Influensavaksinen

Careone

Elsker forumet
Januarlykke 2019
Skal du ta den?

Jeg skal høre med legen min om den på torsdag, men jeg tror jeg vil ta den :)
 
Tok den i dag på helsestasjonen. Veldig greit å få tatt den samtidig som jeg var til kontroll hos jordmor. Betalte 200kr :)
 
Skal ikke ta den..
 
Men er den unødvendig da? Sånn som jeg har forstått det anbefaler legen det for fosterets skyld etter fødsel? Nå vet ikke jeg, derfor jeg spør :)

I tillegg til beskyttelse for babyen etter fødsel er også gravide utsatt for ytterligere komplikasjoner ved influensa som lungekomplikasjoner. Ved influensa får man gjerne feber over 40 grader som heller ikke er heldig for fosteret. Etter en runde med influensa er man også lettere mottagelig for en bakteriell infeksjon. Det er etter min mening absolutt ikke en unødvendig vaksine og folkhelseinstituttet ville da heller ikke anbefalt den til alle gravide i 2 og 3 trimester.
Tror mange forveksler en kraftig forkjølelse med infuensa o_O
 
Men er den unødvendig da? Sånn som jeg har forstått det anbefaler legen det for fosterets skyld etter fødsel? Nå vet ikke jeg, derfor jeg spør :)
I tillegg til beskyttelse for babyen etter fødsel er også gravide utsatt for ytterligere komplikasjoner ved influensa som lungekomplikasjoner. Ved influensa får man gjerne feber over 40 grader som heller ikke er heldig for fosteret. Etter en runde med influensa er man også lettere mottagelig for en bakteriell infeksjon. Det er etter min mening absolutt ikke en unødvendig vaksine og folkhelseinstituttet ville da heller ikke anbefalt den til alle gravide i 2 og 3 trimester.
Tror mange forveksler en kraftig forkjølelse med infuensa o_O
helt enig!!
 
I tillegg til beskyttelse for babyen etter fødsel er også gravide utsatt for ytterligere komplikasjoner ved influensa som lungekomplikasjoner. Ved influensa får man gjerne feber over 40 grader som heller ikke er heldig for fosteret. Etter en runde med influensa er man også lettere mottagelig for en bakteriell infeksjon. Det er etter min mening absolutt ikke en unødvendig vaksine og folkhelseinstituttet ville da heller ikke anbefalt den til alle gravide i 2 og 3 trimester.
Tror mange forveksler en kraftig forkjølelse med infuensa o_O

Enig!!!!
 
I tillegg til beskyttelse for babyen etter fødsel er også gravide utsatt for ytterligere komplikasjoner ved influensa som lungekomplikasjoner. Ved influensa får man gjerne feber over 40 grader som heller ikke er heldig for fosteret. Etter en runde med influensa er man også lettere mottagelig for en bakteriell infeksjon. Det er etter min mening absolutt ikke en unødvendig vaksine og folkhelseinstituttet ville da heller ikke anbefalt den til alle gravide i 2 og 3 trimester.
Tror mange forveksler en kraftig forkjølelse med infuensa o_O
her er jeg fullstendig uenig. Helsedirektorat anbefaler mye rart til gravide, jeg fikk også klar melding om å unngå all fett, spise margarin og magre produkter og drikke skummet melk etc.

Influensa endrer seg fra hver eneste sesong, du kan også ha forskjellige typer per sesong, så det er en vaksine kun de svakeste av de svake burde bli anbefalt; og til og med da er man ikke sikret.
Ikke stol blindt på anbefalinger eller skremselspropaganda. Du kommer langt med vanlig hygiene, godt kosthold (fett, proteiner, fermeterte grønnsaker, melkesyret brød, godt kjøtt) og mosjon.
Jeg kommer ikke til å risikere senskader eller skader på foster fordi myndighetene driver å maser på unødvendige vaksiner.

