Utvide fedrekvoten

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Leste at det er foreslått å utvide fedrekvoten til 19 uker for de som har 80 % permisjon, gjeldende fra 1. januar. Noen som vet noe mer?
 
Leste at det er foreslått å utvide fedrekvoten til 19 uker for de som har 80 % permisjon, gjeldende fra 1. januar. Noen som vet noe mer?
Det ble foreslått i våres/sommer. Høringsfristen var i juli. Jeg tror det blir vedtatt, for basert på det jeg leste i sommer virket det som at det var konsensus for forslaget.
 
Ser at nav foreldrepenger har lagt ut en post om det også nå. Tror den posten er det som gir mest oppdatert info.
 
Syns det er kjempe bra at fedre får mer, men skjønner ikke hvorfor de skal ta uker fra mor.. Kan de ikke heller bare legge på flere uker til begge, syns hele opplegget er helt sykt og ikke minst kan de ikke la familiene få bestemme selv hva som funker best uavhengi av 80/100%... huff, nei blir så irritert -.-
 
Det at det kommer flere artikler og slikt på det nå, så da er det bare å vente på at det vedtas.
 
Endringene gjelder bare de som starter perm fra 1.1.19. Så da gjelder det ikke oss:)
 
Endringene gjelder bare de som starter perm fra 1.1.19. Så da gjelder det ikke oss:)

Så bra!! Hvis det er når man starter permisjon, så er det jo bra :) Hvis jeg husker riktig fra forrige økning (i sommer), så var det fødselsdato som gjaldt :eek: Og det kan jo bli januar for en del av oss.. Men starter jo permisjon i desember, så da går det heldigvis fint ;)
 
Syns det er kjempe bra at fedre får mer, men skjønner ikke hvorfor de skal ta uker fra mor.. Kan de ikke heller bare legge på flere uker til begge, syns hele opplegget er helt sykt og ikke minst kan de ikke la familiene få bestemme selv hva som funker best uavhengi av 80/100%... huff, nei blir så irritert -.-

De prøvde jo å la familiene bestemme selv. Erna og gjengen tok vekk uker og tenkte at dette skulle mennene ordne selv. Hva skjer? Det er tydeligvis alltid vanskeligst for mennene å være borte fra jobb. «Plutselig» tar mennene mye mindre perm igjen. Vi er åpenbart ikke der at vi klarer å styre dette helt selv :) og arbeidsplasser med overvekt av menn har ikke tilpasset seg at perm er noe mennene skal ta.

Vi har allerede verdens mest rause permisjonsordning. Skulle gjerne hatt den lenger, men hvem skal betale for det? Et sted må jo penga komme fra :)
 
Så bra!! Hvis det er når man starter permisjon, så er det jo bra :) Hvis jeg husker riktig fra forrige økning (i sommer), så var det fødselsdato som gjaldt :eek: Og det kan jo bli januar for en del av oss.. Men starter jo permisjon i desember, så da går det heldigvis fint ;)
Ja. I sommer var det fødselsdato. Men forslaget er visst skrevet anderledes denne gangen. Og det kommer visst ny måte å søke permisjon på nå i oktober så de dette gjelder får masse nytt å forholde seg til. #sykemeldt #tidtilåhengepånett.
 
Ja. I sommer var det fødselsdato. Men forslaget er visst skrevet anderledes denne gangen. Og det kommer visst ny måte å søke permisjon på nå i oktober så de dette gjelder får masse nytt å forholde seg til. #sykemeldt #tidtilåhengepånett.

Jeg har ikke søkt permisjon ennå. Vet du hva som er nytt?
 
Jeg har ikke søkt permisjon ennå. Vet du hva som er nytt?
Man slipper å legge ved papirene. Mindre jobb på den som søker og mer automatikk. Samt at man ikke skal søke før 6 uker før. Får mer info i løpet av uken o følge nav på Facebook.
 
De prøvde jo å la familiene bestemme selv. Erna og gjengen tok vekk uker og tenkte at dette skulle mennene ordne selv. Hva skjer? Det er tydeligvis alltid vanskeligst for mennene å være borte fra jobb. «Plutselig» tar mennene mye mindre perm igjen. Vi er åpenbart ikke der at vi klarer å styre dette helt selv :) og arbeidsplasser med overvekt av menn har ikke tilpasset seg at perm er noe mennene skal ta.

Vi har allerede verdens mest rause permisjonsordning. Skulle gjerne hatt den lenger, men hvem skal betale for det? Et sted må jo penga komme fra :)

Enig i at permisjonen er lang nok, men at fedrene ikke tar mer enn kvota har jo akkurat med familiens beste å gjøre. Familien vurderer det som best at barnet og mor får den tiden sammen. Økonomi spiller også inn, ikke alle arbeidsplasser som dekker det som er over 6G... og 6G er vel omtrent gjennomsnittslønna for menn mens kvinner ligger under dette i snitt.

Vi er nok ikke modne for å fjerne alt av kvoter, det tror jeg vi kan innse, men når kvinnen går gravid, føder og ammer syns jeg det er et steg i feil retning når det gjelder kvinnepolitikk å kvotere mer til menn. Jeg har to timer ammefri fra jobben min men orket ikke benytte meg av det mer enn et par mnd nettopp pga det ble veldig mye stress att og frem for både meg og barnet. Så lenge mor ammer bør hun få være i permisjon dersom hun ønsker det.

Jeg er dessuten veldig skeptisk til om dette med å øke fedrekvoten egentlig er familiepolitikk. Mistenker at det er økonomisk sparepolitikk. Flere menn får mer kvote de ikke kan benytte seg av pga tap av inntekt og dermed slipper staten å betale for permisjonen når de ikke benytter den.
 
Er for at far også skal få sin permisjon men ikke på bekostning av mor sin permisjon. Og spesielt ikke når spesialistene går ut og advarer mot å ta bort uker fra mor. Leste at leder for jordmorforeningen advarte mot å ta bort uker fra mor og dermed verdifull tid med tilknytning, amming osv. Hun foreslo heller at far burde fått 4 av sine uker ifm fødsel hvor han også hadde permisjon sammen med mor og barnet da det ofte var da mor trengte mye hjelp og støtte og begge 2 kunne bruke tid på å bli kjent med barnet da det var nyfødt. Så kunne far ta resten av permisjonen etter mor er ferdig med sin
 
Back
Topp