Ferritin/jernlager

Vejo

Forelsket i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg har fått svar fra fastlegen i dag etter første kontroll. Har ferritin på 35 og ble anbefalt jerntilskudd. Ble nysgjerrig på hva andre har i jernlager og om dere har fått anbefalt tilskudd?

Har ikke hørt noe ang mine blodprøver så jeg regner med det ikke er noe jeg mangler :wideyed: med mindre han venter til jeg kommer igjen da men det virker litt usannsynlig

129 tror jeg det var. Har begynt høyt de to andre graviditetene for så å enda på u der 10 i slutten. Tatt jern siste trimester da.

Tror forresten ikke 35 er så lavt men med tanke på at du er gravid og det mest sannsynlig synker utover svangerskapet så er det kanskje greit å begynne med jerntilskudd. Ellers sjekke opp om det er noe mer du kan få i deg via kosten .For eks grønne grønsaker, rødbeter og leverpostei. Husk at du trenger vitamin d/c (usikker på hvilken) for å ta opp jern :) tror det er vitamin c.

Tror forresten ikke 35 er så lavt men med tanke på at du er gravid og det mest sannsynlig synker utover svangerskapet så er det kanskje greit å begynne med jerntilskudd. Ellers sjekke opp om det er noe mer du kan få i deg via kosten .For eks grønne grønsaker, rødbeter og leverpostei. Husk at du trenger vitamin d/c (usikker på hvilken) for å ta opp jern :) tror det er vitamin c.
Ja, det er vitamin C. Men det gjelder kun for jern fra planteriket. Jern fra kjøtt trenger ikke vitamin C for opptak. Men spiser du ei brødskive med leverpostei, så er det ikke noe i veien for å få i deg C-vitamin samtidig, for det er jern i korn (brødet). En veldig god kilde til C-vitamin er paprika (mer C-vitamin i det en appelsin).

Var hos legen i dag og tok blodprøver, fikk beskjed om at alt så bra ut. Og at hun anbefalte ikke jerntabletter før i tredje trimester.

Back
Topp