deg ikke så naken som du tror, og med ul er det jo ingen som stirrer direkte på underlivet ditt. Det går nok veldig fint :) støtter alle over her om lang overdel, lang genser eller kjole, sokkene på og truse hvor du kan ha truseinnlegg ;)

Back
Topp