MMR, polio og meslinger er noe helt annet. Bare så jeg får sagt det i tilfellet det kommer opp :)
 
her er jeg fullstendig uenig. Helsedirektorat anbefaler mye rart til gravide, jeg fikk også klar melding om å unngå all fett, spise margarin og magre produkter og drikke skummet melk etc.

Influensa endrer seg fra hver eneste sesong, du kan også ha forskjellige typer per sesong, så det er en vaksine kun de svakeste av de svake burde bli anbefalt; og til og med da er man ikke sikret.
Ikke stol blindt på anbefalinger eller skremselspropaganda. Du kommer langt med vanlig hygiene, godt kosthold (fett, proteiner, fermeterte grønnsaker, melkesyret brød, godt kjøtt) og mosjon.
Jeg kommer ikke til å risikere senskader eller skader på foster fordi myndighetene driver å maser på unødvendige vaksiner.

MMR, polio og meslinger er noe helt annet. Bare så jeg får sagt det i tilfellet det kommer opp :)

Hva er det helsedirektoratet anbefaler til gravide som er så rart?

Stoler heller på Helsedirektoratet som gjort anbefalinger basert på forskning, enn å synse noe selv :)
 
Vil bare si at hvis man går inn på Folkehelseinstituttet og leser forskningen bak influensavaksinen og graviditet får man ganske gode svar på det ene og det andre. Så får man selv velge hva man ønsker å stole på.
Jeg har selv erfaring fra jeg var student om en kvinne i 2. Trimester som døde av influensa, hun ble holdt på respirator til de fikk babyen litt eldre så ble barnet tatt med keisersnitt. Skrekk og gru!
Senere har jeg erfaring med innleggelser av små spedbarn med influensa - det gikk nå som regel greit med de fleste. Men feks ammingen røyk hos mange ettersom mange av barna måtte ha pustehjelp og derfor klarte de ikke å amme....

Jeg har vaksinert meg og føler meg 100% trygg på at det er rett - for meg og den lille i magen min [emoji173]️
 
Hva er det helsedirektoratet anbefaler til gravide som er så rart?

Stoler heller på Helsedirektoratet som gjort anbefalinger basert på forskning, enn å synse noe selv :)

Jeg gjør ikke synsing. Jeg har lest forskning om sammenheng mellom fysisk og mental sykdom og ernæring, viktighet av kosthold, farene med å tulle for mye med immunforsvaret;
Om man for eksempel løper til legen for å få vaksiner for alt mulig så får aldri immunforsvaret en sjans til å utvikle seg og gjenkjenne bakterien.

Helsedirektoratet gir misledende informasjon om sunt kosthold. At det faktisk skjer at en anbefaler margarin og lettprodukter som er prosessert og nærmest uten næring per idag når man kan lese gjennomført og grundig forskning som viser det stikk motsatte, ja da er det en indikasjon på å være skeptisk til det meste.

Influensa virus muterer flere ganger i løpet av et år og forandrer seg fra sesong til sesong. Du kan også ha forskjellige typer influensa virus på en gang. Dette gjør influensa vaksinen til et høyst usikkert "våpen"
I tillegg må vaksinen utvikles og endres for hver sesong; ergo den er ikke gjennomført og testet på en sånt nivå at jeg mener den er trygg.

At noen dør av influensa indikerer en alvorlig underliggende infeksjon. Om man er syke så er det en annen sak. Men en oppegående og frisk person trenger ikke influensa vaksinen.
Det er ikke farlig å være syk. Det er bra for kroppen å få infeksjon i moderat mengde så den bygger immun forsvar.
Influensa er ikke farlig i seg selv, den er farlig når en person har en pågående svakhet.

Jeg er ikke en synsete person. Jeg er høyst opplest innenfor emnene, har gått gjennom forskning, ikke alltid kvalitativ men nok til å danne meg en mening jeg står oppriktig bak.

Tar heller omega 3, spiser sunt i henhold til hva som faktisk er sunt (rent ubehandlet smør, gårdsmelk, rent fett, rent kjøtt, fermentert korn).
Ikke har jeg vært syk på 8 år heller med annet enn omgangssyken.
 
Back
Topp