Jenteleker VS gutteleker

Virrehøna

Forumet er livet
Desemberskatter 2016
Januar 2017
E dette innafor?
Hva synes dere?

Vedlegg

• Screenshot_20181010-174456_Facebook.jpg
    Screenshot_20181010-174456_Facebook.jpg
    631,9 KB · Visninger: 101
Visste ikke at man bygde lego med tissen :rolleyes:

og lettbygd?? Fy faen, ikke greit nei. Stakkars barn uten y-kromosom som ike klarer vanlig, vanskelig lego!

Konseptet junior lego er supert :) veldig greit for de minste som synes vanlig lego kan bli litt mange deler.
Men å kalle det jente og guttelego er unødvendig. Barna leker vel med det de vil uansett. Min gutt elsker lego og har lego og såkalt jentelego, han kaller alt lego :p

Visste ikke at man bygde lego med tissen :rolleyes:

og lettbygd?? Fy faen, ikke greit nei. Stakkars barn uten y-kromosom som ike klarer vanlig, vanskelig lego!

Er lettbygd vanlig lego for alderen 4-7 år også, så ikke bare for jenter. Når d er sagt så kan vel gutter leke med friends lego og jenter leke med cars lego, man leker jo ikke med tissen.

Er lettbygd vanlig lego for alderen 4-7 år også, så ikke bare for jenter. Når d er sagt så kan vel gutter leke med friends lego og jenter leke med cars lego, man leker jo ikke med tissen.

Helt normalt at barn leker med tisseb, men kanskje ikke samtidig med lego :p

Tenker forøvrig at jenter og gutter kan leke med hvilken lego (eller leker) de vil, men blir ikke provosert av det der heller ;)

Jeg bryr meg egentlig ikke om hva de skriver :) barna får leke med det de vil uavhengig hva det står, men blir ikke irritert av at de skriver slikt :)

Jeg kjøper ikke «jentelego» eller rosa lego eller noe lego som er tydelig ment for jenter av prinsipp. Jeg kjøper alltid så nøytral lego som mulig til både gutter og jenter. Det var ei som fikk helt nøytral lego en gang i gave som skuffet sa at hun hadde fått gutte-lego. Så for de som tror barn ikke tenker på dette, så joda! Det er helt tydelig at barna blir påvirka! Jeg syns det var trist å oppleve at ei lita jente ble skuffa over gaven sin fordi den ikke var en typisk jenteleke. Vi som foreldre og forbrukere bør lære barna våres at de kan leke med hva de vil.

Jeg kjøper ikke «jentelego» eller rosa lego eller noe lego som er tydelig ment for jenter av prinsipp. Jeg kjøper alltid så nøytral lego som mulig til både gutter og jenter. Det var ei som fikk helt nøytral lego en gang i gave som skuffet sa at hun hadde fått gutte-lego. Så for de som tror barn ikke tenker på dette, så joda! Det er helt tydelig at barna blir påvirka! Jeg syns det var trist å oppleve at ei lita jente ble skuffa over gaven sin fordi den ikke var en typisk jenteleke. Vi som foreldre og forbrukere bør lære barna våres at de kan leke med hva de vil.
Naivt å tro at barn ikke bryr seg tenker jeg da

Ja, barn plukker opp dette mer enn man tror, dette er bare et av hauger av eksempler https://sykepleien.no/2015/04/hvilken-badeand-tror-du-er-jente med linker til mer.

Unødvendig kjønnsdifferensiering begrenser både gutter og jenter fra de er knøttsmå. Er jo flere studier fra barnehager de siste årene som tydelig viser at tilbakemeldinger fra voksne sosialiserer barna i ulike roller, gutter får positive tilbakemeldinger på å bråke, herje, kreve sin rett, mens jentebarn er stille, snille og ordner seg selv. Noe så tåpelig som kjønnsdifferensiert lego er jo bare en liten bit i et stort bilde, legoen i seg selv er jo bare en fillesak, men sammen med alle de andre tingene som påvirker barn inn i gitte kjønnsroller er det bare trist.

Mange barn bryr seg dessverre

Hvordan bry seg mener du?
Mitt barn kunne ikke lese i den alderen der så at det stod noe slik i en reklame er ikke noe som påvirket mine barn. Få barn som klarer å lese som bygger lego for de på 4-5 år.
Her lekes det med prinsessekjoler og biler om hverandre og ingen bryr seg om at det kalles gutte og jenteleker.
Jeg tror vi voksene lager dette til ett mye større problem og at barn fanger opp at vi voksene synes noe om slike reklamer.

Hvordan bry seg mener du?
Mitt barn kunne ikke lese i den alderen der så at det stod noe slik i en reklame er ikke noe som påvirket mine barn. Få barn som klarer å lese som bygger lego for de på 4-5 år.
Her lekes det med prinsessekjoler og biler om hverandre og ingen bryr seg om at det kalles gutte og jenteleker.
Jeg tror vi voksene lager dette til ett mye større problem og at barn fanger opp at vi voksene synes noe om slike reklamer.
Du vet st flere kan lese når de er 5?
At dine ikke bryr seg betyr ikke at ikke andre gjør det

Du vet st flere kan lese når de er 5?
At dine ikke bryr seg betyr ikke at ikke andre gjør det

Jada, men samtidig så har jeg litt vanskeligheter med å tro at barn på 5 år leser, tenker at dette er virkelig galt, de skrev at jeg ikke får lov til å leke med denne for jeg er gutt. Forskjell på å lese og virkelig sette sammen meningen og forstå at dette er galt.
Hvordan bryr så små barn seg om at det står dette i reklamen? Jeg er nysgjerrig her [emoji4]

Jada, men samtidig så har jeg litt vanskeligheter med å tro at barn på 5 år leser, tenker at dette er virkelig galt, de skrev at jeg ikke får lov til å leke med denne for jeg er gutt. Forskjell på å lese og virkelig sette sammen meningen og forstå at dette er galt.
Hvordan bryr så små barn seg om at det står dette i reklamen? Jeg er nysgjerrig her [emoji4]
Mange vil ikke leke med det for det står for jenter blant annet

Mange vil ikke leke med det for det står for jenter blant annet

Men da får man forklare for barnet hvordan verden er. Mitt barn var veldig usikker på om han skulle gå for kjole eller sverd pga mange barn sier kjoler er for jenter. Da forklarte jeg mitt barn hvorfor noen sier sånn ang at vi ikke skal bry oss om hva andre sier. Viktig å lære barna tidlig for de før høre mye om hva de kan eller ikke kan oppover i alder dessverre.
Jeg tenker at det er vi voksne som må ta ansvar for hva barna blir å føle pga det står slik eller at barn sier det er jente elle guttefarger.
Nå er det enormt mye lego der ute, så ingen krise tenker jeg om denne ikke blir å leke med :)

Last edited:
Back
Topp